به گزارش اقتصادبازار به نقل از پات، نخستین محموله بز شیری نژاد مورسیا با برنامه‌ریزی، حمایت و نظارت سازمان جهاد کشاورزی و مدیریت تعاون روستایی استان یزد اوایل اردیبهشت ۹۸ از کشور اسپانیا به استان یزد رسید. این برنامه با مشارکت و سرمایه‌گذاری شرکت‌های تعاونی دامداران شهرستان‌های یزد و تفت و شرکت تعاونی کشاورزی جامع‌گستر انجام شد.

پس از فراهم شدن زمینه‌های لازم به همت اتحادیه تعاونی‌های دامداران استان یزد، همزمان با سفر رئیس جمهوری و کاروان تدبیر و امید به استان یزد مجهزترین مرکز پرورش، اصلاح نژاد و تکثیر دام سبک پربازده از نوع بز شیری نژاد مورسیا به ظرفیت قریب به ۱۲۰۰ راس با سرمایه‌گذاری ۱۶۰ میلیارد ریال و اشتغال‌زایی ۲۴ نفر با حضور وزیر جهاد کشاورزی در مرکز پرورش و تکثیر بز مورسیا در منطقه فهرج شهرستان یزد افتتاح و بهره‌برداری شد.

بز شیری نژاد مورسیا اسپانیا با ۲۱۰ روز دوره شیردهی و تولید سالانه ۶۰۰ کیلوگرم شیر پرچرب و پروتئین ۳.۴ درصد در مقایسه با دیگر رکوردهای استاندارد نژادی نظیر هلشتاین، آلپاین و سانن در زمینه بهره‌وری تولید چربی، پروتیئن و لاکتوز با تفاوت معنی‌دار عملکردی بالاتر دارد و شیر پرچرب آن در تولید پنیر استفاده می‌شود. از دیگر مزیت‌ها و ویژگی‌های این نژاد زمان کوتاه رسیدن به بلوغ، چندقلوزایی، سازگاری با اقلیم منطقه و مقاومت بالا برابر انواع بیماری‌های شایع دامی است.

۴ هدف اصلی از اجرای پروژه بز شیری نژاد مورسیا

در همین راستا، دکتر حسین شیرزاد با اعلام خبر تولد اولین بزغاله‌هایِ محموله واردشده از اسپانیا و تشکیل کمیته‌ای مشترک از عوامل اجرایی و نظارتی درباره شناسنامه‌دار کردن و برندسازی بزغاله‌ها گفت: در اولین جلسه هماهنگی کمیته تخصصی پرورش بز شیری نژاد مورسیا در سال جاری دباره فرآیند برندسازی، شناسنامه‌دار کردن و نحوه فروش بزهای تولیدی بحث شد که پس از تصمیم‌گیری مراتب به صورت سراسری به اطلاع خواهد رسید.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: اولین جلسه هماهنگی کمیته پروژه پرورش بز شیری نژاد مورسیا متعلق به اتحادیه تعاونی‌های دامداران استان یزد سه‌شنبه ۹ اردیبهشت ۹۹ برگزار شد. هدفگذاری بهره‌برداری از این طرح سال ۱۴۰۱ و کل اعتبار درنظر گرفته‌شده از سوی سرمایه‌گذاری بخش تعاونی ۱۶۰ میلیارد ریال است که تمام این منابع از سوی سرمایه‌گذاری بخش تعاونی تامین شده است.

مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: در برنامه توسعه مرکز پرورش، تکثیر و اصلاح نژاد دام پربازده بز مورسیا در استان یزد با هدف ایجاد یک ذخیره ژنتیکی ارزشمند در ایران سالانه ۱۵۰۰ راس دام سبک اصلاح‌شده و ۷۲۰ تن شیر به تولید دامی استان افزوده می‌شود.

دکتر شیرزاد در پایان تاکید کرد: با مشارکت اتحادیه تعاونی‌های دامداران استان زمینه توسعه دامداری‌های پرورش نژادهای اصلاح‌شده پرتولید در روستاها، افزایش بهره‌وری از نهاده‌های دامی و توسعه اشتغال خرد و پایدار روستایی، بهبود معیشت خانوارهای روستایی و توسعه صنعت لبنیات حاصل از شیر بز در سطح کشور فراهم می‌شود.