پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: جمعه 10 فروردین 1403, 19 رمضان 1445, Friday 29 March 2024
کد خبر: 22239
منتشر شده در شنبه, 30 ارديبهشت 1402 09:31
تعداد دیدگاه: 0
رئیس‌جمهور در ادامه سفرهای استانی به سیستان و بلوچستان رفت

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور روز پنج‌شنبه برای افتتاح چندین طرح عمرانی و پیگیری پیشرفت پروژه راهبردی سواحل مکران وارد استان سیستان و بلوچستان شد. پیگیری پیشرفت پروژه راهبردی «توسعه سواحل مکران»، آغاز رسمی آب‌گیری سد کهیر، عملیات آب‌رسانی روستایی و آغاز عملیات اجرایی لوله‌گذاری پروژه آب‌رسانی از دریای عمان به استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی از جمله برنامه‌های سفر رئیسی به سیستان و بلوچستان بود. رئیس‌جمهوری همچنین در جریان این سفر با بالگرد از پروژه راهبردی توسعه سواحل مکران بازدید کرد. در ادامه برنامه‌های این سفر رئیس‌جمهور در راستای تقویت سیاست و روابط همسایگی با حضور شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان به‌طور مشترک بازارچه مرزی مند-پیشین و خط تبادل برق پلان-جیوانی را در گذرگاه مرزی «پیشین» افتتاح کردند. بازدید از مجتمع پتروشیمی نگین مکران در منطقه سواحلی مکران از دیگر برنامه‌های این سفر یک روزه بود.  

 رئیس‌جمهور در بدو ورود به این استان، با تاکید بر اینکه توسعه‌یافتگی و رفع مسائل سیستان و بلوچستان مساله جدی دولت است، خاطرنشان کرد: اجرای عدالت برای همه نقاط کشور مساله مهم دولت و مبنای ما در اجرای عدالت، آمایش سرزمینی است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیسی با اشاره به اینکه در این سفر همچنین به دنبال آن هستیم که طرح‌های مرزی بین ایران و پاکستان نیز دنبال شود، اظهار کرد: در این سفر راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی، طرح‌ها و پروژه‌های اقتصادی و گردشگری، جاده‌های مواصلاتی و تکمیل زیرساخت‌های منطقه دنبال می‌شود. 

رئیس‌جمهور عصر پنج‌شنبه در نشست با «فعالان اقتصادی و اجتماعی پیشرفت و آبادانی مکران» نیز مکران را دارای ظرفیت‌های بسیار بالا دانست و اظهار کرد: این منطقه همواره مورد توجه کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و دغدغه‌مندان نسبت به آینده درخشان ایران بوده و کمتر مقام و رئیس دولتی بوده که در دیدارهای خارجی دو سال اخیر با بنده اشاره‌ای به ظرفیت‌های منطقه مکران نکرده باشد.  رئیس‌جمهور تولید را مهم‌ترین و مساله روز کشور و دغدغه مقام معظم رهبری در دهه اخیر عنوان کرد و گفت: تولید لازمه پیشرفت و استقلال سیاسی و اقتصادی است و مشکلات اجتماعی و اقتصادی و نگرانی‌ها از رشد نقدینگی با تولید برطرف می‌شود. رئیسی مهار تورم را نیز در گرو رشد تولید دانست و گفت: در برخی سال‌ها کنترل تورم از مسیر رکود مهار شده، اما همان‌طور که مقام معظم رهبری حکیمانه تاکید کردند، مهار تورم باید از مسیر رشد تولید دنبال شود. رئیس‌جمهور با اشاره به مشکلات موجود در زمینه سرمایه‌گذاری اظهار کرد: امروز نرخ استهلاک بیشتر از نرخ سرمایه‌گذاری و تولید است که باید این نقص برطرف شود و سرمایه‌گذاری از نرخ استهلاک پیشی گیرد.

 

رئیسی شامگاه پنج‌شنبه و در آخرین برنامه سفر یک روزه خود به استان سیستان و بلوچستان در نشستی با سران طوایف و معتمدین استان با اشاره به تلاش دشمنان برای برهم زدن امنیت و آرامش کشور در اغتشاشات پاییز سال گذشته گفت: در جریان حوادث سال گذشته افرادی خواستند با ایجاد اغتشاش امنیت جامعه را مختل و نظم را بر هم بزنند که این اقدامات مورد قبول هیچ شهروندی نیست، اما عده‌ای نیز که در این ماجرا هیچ نقشی نداشتند یا از نماز جمعه باز می‌گشتند، یا عابر و کاسب بودند، مورد آسیب قرار گرفتند و مظلوم واقع شدند و این وظیفه ما است که نسبت به آنها توجه داشته باشیم. رئیسی تصریح کرد: بنده نیز بلافاصله پس از حادثه تلخ نماز جمعه زاهدان وزیر کشور را مامور کردم تا با سفر به این استان، هم عوامل این حادثه را شناسایی و با آنها برخورد کند و هم کسانی که در این حادثه مظلوم واقع شدند مورد دلجویی قرار بگیرند.


بعد از آن هم گروه‌های مختلفی برای سرکشی به همه خانواده‌های آسیب‌دیده اعزام شدند و بنده هم شخصا مترصد فرصتی هستم که از این خانواده‌های محترم و عزیز دلجویی کنم و این توجه مقطعی نخواهد بود، بلکه مستمرا ادامه خواهد داشت. رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات صورت گرفته در جهت محرومیت‌زدایی و توسعه استان، سیستان و بلوچستان را پاره‌تن ایران خواند و گفت: باید تلاش شود که عده‌ای سودجو نتوانند با اقداماتی نظیر جرایم سازمان یافته امنیت این استان را مخدوش کنند.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید