بانک مرکزی آمارهای مربوط به تامین ارز کالاهای وارداتی و نیز کالاهای اساسی را در چهار ماه نخست سال منتشر کرد. بر این اساس در مدت مذکور حدود ۱۵ میلیارد دلار تامین ارز شده که این میزان نسبت به دوره مشابه سال گذشته بیش از ۲۷ درصد رشد داشته است.

 

درخواست تعیین‌تکلیف دپویی‌های وارداتی

وزیر کشور در نامه‌ای به رئیس‌جمهور، خواستار تعیین تکلیف حدود ۲۲۵۰ خودروی باقی‌مانده در گمرک شد. به نظر می‌رسد این‌گونه اظهارنظرها و اعلام آمادگی‌های مقطعی، صرفا برای رفع تکلیف و خریدن زمان برای به فراموشی سپردن موضوع و بالاخره، ناامیدی صاحبان کالا باشد.

 

راه‌اندازی میز خدمت ثبت برند در اتاق تهران

معاون توسعه عضویت اتاق بازرگانی تهران از راه‌اندازی میز خدمت ثبت برند در اتاق تهران خبر داد. میز خدمت ثبت برند در پنجره واحد مستقر در اتاق تهران، به صورت سیستمی به اداره مالکیت معنوی و روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران متصل است و هزینه آن برای افراد حقیقی ۴۳۶ هزار تومان و برای افراد حقوقی معادل ۶۵۴ هزار تومان است.

 

جدیدترین آمارهای بانک مرکزی حکایت از آن دارد که صادرکنندگان همچنین طی دوره مورد نظر، حدود 8 میلیارد دلار با نرخ میانگین موزون دلاری معادل 21800 تومان در سامانه نیما اقدام به فروش ارز کرده اند.

 

اعلام جزئیات سیستم کدگذاری گوجه فرنگی در روسیه

معاون استان‌ها و تشکل‌های اتاق بازرگانی ایران با ارسال نامه‌ای به تشکل‌های صادراتی، سیستم کدگذاری تعرفه ورودی اقلام کشاورزی از جمله گوجه فرنگی در فدراسیون روسیه را تشریح و اعلام کرد: سیستم کدگذاری این محصول تحت عنوان TV VED شامل تعرفه‌های ده رقمی، متناسب با فصول مختلف سال تعریف شده است.

 

برگزاری همایش مشکلات حمل ونقل جاده‌ای ایران و ترکیه

نمایشگاه مجازی با همکاری اتاق بازرگانی تهران، اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه و کانون زنان بازرگان، همایش مشکلات حمل ونقل جاده‌ای ایران و ترکیه را برگزار می‌کند. این رویداد روز سه شنبه ۱۲ مرداد ماه سال جاری ساعت ۱۳:۳۰ دقیقه برگزار می شود.

 

اعلام شرایط صادرات شتر

مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت به گمرک اعلام کرد که صادرات شترهای ماده بالای ۱۲ سال سن و شترهای نر غیر اصلاح نژادی با بیش از ۸ سال سن تا سقف ۵۰۰۰ نفر در سال جاری صرفا بصورت مجاز مشروط، مدیریت شده با اخذ مجوز از وزارت جهاد کشاورزی مجاز است.

 

به گفته سخنگوی گمرک، از امروز یازدهم مرداد، امکان اظهار کالا بدون درج شناسه یکتای قبض انبار میسر نخواهد بود.

 

خلاء حضور ایران در بازار کازان روسیه

در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه حلال با عنوان «روسیا حلال اکسپو» در کازان پایتخت جمهوری تاتارستان، مقدمات عرضه محصولات دامی و کشاورزی کشورمان در بازار بزرگ این منطقه مهم روسیه فراهم شد. خلاء حضور ایران در بازار کازان در حالی است که بازار کشاورزی و دامی تاتارستان عملا در دست ترکیه و برخی کشورهای عربی است.