جهان صنعت نوشت: در بخشی از این نامه آمده بود: «با توجه به اینکه طبق گزارش واصله از سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، اعلام شده است که بیمارستان جدیدالاحداث هزار تختخوابی مهدی کلینیک واقع در مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) به دلیل عدم رعایت ضوابط ایمنی و آتش‌نشانی در شرایط و وضعیت ناایمن قرار دارد که در صورت بروز حادثه آتش‌سوزی و حوادث دیگر می‌تواند منجر به ورود خسارت‌های جانی و مالی گسترده گردد، لذا نظر به اهمیت موضوع و اینکه از باب نظارت قانونی بر حفظ حقوق شهروندی و حمایت از حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم در دستور کار پیگیری این دادگستری می‌باشد و….» بعد از انتشار آن «علی القاصی» رییس کل دادگستری استان تهران این نامه را تایید کرد. واکنش‌ها اما به این مساله سوال‌برانگیز بود. در حالی که در نامه مربوطه به موضوع ناایمن بودن این بیمارستان در زمان بروز حادثه آتش‌سوزی اشاره داشته است اما «حسین قناعتی» رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران، بدون هیچ اشاره‌ای به این موضوع از مقاوم بودن این بیمارستان در برابر زلزله ۹ ریشتری صحبت و اعلام کرده که درباره ایمنی بیمارستان به زودی مستندات را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهیم، اما تاکنون هنوز هیچ مستنداتی ارائه نشده است. همچنین وی تاکید کرد: «اگر بیمارستان تازه‌تاسیس مهدی کلینیک ناایمن است، بقیه ساختمان‌های پایتخت باید تخریب شوند.» از طرف دیگر وزیر بهداشت در دفاع از ایمنی این بیمارستان فقط درباره مساله ایمن بودن در برابر زلزله ۹ ریشتری اعلام نظر کرده و گفته است: «بیمارستان مهدی کلینیک از مجهزترین و پیشرفته‌ترین بیمارستان‌های کشور است که تمام مراحل نظارتی آن طی شده و مجوزهای آن در حال ارسال است. این بیمارستان جزو ایمن‌ترین بیمارستان‌ها بوده و توان تحمل ۹ ریشتر زلزله را دارد. موضوع ایمن نبودن این بیمارستان نباید مطرح می‌شد چون اطمینان مردم از بین می‌رود.» به نظر می‌رسد مسوولان که در زمان بهره‌برداری از این بیمارستان از هیچ تلاش رسانه‌ای برای آن فروگذار نکرده‌اند اکنون نمی‌خواهند زیر بار مساله‌دار بودن بیمارستانی که هنوز ۴ ماه از تاسیس‌اش نگذشته است، بروند و تنها فرافکنی می‌کنند. این در حالی است که به عقیده بسیاری از کارشناسان وزیر بهداشت هر چه زودتر به جای مقاومت درخصوص عدم ایمن‌سازی بیمارستان مهدی و تکرار گفته‌های دیگران باید مهندسان خبره را برای ایمن‌سازی این سازه به کار گیرد. با اینکه معماری، استقرار محل و نمای شیشه‌ای آن کاملا مردود است اما به باور برخی کارشناسان این حوزه تخریب و دوباره ساخت آن به صلاح هیچ‌کس نیست.
بیمارستانی بحران‌زا
دکتر «فریبرز ناطقی‌الهی» استاد نمونه کشور در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران و بنیانگذار مقاوم‌سازی و مدیریت بحران در واکنش به سخنان وزیر بهداشت به «جهان‌صنعت» گفت: به نظرم وزیر بهداشت که تخصص چشم پزشکی دارد نباید خارج از تخصص خود سخن بگوید، زیرا چنین بیاناتی می‌تواند حواشی زیادی در میان افکار عمومی به وجود آورد. متولی ساخت این بیمارستان وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی است. طبیعتا پیمانکاران و مشاورانی که این ساختمان را ساخته‌اند، به گونه‌ای مطلب را به گوش مسوولان مربوطه ارجاع دادند که ایشان فکر کردند این بیمارستان واقعا توان ۹ ریشتر زلزله را دارد. ابتدای امر باید بدانید که ریشتر یک امنیت فیزیکی است و هیچ ارتباطی به تخریب ندارد. تخریب ساختمانی و تاسیسات به موارد زیادی بستگی دارد. واقعیت این است که ریشتر، مقیاس دقیق و کاملی در مورد تخمین میزان ویرانگری یک زلزله نیست. اصله از کانون زلزله، مدت زمان لرزش، نوع امواج زلزله، جنس خاک و عواملی از این دست، در این میان نقش دارند و به همین دلیل خسارت‌های وارده در زمین‌لرزه‌های دارای درجه ریشتر یکسان، ممکن است بسیار متفاوت باشد. البته طراحی و استقامت سازه‌ها هم میزان خرابی ناشی از زمین‌لرزه نقش دارد و در نتیجه ریشتر مقیاس کاملی برای توصیف همه‌جانبه زمین‌لرزه نیست. بنابراین بحث ریشتر و تخریب، دو کلمه جداگانه است و فردی که این کلمات را با یکدیگر بیان کند، نشانگر عدم دانش فنی لازم او در این بحث است. از طرفی ما در هیچ نقطه از جهان ساختمانی مقاوم در برابر ۹ ریشتر نداریم. مسلما اگر نقشه و محاسبات این بیمارستان را بازخوانی کنیم متوجه می‌شویم چنین موضوعی اصلا وجود ندارد، زیرا این ساختمان از تمام جهات مانند معماری، اقلام غیرسازه‌ای، آتش‌سوزی و مسدود کردن اتوبان در زمان بحران دارای ایراد اساسی است.
وی افزود: وزیر بهداشت در موضوعی سخن گفتند که نباید اظهارنظر می‌کردند. اگر مشاوران و پیمانکاران این ساختمان چنین سخنانی به ایشان گفتند، برای سلب مسوولیت از خودشان بوده است، وگرنه چنین سخنانی جنبه علمی و فنی ندارد. اگر فرض کنیم این سازه در برابر ۹ ریشتر مقاومت داشته باشد، باز هم انگار آقای وزیر شناختی از ۹ ریشتر زلزله ندارد. اگر چنین زلزله‌ای در اقیانوس رخ دهد، قطعا خسارت عمده‌ای به کف اقیانوس وارد و در نهایت منجر به سونامی می‌شود. اگر این زلزله در خشکی اتفاق بیفتد قطعا فاجعه انسانی عظیمی رخ می‌دهد. حتی ممکن است پایان زندگی در زمین باشد. بنابراین آقای وزیر درخصوص بیان این سخن کمی عجول بودند.
دکتر ناطقی‌الهی با اشاره به ایرادات زیاد ساختمان بیمارستان مهدی اظهار کرد: بنده بارها درباره ایرادات بیمارستان مهدی در مقالاتم اشاره کرده‌ام؛ یکی از این ایرادات نمای شیشه‌ای است، زیرا نمای شیشه‌ای در شهرهایی مانند تهران با توجه به اقلیم و گسل‌های آن هیچ‌وقت استفاده نمی‌شود؛ در غیر این صورت باید تمام تمهیدات آن در نظر گرفته شود. این در حالی است که با توجه به مشاهدات بنده از این ساختمان هیچ تمهیداتی ملاحظه نکرده‌ام. قرار بود یک طبقه زیرین برای این بیمارستان لحاظ کنند تا اگر شیشه‌ها خورد شد و به زمین ریخت، داخل ساختمان ریخته شود اما چنین چیزی هم ساخته نشده است.
او ادامه داد: با این حال قاعدتا پیمانکاران و مشاوران این بیمارستان در روزهای آتی از خود دفاع خواهند کرد و می‌گویند این شیشه‌ها مانند شیشه‌های خودرو از مقاومت بالایی برخوردار هستند. این در حالی است که تمام سخنان آنها اشتباه است. مقاومت هر شیشه‌ای در برابر زلزله‌هایی با قدرت زیاد، کم است.
مدیر پژوهشگاه زلزله‌شناسی کشور با اشاره به قطع ارتباط شمال و جنوب تهران در صورت وقوع بحران گفت: بیمارستان مهدی کلینیک در ضلع غربی مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره)، ضلع شرقی اتوبان چمران و جنوب خیابان باقرخان واقع است. اتوبان چمران یکی از مهم‌ترین مسیرهای ارتباطی تهران است. اگر زلزله‌ای در تهران رخ دهد و سازه یا غیرسازه‌های این بیمارستان مانند شیشه‌ها و غیره تخریب شوند، قطعا مسیر ارتباطی شمال به جنوب تهران قطع می‌شود. همچنین به احتمال زیاد امدادرسانی را مختل خواهد کرد.
وی با اشاره به پنجره‌های این بیمارستان گفت: اگر از کنار این بیمارستان گذر کنید، متوجه می‌شوید پنجره‌های برخی طبقات این ساختمان باز است. ما به آن اثر دودکش می‌گوییم. اگر در یک طبقه آتش‌سوزی اتفاق بیفتد پنجره‌ها مانند دودکش عمل کرده و آتش را شعله‌ورتر می‌کنند. از طرفی بدترین طراحی آن هم در قسمت نمای آن است، زیرا بادهای تهران از سمت غرب به شرق است یعنی باد کاملا به دل آن رسوخ می‌کند. ایستگاه مترو هم کاملا زیر این بیمارستان قرار دارد، بنابراین طبیعتا لرزش‌های مترو در آن تاثیرات منفی دارد.
دکتر ناطقی‌الهی درخصوص راهکارهای ایمن‌سازی این بیمارستان بیان کرد: مسوولان مربوطه باید بدون هیچ تعصبی یک تیم مهندسی مستقلی برای رفع ایرادات آن در نظر بگیرند. مشخص نیست پیمانکاران و مشاوران این ساختمان چه پول‌های هنگفتی گرفته و این دروغ بزرگ را به دانشگاه علوم پزشکی تهران گفته‌اند. در مرحله اول یک تیم مهندسی مستقل تعیین کرده تا سازه این بیمارستان را به درستی بررسی کنند. با اینکه معماری، استقرار محل، نمای شیشه‌ای آن کاملا مردود است اما تخریب و ساخت دوباره آن به صلاح هیچ‌کس نیست.