اقتصادبازار: در نشست هفته گذشته دفتر توسعه فناوری و سرمایه گذاری اصفهان (ITPO) که در اتاق بازرگانی تشکیل شد، چهار ایده جدید برای جذب سرمایه گذاران به معرفی شد
رئیس دفتر توسعه فناوری و سرمایه گذاری اتاق اصفهان با اشاره به ارتباط این دفتر با یونیدو برای ورود با بازارهای جهانی، گفت: طرح های دانش بنیان و روستایی جزو اولویت های دفتر توسعه فناوری و سرمایه گذاری اصفهان (ITPO) است.

i7


علی صفرنورالله در نشست دفتر توسعه فناوری و سرمایه گذاری اصفهان (ITPO) در اتاق بازرگانی، گفت: دفتر توسعه سرمایه گذاری اتاق اصفهان با هدف ایجاد ارتباط بین کارآفرینان صاحب ایده و طرح با صاحبان سرمایه در تعامل با سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) تشکیل شده است. وی ایجاد ارتباط بین کارآفرینان صاحبان طرح و ایده و صاحبان سرمایه، مشاوره و راهنمایی در تهیه و تدوین FS و PB طرح ها، شناسایی نخبگان و صاحبان طرح و ایده، ارزیابی امکان سنجی طرح ها از چهار منظر سابقه متقاضی، مطالعات بازار، مطالعات شاخص های مالی و اقتصادی، مطالعات فنی طرح ها، شناسایی و ایجاد سینرژی بین نهادهای توسعه کارآفرینی استان را از جمله خدمات دفتر توسعه فناوری و سرمایه گذاری اصفهان عنوان کرد.
رئیس دفتر توسعه فناوری و سرمایه گذاری اتاق اصفهان (ITPO) با اشاره به اینکه چند مشکل اساسی بر سر ایده های وجود دارد، اظهار داشت: متاسفانه ایده پردازان اصولا از مسائل مالی بازار اطلاع کافی ندارد همچنین آنها در بحث سرمایه گذاری و بیزینس بسیار ضعیف هستند. وی با بیان اینکه اتاق بازرگانی دو سال پیش، تصمیم به ساماندهی ایده ها گرفت، افزود: براین اساس کمیته توسعه فناوری و سرمایه گذاری (ITPO) زیرمجموعه کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی تشکیل شد.
صفرنورالله با بیان اینکه کمیته توسعه فناوری و سرمایه گذاری وظایفی را برای خودش تعریف کرده است، گفت: این کمیته در نخستین گام ایده ها را شناسایی کرده همچنین در گام بعدی به ایده پرداز کمک می کند که ایده های خود را پرورش دهند. وی همچنین به تشکیل برخی گروه های تخصصی برای آموزش ایده پردازان اشاره کرد و بیان داشت: این گروه ها با صاحبان ایده مذاکره کردند و با ارائه آموزش های لازم، تعدادی طرح آماده شد.
مشاور سرمایه گذاری اتاق بازرگانی با تاکید بر اینکه در بررسی و مطالعات خود متوجه شدیم در سازمان تجارت جهانی (یونیدو) این کار نیز دنبال می شود، تاکید کرد: در این راستا تصمیم برآن شد ITPO با یونیدو ارتباط برقرار کند تا به بازارهای بین المللی متصل شویم. وی با اشاره به اینکه در راستای این برنامه جلساتی با یونیدو برگزار شد، گفت: ایجاد ارتباط بین کارآفرینان داخلی و سرمایه گذاران بین المللی، معرفی فرصت های سرمایه گذاری بین المللی به سرمایه گذاران داخلی و ممیزی فعالیت های دفتر توسعه فناوری و سرمایه گذاری اصفهان از جمله محورهای تعامل با سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) است.
صفرنورالله تاکید کرد: فعالیت های دفتر توسعه فناوری و سرمایه گذاری اصفهان براساس استانداردهای بین المللی سازمان یونیدو به منظور ارزیابی همه جانبه طرح های سرمایه گذاری پیش از ارائه به سرمایه گذار و همراهی سرمایه گذار در گزینش طرح های پیشنهادی سازماندهی می شود.
به گفته وی، در این شرایط با تصمیم هیات رئیسه اتاق بازرگانی، کمیته ITPO به عنوان قسمتی مجزا در نظر گرفته شد تا کار اجرایی شود و در این راستا آغاز استارتاپ ها در شورای توسعه فناوری و سرمایه گذاری اتاق اصفهان، راه اندازی سیستم های شتاب دهنده و موضوع معرفی طرح ها در این دفتر انجام شد.
وی تاکید کرد: طرح های دانش بنیان و روستایی جزو اولویت های دفتر توسعه فناوری و سرمایه گذاری اصفهان (ITPO) است.

i26


صفرنورالله هدف اصلی این دفتر را راهنمایی ایده پردازان، عملیاتی شدن ایده ها و ایجاد اشتغال در کنار آن عنوان کرد و افزود: در حال حاضر تعدادی طرح آماده شده که در سایت اتاق بازرگانی قرار می گیرد.
در ادامه این نشست چهار ایده از جمله طرح توسعه و راه اندازی واحد تولید روغن های صنعتی خاص، طرح تولید بیوانرژی (اتانول و برق) از گیاه سورگوم برای جذب، طرح تولید پلی بوتیلن ترفتالات در ایران و طرح تولید کربنات باریم هر کدام به مدت 10 دقیقه به سرمایه گذاران معرفی شدند.
در معرفی طرح توسعه و راه اندازی واحد تولید روغن های صنعتی خاص که در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی است، عنوان شد که تولید روغن ها و روانکارهای صنعت عام و خاص مورد نیاز کشور با ظرفیت یک میلیون لیتر در یک شرکت دانش بنیان است. روغن ها و روانکارهای صنعتی عام و خاص شامل انواع روغن های فازکاری، هیدرولیک دنده، کمپرسور، گردشی توربین و دیگر روغن های موجود از جمله محصولات این شرکت است. در حال حاضر این طرح در پارک علم و فناوری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان اجرا شده که در صورت توسعه امکان انجام فعالیت تولیدی در شهرک های صنعتی و فعالیت تحقیق و توسعه در پارک علم و فناوری وجود دارد و تا این لحظه 600 میلیون تومان برای آن سرمایه گذاری شده و در صورت تکمیل سرمایه گذاری کل بالغ بر 1445 میلیون تومان خواهد شد. در تکمیل طرح موجود مشارکت مالی، تولیدی و بازرگانی و در کل، مشارکت کامل بین سرمایه گذار و دارنده دانش فنی پیشنهاد می شود. گردش مالی این شرکت در سال 93 حدود یک میلیارد تومان بوده و در صورت تکمیل طرح به رقمی در حدود 12 میلیارد تومان خواهد رسید.
طرح معرفی شده دوم با موضوع تولید انرژی مربوط به تبدیل گیاه سورگم شیرین به برق و اتانول بود. تاسیس واحد تولید برق و اتانول با خرید تضمینی گیاهان صنعتی سورگم شیرین و منداب و تولید سورگم شیرین از پساب فاضلاب و تبدیل آن به برق و اتانول موجب جمع آوری و دوراز دسترس قرار گرفتن فاضلاب از دسترسی کشاورزی و استفاده در گیاهان خوراکی خواهد بود. محصول آلی تولید شده برق و اتانول است. میزان سرمایه گذاری این طرح 123 میلیارد و 411 میلیون و 274 هزار و 635 ریال است که نوع مشارکت مدنظر شامل 70 درصد مشارکت سرمایه گذار و 30 درصد ایده، اجرا و پشتیبانی است
تولید کربنات باریم و استرانسیوم دیگر طرح معرفی در این نشست در حوزه صنایع متالوژی و شیمیایی است. این پروژه با توجه به منابع و ذخایر عظیم سنگ معدن باریت و سلتین، در فرایند احیا با استفاده از کک متالوژی در دمای 1200 سانتی گراد سولفید باریم و استرانسیوم در آب حل شده و با اضافه کردن کربنات سدیم به میزان کافی، کربنات استرانسیوم و یا باریم از محلول جدا می شود. با غلیظ سازی محلول، محصول جانبی سولفید سدیم بازیابی و به بازار عرضه می شود. محصول اصلی این شرکت کربنات باریم و سولفید سدیم است. میزان سرمایه گذاری این پروژه دانش بنیان 19 میلیارد و 970 میلیون ریال است که نوع مشارکت مد نظر آنها واگذاری دانش فنی و پیمانکاری نصب تجهیزات است.
چهارمین محصول معرفی شده تولید پلی بولتین ( (PBTدر حوزه پتروشیمی بود. PBT یکی از مواد الیاف مصنوعی و پلاستیک های مهندسی است. این ماده در گروه پلی استرهای اشباع قرار می گیرد که همواره از زمان تولید رقیب سرسختی برای محصولات ترموپلاست (گرمانرم) است. این ماده به طور گسترده ای در صنایع الکترونیک، برق، ارتباطات و ... کاربرد دارد. در حال حاضر با وجود ظرفیت بالای دسترسی به مواد اولیه و همچنین زیرساخت های مناسب، PBT در داخل کشور تولید نمی شود و فقط ازطریق واردات تامین می شود. شرکت تولید مواد الیاف مصنوعی (FIPCO) به عنوان تنها تولیدکننده DMT در ایران درصد است در زمینه ارائه مشاوره های فنی و اقتصادی از یک سو و تامین DMT مورد نیاز از سوی دیگر، همکاری های لازم را به عمل آورد و در راستای تحقق این اهداف به دنبال جذب سرمایه گذاران است. میزان سرمایه گذاری برای این ایده 80 میلیارد ریال است و نوع مشارکت مورد نظر توسعه فنی- اقتصادی و اجرایی است.

i59

i87

i1

i100

i82

i84