١٥‌میلیون ایرانی مصرف‌کننده لوازم آرایشی هستند و این بازار بزرگ گردش مالی حدود ٢,١‌میلیارد دلار دارد. برای این‌که بزرگی این رقم را متوجه شوید، خوب است که بدانید میزان واردات سالانه مواد غذایی به ایران حدود ٥‌میلیارد دلار است و بازار لوازم آرایشی تقریبا تجارتی به بزرگی نصف واردات غذا به ایران را دارد. ایرانی‌ها بعد از عربستان بزرگترین مصرف‌کننده لوازم آرایش هستند و بنا به اعلام شهریار مستوفی، مدیر نظارت بر مواد غذایی و آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو مصرف لوازم آرایشی در ایران ١٢‌درصد رشد داشته است. این بازار بزرگ موجب شده است که بخش عمده‌ای از تبلیغات شبکه‌های ماهواره‌ای، سلبریتی‌ها و چهره‌های سرشناس فضای مجازی به تبلیغ لوازم آرایشی و زیبایی و لاغری متمرکز شود؛ تبلیغاتی که بسیار وسوسه‌کننده و فریبنده است اما گاهی آن‌قدر تو خالی بوده است که به ممنوع‌التصویری و شکایت از سلبریتی‌ها بکشد. در این گزارش به شما می‌گوییم که چگونه با این بمب تبلیغاتی مواجه شوید و تا چه حد به این تبلیغات اعتماد کنید.

هزینه آرایش در ایران چقدر است؟
مقایسه سرانه مصرف لوازم آرایش در ایران و کشورهای اروپایی نشان می‌دهد که ایرانی‌ها به ‌طور متوسط ٤.٥‌‌درصد از درآمد سالانه‌شان را برای لوازم آرایش هزینه می‌کنند؛ این در حالی است که آلمانی‌ها تنها ١.٥‌‌درصد و فرانسوی‌ها و انگلیسی‌ها نیز ١.٧‌‌درصد از درآمد سالانه‌شان را برای خرید لوازم آرایش هزینه می‌کنند.
درواقع زنان ایرانی حدود سه برابر بیشتر از همتایان اروپایی خود برای آرایش‌کردن هزینه می‌کنند. براساس اعلام انجمن واردکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی، کشور ایران سهم ٢.١‌‌میلیارد دلاری از بازار ٧.٢‌میلیارد دلاری لوازم آرایش خاورمیانه را در اختیار دارد و پس از عربستان دومین کشور منطقه از نظر میزان مصرف لوازم آرایش است. در گزارش‌های این انجمن همچنین تأکید شده است که نزدیک به ٧٠‌درصد واردات لوازم آرایشی به ایران از طریق قاچاق انجام می‌شود و حدود ١٥‌‌میلیون نفر در ایران مصرف‌کننده لوازم آرایش هستند.

وسوسه بازار زیبایی برای سلبریتی‌ها
حالا بازار بزرگ لوازم آرایشی و زیبایی در ایران آن‌قدر وسوسه‌کننده است که پای افراد معروف را به تبلیغات این کالاها بکشاند. این روزها چهره‌های زیادی از بازیگران و ورزشکاران را روی بیلبوردهای تبلیغاتی می‌بینیم. کوتاه‌بودن عمر حرفه‌ای سلبریتی‌ها باعث شده آنها از منبع درآمد سهل‎الوصولی مثل تبلیغات به سادگی نگذرند و چندان هم برایشان مهم نباشد که قرار است چه چیزی را تبلیغ کنند. البته همچنان هستند سلبریتی‌هایی که همچنان وسواس خاصی دارند و به آن‌چه قرار است که برای مردم تبلیغ کنند، اهمیت می‌دهند. با این حال بارها هم پیش آمده که تبلیغات برای سوپراستارها دردسرساز شده و حتی بی‌آبرویی هم برای آنها به دنبال داشته است. تا دو دهه پیش براساس تبصره‌های قانونی تبلیغات برای چهره‌های سرشناس ممنوع بود اما به‌تدریج این ممنوعیت برداشته شد تا اینکه این روزها شاهد حضور افراد سرشناس زیادی در تبلیغات هستیم.

اینفلوئنسر مارکتینگ را بشناسید
از سلبریتی‌های دنیای هنر و ورزش که بگذریم، حتما در دنیای مجازی و به‌ویژه در اینستاگرام چشمتان به آدم‌هایی خورده که نه فوتبالیست هستند نه بازیگر اما دنبال‌کنندگان زیادی دارند و مدام در حال تبلیغات هستند. این پدیده نوظهور که بشدت هم در حال رشد است، اینفلوئنسر مارکتینگ نام دارد و در دنیا به حرفه‌ای جدید و پررنگ تبدیل شده است. از آنجا که هر پدیده‌ای وقتی در دنیا متولد می‌شود تا بیاید و به ایران برسد، از زمین تا آسمان فرق می‌کند، اینفلوئنسر مارکتینگی که در دنیا رواج پیدا کرده هم قابل قیاس با ایران نیست. به افراد شناخته‌شده و تأثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی اینفلوئنسر می‌گویند و فعالیت تبلیغاتی آنها در این شبکه‌ها هم اینفلوئنسر مارکتینگ نام دارد. اینفلوئنسرها برعکس سلبریتی‌ها در خارج از فضای مجازی کمتر شناخته شده‌اند و شهرت و حتی محبوبیتشان در رسانه‌های اجتماعی است. فعالان تبلیغات در دنیا بعد از آزمون و خطاهای زیاد به این نتیجه رسیده‌اند که تبلیغات در اینستاگرام از طریق اینفلوئنسرها بازدهی بیشتری نسبت به انواع دیگر تبلیغات دارد؛ چون افراد به انتخاب خودشان اینفلوئنسرها را دنبال می‌کنند. بنابراین سبک زندگی آنها را می‌پسندند و در رفتار خرید خودخواسته یا ناخواسته پیرو رفتار اینفلوئنسرها قرار می‌گیرند. جالب است بدانید افرادی که تقریبا بالای ۵۰۰‌هزار فالوور دارند را ماکرو اینفلوئنسر می‌گویند و همچنین به کسانی که بین ۱۰ تا ۵۰۰‌هزار فالوور دارند، میکرو اینفلوئنسر گفته می‌شود.

از ممنوع‌الفعالیتی گرفته تا شکایت مردم
تبلیغات برای ستاره‌ها همیشه هم روی خوش نشان نمی‌دهد. چندی پیش شرکتی که ادعای فروش محصولات گیاهی برای لاغری، چاقی و انواع و اقسام مشکلات پوستی و ریزش مو و... داشت، دست به تبلیغاتی گسترده زد. این فروشگاه اینترنتی با صرف هزینه‌های گزاف حتی روی آنتن زنده تلویزیون هم تبلیغ می‌کرد اما بعد از مدتی فضای مجازی پر شد از مصاحبه‌های عوامل این شرکت با چهره‌های سرشناس فوتبال و سینما که مدعی بودند از محصولات گیاهی این فروشگاه استفاده کرده و نتایج مثبتی گرفته‌اند. محصولات این شرکت خیلی زود به شهرت زیادی دست پیدا کردند، اما ظاهرا کیفیت آنها چندان هم رضایت مشتریان را جلب نمی‌کرد. همین باعث شد مشتریان ناراضی به صفحه شخصی هنرمندان و ورزشکارانی که محصولات این شرکت را تبلیغ کرده بودند، بروند و از آنها انتقاد کنند. در واقع تبلیغات همیشه برای استارها روی خوش نداشته و گاهی آنها را با دردسر هم مواجه کرده است. همین چند ‌سال پیش بود که یکی از مجریان زن تلویزیون به واسطه تبلیغ چند کالای غیرمجاز مدت‌ها ممنوع‌التصویر شد. راستی حسین رضازاده را یادتان می‌آید که با تبلیغاتی برای شرکت مسکونی رابینسون که در دوبی فعالیت داشت، چه جنجال بزرگی به پا کرد؟ قهرمان سابق وزنه‌برداری دنیا در آن کلیپ تبلیغاتی از مردم خواسته بود که سرمایه‌هایشان را در ایران نگه ندارند و در شرکت رابینسون که فعالیتی در ایران نداشت، سرمایه‌گذاری کنند. این تبلیغ علاوه بر اینکه رضازاده را از حضور در تبلیغات محروم کرد، تأثیر زیادی هم روی محبوبیت او گذاشت.

به صفحه‌های مجازی محبوبتان اعتماد نکنید
اگر شما بر حسب اعتماد به اینفلوئنسر محبوبتان اقدام به خرید کالایی کرده‌اید اما کیفیت آن مطابق میلتان نبوده، باید چکار کنید؟ فکر می‌کنید فریب خورده‌اید و باید به صفحه اینفلوئنسر مورد نظر بروید و او را ادب کنید؟ فکر می‌کنید فرد مورد نظر پول کلانی به جیب زده و شما را فریب داده؟ واقعا هم این‌طور نیست. پیشنهاد ما به شما این است برای اینکه در دنیای مجازی خودتان را اذیت نکنید و به دردسر نیفتید، بی‌خیال اعتماد به تبلیغات متعدد افرادی شوید که بدون حساب و کتاب و صرفا برای درآمدزایی دست به تبلیغات می‌زنند. شاید خود آن اینفلوئنسر که محصولی را تبلیغ کرده یک‌بار هم از آن استفاده نکرده باشد پس بهتر است اگر واقعا کیفیت و سلامت کالایی که قصد خرید آن را دارید و اهمیت زیادی برایتان دارد، آن را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید و گول قیمت ارزان و تبلیغات افرادی را که صرفا به دلیل داشتن تعداد فالوور بالا در اینستاگرام وارد دنیای پر پیچ و خم مارکتینگ شده‌اند را نخورید.

چند پیشنهاد برای خرید لوازم آرایشی و بهداشتی
افراد زیادی هستند که با تبلیغات وسوسه‌کننده محصولات زیبایی و لاغری تردید کرده‌اند که آیا به سلبریتی‌ها و مشاهیر اعتماد کنند و آن کالا را بخرند یا نه؟ در این مطلب به شما می‌گوییم چگونه می‌توانید کالاهای تبلیغاتی سلبریتی‌ها را دقیق‌تر ارزیابی کنید.
پیشنهاد ما به شما این است که جذب تبلیغات رنگارنگ افرادی که از آنها شناخت ندارید، نشوید و برای خرید محصولات بهداشتی و آرایشی به داروخانه‌ها و فروشگاه‌های معتبر بروید.
حتما این نکته را در نظر داشته باشید که محصولات آرایشی و بهداشتی حتما مجوز سازمان غذا و دارو را داشته باشند و نشان سیب سبز سلامت هم که متعلق به وزارت بهداشت است، روی این محصولات درج شده باشد.
اگر چه بسیاری از شرکت‌های تقلبی محصولاتشان را با همان شکل و شمایل نمونه اصل تولید می‌کنند و حتی با مهارت تمام نشان سیب سبز سلامت را هم کپی می‌کنند، بنابراین بهترین راه برای اینکه محصولات اصل بخریم این است که به فروشگاه‌های معتبر یا نمایندگی‌ها مراجعه کنیم؛ چون متاسفانه متقلبان حتی راه تقلب‌کردن از نشان‌های وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو را هم به خوبی یاد گرفته‌اند.
مواظب باشید که کالای تاریخ مصرف گذشته نخرید. بسیاری از کالاهایی که ارزان فروخته می‌شوند و حتی ممکن است برند باشند، کالاهایی هستند که تاریخ مصرفشان گذشته است و با دستکاری تاریخ تولید و انقضا آن را به مشتریان می‌فروشند.
سایت اصلی برند مورد نظرتان را چک کنید و قیمت‌های واقعی را بدانید.
مارک‌های لوازم آرایشی خارجی که به واسطه بالا رفتن دلار، از همیشه گران‌تر شده‌اند را افراد زیادی می‌شناسند. مارک‌هایی مثل کلینیک، مک، بورژوا، رولون، کلارنس، دیور، سفورا، لنکوم، شنل، ژیوانشی، بربری و بسیاری از مارک‌های معروف دیگر سال‎هاست در ایران محصولات خود را ارایه می‌دهند و قطعا الان با توجه به افزایش قیمت دلار بیشتر از همیشه گران شده‌اند. با قیمت فعلی دلار غیر ممکن است که مثلا یک کرم معمولی از این برندها را بتوانید با مبلغی کمتر از ٢٠٠هزار تومان تهیه بکنید؛ بنابراین گول افراد سودجو را نخورید که با‌ هزار و یک ترفند مثل قاچاق‌بودن کالا، نداشتن جعبه یا واردکردن از کشورهایی مثل امارات و ترکیه نمونه‌های تقلبی و زیان‌آور کالاهای بهداشتی و آرایشی را می‌فروشند.
بهتر است از کنار تبلیغات بی‌مجوز در اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی به سادگی عبور کنید و سلامت پوست و بدن خود را به خطر نیندازید.