رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان اظهار کرد: به طور قطع برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در هر بخشی می‌تواند به رشد و پویایی آن بخش کمک داشته باشد، در بخش کشاورزی هم همین گونه است و باید به این نکته توجه داشت که برگزاری درست و نتیجه بخش نمایشگاه است که می‌تواند تاثیرات مثبت خود را داشته باشد و موجب افزایش کیفیت و اشتغال‌زایی شود. محمد صادقی اضافه کرد: امروز کشاورزان با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می‌کنند و این مسائل، مسیر را برای توسعه فعالیت‌های این قشر زحمتکش تا حدودی سخت کرده است، در این شرایط لازم است حمایت‌های بیشتری از کشاورزان و تولیدکنندگان این بخش شود تا امنیت غذایی کشور با مشکلی روبرو نشود.

بهره‌گیری از بهترین

ظرفیت‌های موجود

وی ادامه داد: کشاورزی بیش از هر چیزی به مدیران متخصص و کاربلد نیازمند است تا بتوانند با دانش و مهارت کافی به کمک بخش بیانید و از ظرفیت‌های موجود بهترین بهره‌گیری شکل گیرد. صادقی اضافه کرد:  امروز اصفهان دارای مجموعه نمایشگاهی بزرگ و مناسبی است که برگزاری رویدادها در چنین فضایی می‌تواند بسیار دلچسب و مفید باشد به شرط آن که همه چیز با برنامه‌ریزی مناسب و مدیریت منطقی شکل گیرد. رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان افزود: در کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان تلاشمان بر این است که به رای اعضا و کمک به کشاورزی استان متعهد باشیم و خود را مسئول بدانیم، لذا با جدیت و قدرت پیگیر رفع مسائل و مشکلات هستیم، چند طرح در کمیسیون مطرح شده و با نظر و رای مساعد همه اعضا کمیسیون، به دنبال پیاده‌سازی آنها هستیم تا شاید بتوانیم بخشی از مشکلات بخش کشاورزی را کاهش دهیم. وی بیان کرد: در حال حاضر چند طرح اصلی در کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان در حال پیگیری است و تلاش می‌کنیم به نتایج مناسبی برسیم، طرح نخست، ایجاد کمیته قضایی آب و کشاورزی ذیل کمیسیون کشاورزی است که جلساتی در این خصوص برگزار و با مسئولان دادگستری استان نیز در این زمینه رایزنی‌های شکل گرفته و موارد در حال پیگیری است. صادقی تصریح کرد: طرح بورس اقلیمی از دیگر طرح‌هایی است که به دنبال ایجاد آن هستیم، موارد مرتبط با آن در کمیسیون مطرح و نظر مساعد اعضا را به دنبال داشت، اجرای این طرح می‌تواند تا حدودی راهگشای مشکلات بخش کشاورزی و محیط زیست استان باشد. وی گفت: یکی دیگر از طرح‌هایی که در کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان در حال پیگیری است، ایجاد بانک اطلاعاتی دقیق از بهره‌برداران کشاورزی استان است، تا زمانی که میزان آب و اراضی کشاورزی و آمار بهره‌برداران به طور دقیق مشخص نباشد شاهد ایجاد مشکلات مختلفی خواهیم بود که لازم است در این زمینه اقدامی عاجل انجام شود و به همین خاطر این پروژه در حال انجام است. رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان بیان کرد: در این طرح، اطلاعات همه بهره‌برداران، مهندسان و فارغ‌التحصیلان کشاورزی، صادرکنندگان و سایر عوامل مرتبط با بخش کشاورزی جمع‌آوری می‌شود و این اقدام به ایجاد ارتباط سازنده عوامل نیز کمک زیادی خواهد داشت.

تلاش برای

احیا زاینده رود

وی اضافه کرد: طرح دیگری که در کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی در حال پیگیری است در خصوص احیای زاینده رود است که تلاش می‌کنیم در این بخش نیز قدم‌های خوبی برداریم.

صادقی گفت: بخش کشاورزی در صورتی رونق می‌گیرد که بخش خصوصی و دولتی در کنار یکدیگر به کمک کشاورزی بیایند و با برنامه‌ریزی و همکاری دقیق در جهت رفع مشکلات این بخش قدم بردارند، به طور قطع هماهنگی بخش خصوصی و بخش دولتی کمک زیادی به رشد بخش کشاورزی دارد. وی تاکید کرد: برای پیشرفت بخش کشاورزی باید همه عوامل در کنار یکدیگر فعالیت کنند و از ایجاد اختلاف جلوگیری شود، برای نمونه در خصوص زاینده رود زمانی مشکل رفع خواهد شد که ایجاد اختلاف در این خصوص جلوگیری شده و همه استان‌های مرتبط با این موضوع در کنار یکدیگر با کمک سایر عوامل به دنبال چاره‌اندیشی باشند که خوشبختانه این اتفاق رخ داده و امیدوارم هرچه زودتر مسائل مرتبط با زاینده رود برطرف شوند. رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان به اهمیت یکدلی و یکصدایی در میان کشاورزان نیز اشاره کرد و گفت: دولت باید با همتی جهادی در راستای ساماندهی مشکلات کشاورزان و رفع آنها اقدام کند و تا حد امکان آب مورد نیاز را تامین کند، امروز امنیت غذایی کشور بسیار اهمیت دارد و باید در راستای تامین آن هر اقدامی که لازم است انجام داد و نگاه ویژه به آن داشت تا مبادا امنیت کشور به خطر بیفتد. امنیت غذایی موضوعی است که همه کشورها به آن اهمیت می‌دهند و در راستای تامین آن قدم برمی‌دارند. وی اضافه کرد: کشاورزان در دریافت تسهیلات مناسب از نظام بانکی دچار مشکل هستند و تسهیلات پرداختی نیز با کارمزد بالا در اختیار آنها قرار می‌گیرد که نمی‌تواند جوابگوی مشکلات این قشر باشد لذا می‌طلبد در این خصوص نیز تدبیری راهگشا شود.

توجه به بازاریابی

محصولات

صادقی افزود: اصفهان یک استان چهار فصل است و باید از این ظرفیت به نحو مطلوب بهره برد، در هر نقطه از استان می‌توان محصولی متناسب با شرایط آن تولید کرد و این موضوع بسیار ارزشمند است و می‌توان از آن برای توسعه بخش استفاده کرد. وی بیان کرد: کشاورزان در کشورهای مختلف با بهره‌گیری از امکانات و تکنولوژی‌های جدید  در حال افزایش بهره‌وری و کیفیت محصولات خود هستند و ما نیز در کشور باید استفاده از تکنولوژی روز دنیا را سرلوحه کار قرار دهیم تا با استفاده از امکانات موجود بتوانیم بیشترین بازده در تولید محصولات مختلف را داشته باشیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: در زمینه بازاریابی برای محصولات نیز نیاز است اقدامات گسترده‌تری شکل گیرد، برای صادرت محصولات باید با کشورهای مختلف با توجه به نیاز آنها وارد مذاکره شد و تنها به وجود بازار صادراتی در یک یا چند کشور خاص دلخوش نبود چون ممکن است بر اثر عوامل مختلفی بازارهای هدف با مواردی روبرو شوند و اینگونه صادرات محصولات با مشکل روبرو شده و خسارات سنگینی به کشاورزان وارد می‌کند پس باید با برنامه‌ریزی مناسب‌تری در این مسیر قدم برداشت.