ستاد تنظیم بازار هم حریف صنایع لبنی نشد تا جایی که براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، قیمت شیر ۹ درصد و قیمت محصولات لبنی 7/9 درصد افزایش یافت‌. بر این اساس بعد از مدت‌ها افزایش قیمت بدون مجوز محصولات لبنی، نرخ جدید این محصولات به طور رسمی همراه با افزایش قیمتی چشمگیر ابلاغ شد‌. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر شاهد کوچک شدن بطری‌های شیر و افزایش قیمت روزانه برخی از محصولات لبنی بوده‌ایم در حالی که نظارتی بر قیمت‌گذاری و برخورد با این روند صورت نمی‌گیرد‌. از این‌رو تنها مصرف‌کنندگان هستند که در این خصوص متضرر می‌شوند و هر روز باید کالاهای اساسی مورد نیاز خود را با قیمت‌های بالاتری خریداری کنند‌.


محصولات جدید با قیمت‌های جدید
طی ماه‌های اخیر محصولات لبنی به خصوص شیر، ماست و پنیر از سوی کارخانه‌های مطرح این حوزه به صورت روزانه با افزایش قیمت‌های ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومانی مواجه شدند در حالی که در هفته‌های گذشته کارخانه‌های تولید لبنی از دولت ارز 4200 تومانی دریافت کردند اما در قیمت خرید شیر خام از دامداران هم تغییری ایجاد نکردند‌. در همین رابطه، یک توزیع‌کننده محصولات لبنی گفت: شرکت‌های بزرگ محصولات لبنی، با وجود آنکه در هفته‌های گذشته قیمت همه محصولاتشان را افزایش داده‌اند، در روزهای گذشته هم بدون کوچک‌ترین اطلاع‌رسانی، روزانه به طور متوسط ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان افزایش قیمت را برای محصولاتی همچون شیر، پنیر و ماست اعمال کردند‌. به گفته وی، برخی از تولیدکنندگان از افزایش قیمت‌های روزانه پیروی نکردند و در ابتدای هر هفته با ارائه بار جدید افزایش قیمت ۵۰۰ تومان بر قیمت محصولات خود به خصوص شیر لحاظ کرده‌اند‌.
نارضایتی وزیر جهاد کشاورزی
اما نکته قابل تامل در این میان این است که با وجود افزایش قیمت خودسرانه محصولات لبنی که اعتراض مصرف‌کننده را به دنبال داشته، شاهد اعطای مجوز رسمی این محصولات از سوی دستگاه‌های مسوول هستیم‌. بر این اساس پس از مدت‌ها کش و قوس و اعتراض شرکت‌های لبنی به افزایش نیافتن قیمت‌ها، سرانجام قیمت شیر و محصولات لبنی از سوی ستاد تنظیم بازار مجوز افزایش قیمت گرفت و ابلاغ شد‌. در این میان موضوع جالب توجهی که رخ داده این است که این مجوز بدون توجه به نظر وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ شده و حتی رضایت دامداران را هم به دنبال نداشته است‌.
پس از دو سال کش و قوس، ستاد تنظیم بازار نظرات کارشناسی سازمان حمایت را برای افزایش‌ قیمت شیر خام و لبنیات به دفتر وزرای صنعت، ‌معدن و تجارت و وزیر جهاد کشاورزی ارسال کرد اما این ابلاغیه تنها با امضای وزیر صنعت به صنایع لبنی ابلاغ شد‌. از این رو می‌توان گفت که یک پای ماجرای افزایش قیمت شیر و لبنیات می‌لنگد به طوری که در این باره نه دامداران راضی هستند و نه وزیر جهاد کشاورزی! تا جایی که وزیر جهاد کشاورزی از امضای این ابلاغیه امتناع کرده است‌.
اعتراض دامداران
جالب‌تر اینکه ستاد تنظیم بازار ژست حمایت از حقوق مصرف‌کننده و تولیدکننده را به خود گرفته و عنوان کرده است که در نهایت باید قیمت به گونه‌ای نهایی شود که متناسب با نرخ تورم باشد؛ غافل از اینکه در نهایت روز سه‌شنبه 2 مرداد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت پس از طی زمان طولانی تیر خلاص را زده و بدون آنکه امضای حجتی وزیر جهاد کشاورزی پای ابلاغیه باشد، افزایش 9 درصدی نرخ شیر خام را ابلاغ کرده است‌.
از این رو طبق آخرین ابلاغیه شیر خام 1440 تومان به ازای هر کیلوگرم مصوب شده بود که به 1570تومان افزایش داشته است‌. این در حالی است که دامداران به این نرخ اعتراض داشته و عنوان می‌کنند که افزایش نرخ زیر 17 درصد با توجه به افزایش هزینه‌های نهاده‌ها و هزینه‌های سربار طی دو سال اخیر اصلا منطقی نیست‌.
افزایش ۹ درصدی نرخ شیرخام
بر همین اساس رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی گاوداران با بیان اینکه نرخ جدید شیرخام و لبنیات از سوی وزیر صنعت ابلاغ شده است، گفت: نرخ شیرخام ۹ درصد افزایش یافت‌. احمد مقدسی گفت: متاسفانه وزیر صنعت، معدن و تجارت این مصوبه را بدون اینکه به امضای وزیرجهاد کشاورزی برسد، در تاریخ 2/5/97 ابلاغ کرده است‌.
وی با بیان اینکه در نهایت قیمت شیرخام بعد از این همه کشمکش با ۹ درصد افزایش ۱۵۷۰ تومان تعیین شد، افزود: پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی برای نرخ شیرخام ۱۷۵۰ تومان بود‌. ضمن اینکه قیمت تمام شده تولید شیرخام برای دامداران ۱۷۵۰ تومان است و ۱۰ درصد سود برای تولیدکنندگان نیز باید به این رقم افزوده شود‌.
رییس انجمن صنفی گاوداران ایران گفت: پیش از این وزیر جهاد کشاورزی در نامه‌ای به رییس‌جمهور خواستار افزایش ۱۸ درصد نرخ شیرخام بعد از چهار سال و افزایش ۱۵ درصدی لبنیات شده بود‌. وی از حسن روحانی خواسته بود این اجازه را صادر کند اما در نهایت با افزایش ۹ درصدی نرخ شیرخام موافقت شد‌. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر قیمت لبنیات افزایش یافته و نرخ هر بطری شیر ۲۷۰۰ تومانی به ۲۹۵۰ تومان رسیده است‌.
مقدسی با بیان اینکه ما اکنون نیز از افزایش این رقم راضی نیستیم، اظهار کرد: باید قیمت‌ها با هزینه‌های تولید همخوانی داشته باشد اما با توجه به افزایش قیمتی که لحاظ شده، تولید به صرف نخواهد بود‌.
افزایش قیمت 9 درصدی شیرخام در حالی است که رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی بلافاصله پس از مشخص شدن این موضوع، نرخ جدید انواع محصولات لبنی را با افزایش قیمت قابل توجه در قالب جدولی به کارخانه‌های زیرمجموعه خود اعلام کره است‌. بر این اساس تمام محصولات لبنی بر اساس افزایش نرخ شیر افزایش داشته‌اند‌. این درحالی است که قیمت برخی از محصولات صنایع لبنی بیش از 17 و 32 درصد افزایش دارد‌. به‌طور مثال نرخ (مصوب ) شیر پرچرب یک لیتری (3 درصد چربی) از 2800 تومان به 3700 تومانی افزایش یافته است‌.
نرخ جدید انواع محصولات لبنی:
ردیف محصولات قیمت- ریال
1 شیر کم‌چرب 5/1% 29500
2 شیر نیم‌چرب 2% 30500
3 شیر پرچرب 3% 32500
4 شیر کامل 5/3% 33000
5 شیر 900 گرمی نایلونی 5/1% 22000
6 شیر استریل تتراپک 5/1% 35000
7 شیر استریل تتراپک 3% 37000
8 ماست دبه‌ای 5/2KG کم‌چرب 95000
9 ماست دبه‌ای 5/2 KG پرچرب 100000
10 ماست 900 گرمی 5/1% 38000
11 ماست 900 گرمی پرچرب 40000
12 پنیر UF 400 گرمی 57000
13 پنیر تتراپک 210 گرمی 34000
14 پنیر تتراپک 520 گرمی 80000