بازار سرمایه در هفته ابتدایی اردیبهشت ماه روندی کاملا نوسانی داشت تا دوباره ترس در میان سهامداران موجب افزایش عرضه در بازار سهام شود.
قطار رشد قیمت‌ها در بازار سهام به ‌تازگی راه نیفتاده است. بررسی‌‌ها نشان می‌دهد که شاخص کل بورس از اوایل آبان تاکنون رشدی بیش از ۸۷ درصدی داشته است.
در پایان هفته گذشته، روند صعودی شاخص‌ کل بورس متوقف شد، اما شاخص کل هم‌وزن به صعود ادامه داد. به نظر می‌رسد نمادهای شاخص‌ساز در حال استراحت هستند و سهم‌های کوچک بازار در حال رشد و این بخش از بازار سهام خیال آرام گرفتن ندارد.
روند مثبت بازار سهام ادامه می‌یابد؟
مجتبی دانشی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با فارس گفت: بازار سهام از ابتدای سال جاری تاکنون رشد قابل توجهی را شاهد بوده است. این بازار تنها نسبت به آخرین روز کاری سال ۱۴۰۱ حدود ۱۷ درصد رشد کرده که در مقایسه با بسیاری از ماه‌های سال قبل رقم قابل توجهی به حساب می‌آید.
وی ادامه داد: کلیات بازار روند مثبتی را پشت‌سر می‌گذارد و شاهد افزایش ارزش معاملات و همچنین ورود پول سهامداران حقیقی به بازار سرمایه هستیم. گزارش‌های ۱۲ ماهه شرکت‌ها نیز در حال اطلاع‌رسانی به سهامداران است و عملکرد خوبی از سوی شرکت‌ها به ثبت رسیده است.
این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: در حال حاضر شاهد دو بازه زمانی بوده‌‌ایم، زمانی که صنایع شاخص‌ساز رشد و شرکت‌های بزرگ در این افزایش نقش داشتند، این شرکت‌ها اعم از پتروشیمی‌ها، پالایشی‌ها و همچنین فلزات اساسی و خودرویی‌ها در این روند تاثیرگذار بودند.
دانشی تصریح کرد: پس از شرکت‌های شاخص‌ساز، شرکت‌های متوسط و کوچک‌تر روند پیشرو و روبه ‌رشدی را به خود اختصاص داده که عملا در شاخص کل هم‌وزن بیشتر خود را نشان ‌دادند. وی افزود: انتظار می‌رود بازار سرمایه در ادامه روند رو به رشد شرکت‌های کوچک و متوسط مجددا یک حرکت را به سمت شرکت‌های بزرگ و شاخص‌ساز
داشته باشد.
نظر بانک مرکزی درباره وضعیت بورس
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس در بهمن سال گذشته به ترتیب با ۲/۹ و ۸/۶ درصد کاهش نسبت به دی پارسال مواجه شد.
به گزارش ایسنا، در آخرین نسخه گزیده آمارهای اقتصادی منتشرشده از بانک مرکزی درباره تحولات بازار سرمایه آمده است که شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس در بهمن سال ۱۴۰۱ به ترتیب با ۲/۹ و ۸/۶ درصد کاهش نسبت به ماه قبل ارقام ۱۵۳۳۳۶۶ و ۲۰۰۴۳ را ثبت کردند. وجود شوک‌های منفی در بازار و نوسان قیمت دلار در بازار آزاد از عوامل ریزش بازار سرمایه در بهمن به شمار می‌رود.
شاخص کل هم‌وزن بورس اوراق بهادار تهران که وزن یکسانی به تمامی صنایع (نمادها) می‌دهد در بهمن سال ۱۴۰۱ نسبت به ماه قبل از آن باکاهش ۴/۹ درصدی همراه شد. شاخص مذکور در یازده ماهه منتهی به بهمن سال ۱۴۰۱ نسبت به دوره مشابه سال ۱۴۰۰ با رشد ۶/۴۶ درصدی همراه بوده است. لازم به ذکر است که بازدهی بالاتر شاخص هم‌وزن در یازده ماهه سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ (۶/۱۶ درصد) در مقایسه با بازدهی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در این دوره (۶/۱۹ درصد) نشان‌دهنده بهبود بازدهی صنایع کوچک در مقایسه با بازدهی صنایع بزرگ است.
ارزش بازار سهام بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس در بهمن سال ۱۴۰۱ نسبت به ماه گذشته به ترتیب با کاهش ۶/۹ و ۲/۵ درصدی ارقام ۸/۵۶۵۰۵ و ۹/۱۵۳۵۷ هزار میلیارد ریال را ثبت کردند که نسبت به یازده ماهه سال ۱۴۰۰ با افزایش ۸/۹ و ۵/۱۸ درصدی همراه بوده‌اند.
ارزش بازار بدهی بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس در بهمن سال ۱۴۰۱ به ترتیب با افزایش ۸/۶ و ۳/۰ درصدی نسبت به ماه گذشته ارقام ۸/۵۵۸ و ۵/۴۲۶۶ هزار میلیارد ریال را به خود اختصاص داده‌اند که نسبت به یازده ماهه سال ۱۴۰۰ به ترتیب با رشد ۶۷ و ۱۹ درصدی همراه بوده‌اند.
مانده اوراق بدهی در بازار فرابورس به تفکیک ماهیت ناشر دولتی، شهرداری‌ها و شرکتی حاکی از آن است که در ۱۱ماهه سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ به ترتیب با رشد ۴/۱، ۴/۹۴ و ۷/۱۳۲ درصدی مواجه بوده است.
در این دوره سهم اوراق دولتی ۴/۷۰ درصد، سهم اوراق شهرداری‌ها ۱/۳ درصد و سهم اوراق شرکتی ۶/۲۶ درصد بوده است.
مجموع ارزش معاملات سهام در بازار بورس اوراق بهادار تهران در یازده ماهه سال ۱۴۰۱ نسبت به دوره مشابه سال ۱۴۰۰ با افزایش ۴/۵ درصدی به ۱/۸۶۴۷ هزار میلیارد ریال رسید. حجم معاملات سهام در این دوره نسبت به دوره مشابه سال قبل‌تر از آن نیز با رشد ۶/۳۵ درصدی به ۱/۱۷۵۱ میلیارد سهم رسید.
مجموع تامین مالی از طریق بازار سرمایه طی یازده ماهه سال ۱۴۰۱، با ۳/۲۹ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ از ۳/۵۹۸۴ هزار میلیارد ریال به ۴۲۳۱ هزار میلیارد ریال رسید. کاهش ۸/۹۶ درصدی ردیف «افزایش سرمایه شرکت‌های سهامی عام از محل مازاد تجدید ارزیابی (مجوزهای ارائه‌شده)» در زیر گروه «سرمایه‌ای» عمده‌ترین عامل در کاهش تامین مالی از طریق بازار سرمایه در ۱۱ماهه سال ۱۴۰۱ نسبت به دوره مشابه سال ۱۴۰۰ تلقی می‌شود.
بررسی تکنیکالی شاخص بورس تهران
بورس تهران درجریان معاملات روز چهارشنبه هفته پیش با افت ۳ هزار و ۴۰۰ واحد همراه شد اما این افت در نیمه اول بازار بیشتر از این ارقام بود و شاخص کل بورس تهران در این نیمه تا حوالی ۸ هزار واحد افت را تجریه کرد تا در نهایت در نیمه دوم رویه را تغییر دهد و به اعداد و ارقام بالاتری برسد و قیمت‌های روی تابلو و نقشه بازار تغییر کند.
نماگر بازار سرمایه در انتهای روز چهارشنبه هفته پیش در محدوده‌های ۲ میلیون و ۳۶۵ هزار واحدی کار را تمام کرد، جایی که به عنوان یکی از سطوح فیبوناچی موج قبلی توسط اهالی تکنیکالیست شناخته می‌شود و محدوده ۱۲۷ درصدی فیبوناچی موج قبلی که احتمال واگرایی در سقف را برای تکنیکالیست‌ها تقویت می‌کند اما استقبال خرید در نیمه دوم بازار در روز چهارشنبه نشان داد که ممکن است در روزهای آینده بازار بخواهد به اعداد و ارقام بالاتری برسد.
از سویی بازار خاطره اردیبهشت سال ۱۴۰۱ را در گوشه ذهن دارد و ترس تکرار تاریخ را نیز برای خود مرور می‌کند. به این خاطر رفتار بازار در روزهای آینده می‌تواند نشان دهد که آیا بازار همانند سال گذشته عمل خواهد کرد یا وضعیت به گونه‌ای دیگر خواهد بود.
چندی پیش هم سازمان بورس در یک بازه سه ماهه به صندوق‌های درآمد ثابت اعلام کرده است تا میزان دارایی در سهام خود را در محدوده ۱۰ درصدی از پرتفوی خود قرار دهند و این موضوع را به جهت کاهش انتقال ریسک بازار به این صندوق‌ها عنوان کرده است. البته مدیران و مسوولان سازمان بورس اعلام کرده‌اند که این موضوع جای نگرانی را برای بازار سرمایه ایجاد نخواهد کرد و به این صندوق‌ها فرصت سه ماهه برای این موضوع داده است. البته باید دید که مدیران این صندوق‌ها اقدامات لازم را در چه بازه زمانی انجام خواهند داد و آیا این موضوع را به روزهای پایانی این مهلت سه ماهه موکول می‌کنند یا به مرور مازاد سهام خود را از بازار خارج می‌کنند.
گزارش ماهانه شرکت‌ها تقریبا به طور کامل روی سامانه کدال قرار گرفته و بازار منتظر است که گزارش فصلی را ببیند و این موضوع در روند آینده بازار تاثیر‌گذار خواهد بود.