فرش دستباف تجلی اصالت، فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی و سرشار از عشق به انسان، طبیعت و کل هستی است. هر تار و پود آن گویای هزاران قصه از تاریخ هنر ایران است و رمزوارگی، تنوع رنگ و نقش‌های سرشار از خلاقیت، آن را از سایر فرش‌های جهان ممتاز می‌سازد. فرش دستباف ایرانی که از هنرهای کاربردی و دیرین این سرزمین است، از سویی به عنوان کالایی سرمایه‌ای و پس‌انداز در خانواده‌های ایرانی به شمار آمده و از سوی دیگر، در اقتصاد ملی، در شمار کالاهای صادراتی غیرنفتی جایگاه درخور توجهی دارد. افزون بر آن، در بعد اشتغالزایی نیز به سان یکی از فراگیرترین و قابل اتکا‌ترین حرفه‌های اشتغالزا و کم‌هزینه، بدون نیاز به سرمایه‌گذاری کلان به ویژه در میان روستائیان و عشایر مطرح است. این کالای هنری که وجوه ثروت، سرمایه، صنعت و دانش را به صورت توأمان دارد، برای بقا و تداوم حیات خود در شرایطی که کشورهای دیگری نیز به عنوان رقیب برای تسخیر بازارهای جهانی در تلاش‌ هستند، و نیز در وضعیتی که انواع کفپوش‌ها و زیراندازهای ماشینی و صنعتی جایگزین آن می‌شوند، نیازمند توسعه و گسترش بازار خود و نیز معرفی و شناساندن اثربخش ارزش‌ها و ویژگی‌های خود به مصرف‌کنندگان است.

در چنین شرایطی، تاکیدات فراوانی بر تبلیغ و توسعه بازار فرش دستباف ایران وجود دارد. بر همین اساس، دستیابی به بهترین شیوه برای تبلیغ فرش دستباف، اهمیتی ویژه دارد و در این میان، برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی، ملی، منطقه‌ای، صادراتی و تخصصی فرش دستباف، می‌تواند شرایطی فراهم آورد که اقشار مختلف مخاطبان و مردم، بیش از پیش با ویژگی‌های سرمایه‌ای فرش دستباف آشنا شوند.

نمایشگاه تخصصی فرش دستباف اصفهان با سابقه طولانی خود در زمان برگزاری، از نخستین دوره تا امسال که بیست و پنجمین دوره خود را برگزار خواهد کرد، همواره تلاش کرده شرایطی ایجاد کند که فعالان حوزه فرش دستباف بتوانند در راستای توسعه صادرات قدم بردارند. فرش دستباف یکی از حوزه‌هایی به شمار می‌رود که بهترین بازدهی‌های صادراتی را دارد و می‌تواند ارزآوری مطلوبی برای فعالان این بخش و همچنین کشور داشته باشد. بر همین اساس است که در موضوع برگزاری نمایشگاه فرش دستباف، همواره به موضوع صادرات توجه ویژه‌ای داشته‌ایم. در کنار این موضوع، بر توسعه فروش داخلی، معرفی هر چه بیشتر ظرفیت‌های این بخش اقتصادی، برنامه‌ریزی برای حل مشکلات، بررسی موانع و نقاط ضعف موجود این هنر صنعت، ایجاد بسترهای مناسب برای سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی، ایجاد زمینه اشتغال و کارآفرینی، آشنایی دست‌اندرکاران با محصولات، نوآوری‌ها و ظرفیت‌های موجود، ایجاد فضای رقابتی سالم میان تولیدکنندگان داخلی برای ارتقای کیفیت تولید و ایجاد ارتباط مستقیم و رو در رو میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نیز تمرکز کرده‌ایم.

یک موضوع اصلی دیگر که باید در توسعه بازار فرش دستباف مورد توجه قرار دهیم، این است که نمایشگاه‌های بین‌المللی فرش عرصه بسیار وسیعی برای رقابت و نشان دادن توانمندی‌های تولیدی و تجاری و هنری فعالان صنعت فرش هستند. از آنجا که بازرگانان سرشناس فرش و نمایندگان فعالان این عرصه که عرضه‌کننده این دست بافت هنری ـ تجاری به شمار می‌روند در این قبیل نمایشگاه‌ها حضور پیدا می‌کنند، صادرکنندگان ایران به خوبی می‌توانند در این نمایشگاه‌های کم‌نظیر، برای صنعت فرش بازاریابی کنند. موفقیت در نمایشگاه‌های بین‌المللی فرش اعم از اینکه در داخل کشور برگزار شود یا خارج به عوامل متعددی بستگی دارد که از آن جمله می‌توان به شناسایی ذوق و سلیقه متقاضیان فرش در بازارهای هدف و تنوع فرش‌های عرضه شده و در نهایت مناسب بودن نرخ با توجه به سطح درآمد قشرهای متوسط و کم‌درآمد اشاره کرد. در عین حال حضور فعال‌تر در نمایشگاه‌های تخصصی منسوجات، فرش و صنایع‌دستی و شناسایی مناسب‌ترین روش‌های تبلیغ در رسانه از جمله ضرورت‌هایی است که باید برای موفقیت بازار این هنر ـ صنعت مد نظر قرار گیرد که برای تحقق این مهم برخورداری از یک گروه مذاکره‌کننده و بازاریابی فعال و آگاه نیز ضروری است.

دکتر احمدرضا طحانیان/ مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی اصفهان