مرسل صدیق با اشاره به پیشران بودن صنعت لوازم خانگی به فعالیت سخت واحدهای مختلف قطعه سازی در حوزه لوازم خانگی اشاره و اظهار کرد: تولیدکننده لوازم خانگی با تورم تولید مواجه است، قطعه سازان لوازم خانگی به علت کوچک مقیاس بودن، تحمل کمتر و لزوم ماندگاری در بازار، هر ساله همراه با تورم و سایر هزینه های تولید مجبور می شوند به قیمت نهایی خود اضافه کنند و برای همین تورم بخش تولید در حال حاضر در این بخش انباشته نشده است اما تولیدکننده محصول نهایی، به خاطر ثابت نگه داشتن قیمت خود در بازار، افزایش نرخ نهاده های تولید و افزایش دستمزد، اکنون متحمل تورم شده است.

وی ادامه داد: با توجه به این وضعیت دولت باید با درخواست افزایش قیمت لوازم خانگی موافقت کند چراکه در غیر این صورت کارخانه هایی که طی 30 سال تلاش توسعه یافته اند، با ضرر مواجه می شوند.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایی قطعه سازان لوازم خانگی ایران با بیان اینکه در سال جاری قیمت برخی نهاده های تولید لوازم خانگی مانند آلومینیوم تا 100 درصد هم با افزایش روبرو بود، گفت: مواردی مانند خدمات پس از فروش هم در قیمت لوازم خانگی تاثیر دارد از همین رو دولت باید این ملاک ها را در تعیین نرخ نهایی مدنظر قرار دهد تا با تداوم تولید روبرو باشیم.

*درحدود 90 درصد قطعات لوازم خانگی تولید داخل است

وی با بیان اینکه در اروپا ارزش تولید قطعات در هر محصول بالای 70 درصد است، گفت: برخی قطعات در حوزه صنعت لوازم خانگی ایران وابسته یا وارداتی است که این نرخ به 10 تا 15 درصد می رسد و 70 تا 75 درصد ارزش یک محصول را قطعات داخلی تشکیل می دهد.

صدیق بیان کرد: در برخی قطعات مورد نیاز مانند کمپرسور یخچال با هدایت وزارت صمت به سوی تولید داخلی حرکت هایی انجام شده است اما سایر واحدهایی که در قطعه سازی فعالیت می کنند عمدتا تولیدکننده هایی هستند که از دهه 80 به بعد با واحدهای مهندسی و تحقیق و توسعه وارد این صنعت شده اند و می توان روی ماندگاری و تداوم آنها حساب کرد.

وی تصریح کرد: با ظرفیت و دانشی که قطعه سازان ایرانی به دست آورده اند، هم اکنون 85 تا 90 درصد کل قطعات لوازم خانگی در داخل تولید می شود، همچنین از نظر کیفیت محصولات ما با تولیدکنندگان ترکیه، مالزی، اندونزی، کره جنوبی، ویتنام و ... قابل مقایسه است و در واقع این کشورها رقبای صادراتی ما در بخش قطعه سازی به شمار می روند.  

رئیس انجمن صنفی کارفرمایی قطعه سازان لوازم خانگی ایران به حوزه صادراتی محصول نهایی (لوازم خانگی) اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه صادرات محصولات لوازم خانگی مستلزم ارائه خدمات پس از فروش در کشور هدف و استقرار دفاتر در این کشورهاست، تعداد کشورهای هدف صادراتی در این زمینه کمتر از مقاصد قطعه سازان است اما در همین شرایط هم صادرات لوازم خانگی ایرانی به کشورهای عراق، افغانستان، تاجیکستان، ازبکستان و ارمنستان صورت می گیرد. در حال حاضر قطعات لوازم خانگی هم با توجه به مازاد تولید به کشورهای ترکیه، پاکستان، فرانسه، تونس، مصر، سوریه و .... صادر می شود.

*تحریم، عامل چالش ارزآوری صادرات قطعات لوازم خانگی

وی گفت: ارزآوری این بخش با توجه به تحریم ها و مشکلات بانکی برای جابجایی پول با چالش روبرو است و باید اقداماتی از سوی وزارت خارجه مانند ایجاد زمینه تسهیل گری صورت گیرد.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایی قطعه سازان لوازم خانگی ایران با بیان اینکه اعضای موثر این انجمن به 150 قطعه ساز می رسد، افزود: فعالیت در قطعه سازی لوازم خانگی بر اساس علم و تکنولوژی است و باید استانداردهای ملی، استانداردهای جهانی، دستورالعمل های تولید محصول و دستورالعمل مشتری و خریدار مورد توجه تولیدکننده قرار گیرد.