روحانی با بیان لزوم برنامه ریزی و زمان بندی خطوط بعنوان شاخص های اصلی حمل و نقل، گفت: در بسیاری از کشورهای هم سطح ایران، اتفاقات خوبی در توسعه حمل و نقل عمومی افتاده است ولی ما هنوز مشکل داریم که امیدوارم هرچه زودتر با برنامه ریزی به اهداف خود برسیم. وی با صحبت از مترو و نقشی که در کمک به جابجایی روزانه بیش از 100هزار مسافر دارد، یادآور شد: در مقایسه با خط بی آر تی که روزانه نیز 100هزار مسافر جابجا می کند، باید اذعان داشت که ازنظر عده و عده، اتوبوسرانی اصفهان در رده شرکت های بزرگ قرار می گیرد.

فعالیت ۲۴ ساعته اتوبوسرانی

مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی اصفهان و حومه به فعالیت پرسنل 2500نفری، تعمیرگاه های فنی و خدمات دیگر با خطوط 1، 2 و 3 اصلی و مجموعه صد خط اشاره کرد و گفت: میزان خطوط لازم برای اصفهان باید به 12 خط افزایش یابد. وی در باره حجم جابجایی مسافر اظهار کرد: قبل از کرونا روزانه بالای 500هزار و در ابتدای شیوع کرونا به حداق 48هزار مسافر و اکنون نزدیک به 300 هزار نفر از اتوبوس استفاده می کنند که هنوز 200هزار نفر کم داریم. البته بعد از بازگشایی ناگهانی مدارس، شوک سنگینی به سیستم حمل و نقل ما وارد شد، چون زمان کافی برای برنامه ریزی مناسب نداشتیم. عباس روحانی در بیان مشکلات و سختی فعالیت 24 ساعته اتوبوسرانی بدون ساعتی وقفه، ازجمله مراحل سوختگیری، کنترل و سرویس، تعمیر ونظافت اتوبوس ها، ضدعفونی و دیگر موارد آماده سازی اتوبوس ها و راننده ها در ساعات نیمه شب، توضیح داد: سعی ما بر به روز شدن حقوق ها، ارائه خدمات و مزایا به جمع کثیری است که در این زمینه فعالیت می کنند. البته، بحران ها و مشکلاتی در قراردادها و بخش خصوصی از دوره قبل داشتیم که مرتفع شده اند، آشفته بازار وسیعی در ارتباط با بخش خصوصی ایجاد شده بود که با پیگیری ها به حداقل رسیده، همینطور، پیگیری موارد حقوقی و آزادشدن پس از پایان تعهدات، از رده خارج شدن و دیگر موارد لازم برای بازگشت به چرخه، اجرای به روز شدن حقوق رانندگان و رفع اجحافی که به کارگران و رانندگان شده بود، رسیدگی شد.

 

ضرورت کاهش عمر ناوگان

مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی اصفهان از پرداخت 19میلیارد تومان عوارض و مالیات در سال گذشته خبرداد و افزود: امسال این رقم به 30 میلیارد تومان افزایش یافته و این در حالی است که درآمد ماهانه اتوبوسرانی فقط 5میلیارد تومان است ولی باید 30 میلیارد تومان حقوق بپردازیم که این باعث انباشت بدهی سنگین در این مجموعه شد و با تمهیداتی که داشتیم توانستیم بخش قابل توجهی را پرداخت کنیم. وی در ادامه گفت: در سالهای 94 و95 (دوره قبلی مدیریت خود) 1200دستگاه اتوبوس فعال داشتیم، همچنین کاهش عمرناوگان از 10سال به 4ونیم سال و درنتیجه کاهش هزینه های نگهداری و تعمیر، افزایش سطح رفاه مردم و راه اندازی خطوط بی آر تی تحقق یافت. اکنون به علل مختلف ازجمله سیاست های دولت قبل در زمینه حمل و نقل عمومی، به 700 دستگاه کاهش یافته است. البته در حال حاضر با توجه به حساسیت ما نسبت به اهمیت حمل و نقل عمومی، عمر ناوگان و نوشدن اتوبوسها در این دوره مدنظر قرار گرفته است.

گامی به سوی شهرهوشمند

روحانی اظهار کرد: راه اندازی خدمات مکانیزه AVL(سامانه هوشمند ناوگان اتوبوسرانی) و  AFC(ارتقای سیستم پرداخت الکترونیک) برای اولین با در اصفهان درراستای تحقق شهرهوشمند صورت گرفت که امکان شارژ کارت بلیت و حساب شهروندی بصورت انلاین، اطلاع مسافر از زمان رسیدن اتوبوس بعدی با استفاده از نمایشگرهای نصب شده در ایستگاه های اتوبوس، امکان خرید بلیت با کد کیوآر((QR، استاندارد شدن زمان سرفاصله اتوبوس ها در همه خطوط، امکان مشاهده لیست خطوط عبوری از ایستگاهی خاص، رصد و نظارت زمان توقف اتوبوس ها در مبدأ و مقصد، کاهش توقف ها و رضایت بیشتر شهروندان فراهم گردید و 500 دستگاه به  AVL مجهز شدند ولی چون سیاست دولت نسبت به حمل و نقل در آن زمان(سال96) تغییر کرد، اجرای پروژه تجهیز برای همه اتوبوس ها متوقف شد، اتوبوس یارانه ای تحویل نشد، قیمت اتوبوس از 100میلیون تومان به 5میلیارد افزایش یافت و حتی امکان خرید برای شهرداری تهران هم وجود نداشت. وی افزود: در طول این سالها فقط 199 دستگاه وارد چرخه شد و باعث افزایش عمر ناوگان به بالاتر از 10 سال گردید. از طرفی استانداردهای اتوبوس ها منسوخ شده و منجربه کاهش تعداد اتوبوس های فعال به 700 دستگاه، افزایش تاخیر 20 تا 40 دقیقه و مشکلات دیگر شد. روحانی با اذعان به اینکه وقفه در این عرصه مانع از ارائه خدمات حمل و نقل عمومی شایسته مردم و مطابق با استانداردها شده است، گفت: باید شاخص تعداد مسافر بر اتوبوس را کاهش دهیم و تعداد اتوبوس ها را به 1500 دستگاه افزایش دهیم. وی در ادامه بیان مشکلات تامین اتوبوس، توضیح داد: در کنار موارد فوق، از هفت کارخانه سازنده اتوبوس در کشور، اکنون فقط 2 کارخانه فعالیت می کنند و امیدواریم با این شرایط تحریم، بتوانند دوام بیاورند. همچنین، 200میلیارد تومان اوراق مشارکت داریم که  باتوجه به اتوبوس 5میلیاردی، فقط 20 دستگاه می توان خریداری کرد درحالیکه سالانه 100 تا 150 دستگاه نیاز داریم. وی با ابراز امیدواری از اینکه دولت پرداخت یارانه 80درصدی اتوبوس و 20درصد شهرداری را تقبل کرده است، از انعقاد قرارداد با کل کشور خبر داد و افزود: قراراست، کارخانه تولید را شروع کند و 173دستگاه در شهریورماه تحویل بگیریم که تاحدودی بتواند جبران مشکلات باشد. عباس روحانی، رویکرد شورای اسلامی و شهرداری اصفهان را تاکید بر حل مشکلات مردم در زمینه حمل و نقل عمومی و توجه به نیاز شهر عنوان کرد و از نشست هایی که در این زمینه با شورا داشته است، خبر داد.

 

ضرورت بازسازی 50درصد ناوگان اتوبوسرانی

مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی اصفهان و حومه در بخش دیگری از سخنان خود، ضرورت بازسازی 50درصد ناوگان را مطرح کرد و گفت: این بازسازی در سطوح مختلف از به روزسازی موتور، تجهیزات فنی و داخلی تا مبلمان شهری برنامه ریزی شده و امسال، عملیات بازسازی بر سطوح 2و3 انجام می شود. روحانی درباره افزایش قیمت بلیت اتوبوس و اهمیت کارت زدن گفت: فقط یک چهارم هزینه سفر را مسافر می پردازد، بنابراین افزایش قیمت بلیت تاثیری در تامین هزینه های ما ندارد، اما کارت زدن مسافران بعنوان یک وظیفه شهروندی، بلحاظ برسی آمار تعداد مسافران در خطوط، نیازسنجی به اتوبوس و موارد دیگر برای ما بسیار حائز اهمیت است.

 

گسترش خطوط بی آرتی

وی با اشاره به خارج شدن سرویس های مدارس، گیرافتادن اتوبوس ها در باتلاق ترافیک بدلیل بازگشایی مدارس را مطرح کرد و گفت: فرصتی برای برنامه ریزی در این زمینه نداشتیم ولی لازم است به گسترش خطوط بی ار تی بعنوان یک شاخص اصلی در تردد ایمن، ارزان، روایی، رضایتمندی و قابل اعتماد توجه شود. ضمن آنکه توسعه سیستم AVL می تواند در حل این معضل موثر باشد. البته، بازرسان اتوبوسرانی در سطح شهر، زمان بندی، توقف ها و ترددها را پایش و کنترل می کنند ولی با سیستم AVL می توان علاوه بر کنترل موارد فوق بصورت انلاین، مشکلات احتمالی مسافر و راننده، پیگیری تخلفات و پایش لحظه ای اتوبوس را داشته باشیم. وی افزود: قراراست این سیستم در 50 ایستگاه که جذب مسافر بیشتری دارند، نصب شود. مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی اصفهان در ادامه به موارد هماهنگی با معاونت حمل و نقل شهرداری اصفهان درباره تخصیص ناوگان و ناوبر، اصلاح و مهندسی خطوط پرداخت و اجرای این موارد را موثر در حل مشکلات و رضایتمندی شهروندان دانست.

روحانی در بیان وضعیت این شرکت گفت: باید اتوبوسرانی را به دو دوره قبلی و فعلی تقسیم کنیم. زیرا، اتوبوسرانی را با 38هزار میلیاردتومان بدهی بالفعل تحویل گرفتم. حدود 140 میلیارد تومان بدهی معوقه بیمه شخص ثالث و 154 میلیاردتومان بدهی تامین اجتماعی که با پیگیری، بصورت اقساطی بدهی ها را پرداخت کرده ایم. وی در بیان اهمیت آموزش از ارائه سه تیپ آموزش ناوبران شامل قوانین ترافیکی، عوامل فنی و شهروندی با دریافت گواهی خبرداد و گفت: برای رانندگان علاقمند به فراگیری زبان های خارجی و افزایش سطح سواد بویژه در زمینه گردشگری، امتیاز و افزایش حقوق درنظر گرفته ایم. ضمن آنکه، 95درصد از ناوبران ما بالای دیپلم هستند و در بین آنها، نویسنده، کارشناس ارشد و فرهیخته داریم. آموزش های شهروندی در ایستگاه های بی آرتی از طریق بی آرتی بزودی فعال می شود.

زمان بندی دقیق در راس همه امور

مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی اصفهان و حومه با بیان اقدامات فراوانی که در این شرکت انجام می شود، ولی اگر زمان بندی دقیق و مدیریت زمان اجرا نشود، مانند این است که کاری صورت نگرفته و این مهم نیازمند سیستم 90 میلیاردی AVL، تخصیص ناوگان و ناوبر، مانیتورینگ و نصب تابلوها، آموزش موثر و برنامه ریزی در طول یک سال است.