صادرات نقش مستقیمی در توسعه و رشد اقتصادی کشور دارد. ازاین رو، در دنیای پرتلاطم و سرشار از رقابت کنونی، وجود رهیافتی مطمئن برای دستیابی به اهداف کوتاه مدت و بلندمدتا، می تواند شرکت را در مسیر تکامل و رشد همراهی کند و آن را به جایگاه مطلوب خود نزد مدیران و کارکنان آن برساند؛ بنابراین شناسایی عوامل درونی و بیرونی موثر بر صادرات بالاخص صادرات فرش ایران از اهمیت فراوانی برخوردار است. ایجاد کنسرسیوم‌های صادراتی و نمایشگاه‌های فرش در کشورهای مقصد صادراتی از جمله اقداماتی است که پیش از این اجرا شده و مرکز ملی فرش از افراد علاقمند به تاسیس خانه فرش ایران در کشورهای چین، روسیه، ایتالیا و امارات دعوت کرده است. اما برای ورود به بازارهای صادراتی حوزه فرش رعایت چه الزاماتی ضرورت دارد.

به گفته نماینده وزارت امور خارجه در استان اصفهان، امروز برای توسعه صادرات فرش ایرانی داشتن شناسنامه فرش بسیار اهمیت دارد. علیرضا سالاری با اعتقاد بر اینکه فرش ایرانی به اندازه کافی در دنیا مطرح و شناخته شده، به "نوسان" گفت: همواره ایران را از گذشته تا به امروز به قدمت بالای فرش دستباف و این هنر می شناسند. وی افزود: برای بازاریابی فرش ایرانی و اینکه بتوان این کالای با ارزش را به مشتریانی که به دنبال فرهنگ اصیل و صنایع دستی کشورها هستند ارائه کرد، باید به شیوه های جدید عمل کنیم، بنابراین باید دید کشورهایی که در این زمینه فعالیت دارند از کدام الگوی موفق بهره گرفته اند تا ما نیز براساس آن اقدام کنیم.

نماینده وزارت امور خارجه در استان اصفهان با تاکید بر اینکه در بازاریابی جدید فرش دستباف نیاز به اقدامات جدید داریم و باید به زبان کشورهای هدف و یا زبان های رایج آن کشورها مطالب ترجمه شود، توضیح داد: بهترین شکل بازاریابی آماده کردن کلیپ های کوتاه دو یا سه دقیقه ای پیرامون فرش دستباف و بارگذاری آن در فضای مجازی است.

وی به نقش وزارت امور خارجه در صادرات و تبلیغ فرش دستباف و فرش فاخر ایرانی اشاره کرد و گفت: صادرکنندگان می توانند تولید محتواهای مناسب درباره فرش ایرانی را به وزارت امور خارجه ارائه دهند و وزارت امور خارجه می تواند این محتوا را در پرتال معاونت امور اقتصادی خود به زبان فارسی و انگلیسی بارگذاری کند، همچنین می توان آدرس آن را به کشورهای طالب فرش ایرانی ارائه و یا به صورت مستقیم این محتوا را به سایت سفارتخانه های ایران در هر کشور لینک دهیم. سالاری البته تاکید کرد: این محتوا حداقل باید به یک زبان خارجی (انگلیسی) ترجمه شده باشد، البته این کار به صورت پراکنده انجام شده و هنوز به صورت منسجم انجام نشده است.

وی درباره نقش و جایگاه دولت در بازاریابی و شناسایی سلایق جدید برای صادرات فرش، توضیح داد: در وزارت امور خارجه و سفارتخانه کارشناس فرش نداریم و تعداد کمی نیروی کارشناس اقتصادی حضور دارند که باید تمام مسائل مربوط به صنایع دستی، صنایع دیگر و ... را معرفی کنند، بنابراین برای شناسایی سلایق بازارهای هدف صادراتی، شرکت ملی فرش ایران، انجمن و اتحادیه تولیدکننده و صادرکنندگان فرش دستباف و یا شرکت های فعال صادراتی باید این مسئولیت را برعهده گیرند، چراکه خود تولیدکنندگان به تنهایی نمی توانند این کار را انجام دهند. بنابراین باید در کشورهایی که بازاری برای فرش ایرانی وجود دارد، این کار انجام شود.

نماینده وزارت امور خارجه در استان اصفهان با بیان اینکه همواره خارجی ها از قیمت بالای فرش دستباف ایرانی گلایه می کنند، اظهار کرد: ما باید برای فرش ایرانی شناسنامه ای تهیه کنیم که در آن مدت زمان بافت فرش، محل بافت فرش، نام تولیدکننده و ... ثبت شود، به عنوان مثال تولید یک قالیچه کوتاه سه متری ابریشم یک سال و نیم زمان برده است، بنابراین تمام این موارد باید در شناسنامه فرش معرفی شود، در این شریط افرادی که طالب فرش و هنر دست هستند، با خیال راحت خرید می کنند. وی تاکید کرد: امروز برای توسعه صادرات فرش ایرانی داشتن شناسنامه فرش بسیار اهمیت دارد.

خاطر نشان می شود، اکنون بیش از ۲ میلیون نفر در بافت فرش به‌طور مستقیم و ۱۹۱ هزار نفر در صنایع جانبی آن مشغول فعالیت هستند. همچنین ۱۱۵ هنرستان در زمینه فرش دایر است و پنج‌هزار و ۵۰۰ دانش‌آموخته هنر صنعت فرش دستباف وجود دارد. مطابق آمارها، در سال ۲۰۱۹ بیش از یک میلیارد دلار فرش دستباف در مبادلات جهانی به کشورهای مختلف صادر شد که در این میان، جمهوری اسلامی ایران سهم ۷.۹ درصدی از مجموع صادرات فرش دستباف را به خود اختصاص داد.