روس‌ها برای ساخت واگن به ایران آمدند. ٥ماه بعد از امضای تفاهمنامه همکاری میان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شرکت ترنس مش هلدینگ روسیه، روز گذشته روس‌ها به تهران سفر کردند تا تفاهمنامه همکاری‌شان را تبدیل به قرارداد کنند.
براساس قرارداد سرمایه‌گذاری که روز گذشته به امضا رسید، روس‌ها با خرید یک کارخانه واگن‌ساز داخلی شروع به تولید واگن خواهند کرد. منصور معظمی مدیرعامل ایدرو گفته است؛ شرکت تازه‌تأسیس به‌ صورت ۸۰درصد روسی و ۲۰درصد ایرانی است اما قرارداد سرمایه‌گذاری ٢,٥‌میلیارد یورویی ایران با مسکو در شرایطی به امضا رسیده که محمدرضا نعمت‌زاده از کمبود واگن در ایران سخن می‌گوید و معاونش از نیاز به خرید و ساخت ٨ تا ١٠‌هزار واگن در کشور. محمدرضا نعمت‌زاده با تأکید بر این‌که واگن‌هایمان در تهران و شهرستان‌هایی که مترو دارند، بسیار محدود است، اعلام کرده که تولید ۲هزار دستگاه واگن در فاز اول در دستورکار قرار گرفته است.
البته در این مراسم لوان جاگاریان سفیر روسیه در ایران هم از حذف روادید در سفر ایرانی‌ها به روسیه خبر داد و گفت: این موضوع از دوماه آینده اجرایی می‌شود.
شروع تولید مشترک واگن با همکاری روس‌ها با داخلی‌سازی ۵۵درصدی
واگن پارس که در سال‌های گذشته به حالت نیمه‌تعطیل درآمده بود، حالا قرار است که در قالب همکاری‌های تجاری با روس‌ها فعالیت خود را ادامه دهد. براساس آنچه که وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده؛ به ‌زودی شرکت واگن پارس تبدیل به مشارکت ایران و روسیه برای تولید واگن شود تا نیاز تهران و شهرستان‌ها را به واگن برطرف کند.
این عضو کابینه یازدهم با اشاره به امضای توافقنامه همکاری ایران و روسیه در زمینه تولید واگن گفت: میزان داخلی‌سازی واگن‌ها در شروع تولید ٥٥‌درصد پیش‌بینی شده که به تدریج افزایش خواهد یافت.
او با اشاره به این‌که در قالب همکاری ایران و روسیه، طرف خارجی شرکت واگن پارس را خریداری خواهد کرد، ادامه داد: شرکت واگن پارس طی سال‌های گذشته تقریبا نیمه‌تعطیل بود ولی در یکی، دو‌سال اخیر فعال شده و در قالب توافقنامه جدید با روس‌ها نیز تمام ظرفیت آن فعال خواهد شد.
نعمت‌زاده با بیان این‌که دولت به حمل‌ونقل عمومی اهمیت می‌دهد و حمل‌ونقل ریلی از اولویت بالایی برخوردار است، گفت: به این موضوع در برنامه ششم توجه شده و مقدمات آن طی یک‌سال گذشته در قالب قوانین و مصوبات شورای اقتصاد به تصویب رسیده است.
به گفته نعمت‌زاده، تولید ٢‌هزار دستگاه واگن مترو در کشور پیش‌بینی شده و علاوه بر این، تولید تعداد زیادی واگن مسافری و باری نیز پیش‌بینی شده است.
او با بیان این‌که قرارداد مشارکت با روس‌ها بلندمدت است، تا ٣٠‌سال دیگر نیز ادامه خواهد داشت و البته قابل تمدید نیز هست، ادامه داد: سال گذشته توافق کردیم که از ٦‌هزار دستگاه واگن مورد نیاز وزارت راه، حدود ١١٠٠ دستگاه از روسیه خریداری شود اما ٥‌هزار دستگاه باقیمانده با همکاری سه شرکت ایرانی و روسی در ایران به تولید برسد.
نعمت‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که تولید ۲هزار دستگاه واگن در فاز اول در دستورکار قرار گرفته و علاوه بر این تعداد زیادی واگن مسافری و باری تولید خواهد شد، اظهار داشت: همچنین ۶هزار واگن باری که وزارت راه‌وشهرسازی و پیمانکاران علاقه‌مند به خریداری آن از روسیه بودند، با هماهنگی‌های انجام‌شده قرار بر این است که ۱۱۰۰ دستگاه آن به صورت آماده خریداری شود و نزدیک به ۵هزار دستگاه دیگر با مشارکت در داخل کشور ساخته شود.
کمبود ٨ تا ١٠‌هزار واگن در ایران
منصور معظمی مدیرعامل ایدرو که پیشتر در سالگرد ٥٠سالگی ایدرو نوید امضای قراردادهای متعدد همکاری به شرکت‌های خارجی را داده بود، حالا از آغاز تولید واگن بین ایران و روسیه خبر می‌دهد. او با اعلام این‌که از محورهای مهم این قرارداد استفاده حداکثری از تولید داخل است، گفت: مدیریت در این قرارداد چرخشی است و تأمین مالی هم توسط طرف روسی انجام شده است.
رئیس سازمان گسترش ادامه داد: با توجه به تأکید دولت و الزامات برنامه ششم توسعه و البته مصوبه شورای اقتصاد برای ساخت ٢هزار واگن مترو، این شرکت روسی برای ساخت این واگن‌ها هماهنگی‌های لازم را با ایدرو باید انجام ‌دهد.
او نیاز کشور به واگن را ٨ تا ١٠‌هزار واگن طبق اعلام وزارت کشور خواند و افزود: همکاری با روس‌ها یک فرصت برای کشور روسیه و ایران است و امیدواریم این همکاری سرآغاز یک همکاری گسترده بین دو کشور باشد.
یک‌سال‌ونیم بعد از برجام تبادلات تجاری با ایران افزایش یافته است
سیدعباس عراقچی معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه از دیگر سخنرانان این مراسم بود که شرایط همکاری‌های اقتصادی ایران با شرکت‌های خارجی و افزایش سرمایه‌گذاری‌ها را مورد اشاره قرار داد. او با بیان این‌که یک‌سال‌ونیم بعد از اجرای برجام تبادلات تجاری هیأت‌ها با ایران افزایش یافته است، اظهار داشت: بسیار خوشحال هستیم که یکی دیگر از قراردادهای تجاری بزرگ ایران یعنی سرمایه‌گذاری بین ایدرو و طرف روسی امضا شده است، البته موارد متعددی در ماه‌های گذشته مثل توتال، آلستوم و این قرارداد را شاهد بوده‌ایم. او با اشاره به این‌که همه اینها نشان‌دهنده فضای بسیار خوبی است که پیش‌روی ایران و شرکت‌های خارجی وجود دارد، گفت: این مشارکت‌ها با وجود همه تلاش‌های آمریکایی در متشنج‌کردن فضای ایران اتفاق افتاده است. البته سیاست‌هایی که برخی از دشمنان و تندروهای آمریکا، دولت آمریکا، رژیم صهیونیستی در منطقه انجام دادند که فضای ایران را تخریب کنند و بگویند ایران نمی‌تواند از برکات برجام استفاده کند اما این قراردادها نشان‌دهنده شکست آنهاست.

منبع: شهروند