اقتصادبازار: مدیراجرایی همایش ملی مصرف بهینه آب در صنعت گفت: ضایعات 20 تا 30 درصد بخش کشاورزی معادل هدررفت 24 میلیارد مترمکعبی آب است که باید فکری در این خصوص کنیم.

علی دهنوی در نشست خبری همایش ملی مصرف بهینه آب در صنعت، با اشاره به اینکه برای برگزاری این همایش دو فراخوان در تیرماه و اواخر شهریور ماه انجام شد، گفت: در این راستا 2 هزار مرسوله پستی به شهرک های صنعتی کل کشور، صنایع کشور، بخش خصوصی، اتاق بازرگانی، خانه صنعت و معدن و ... ارسال و اطلاع رسانی های لازم انجام شد.
وی افزود: علاوه براین بالغ بر 30 جلسه در کمیته های اجرایی و صنعتی برگزار شد همچنین 10 جلسه در استانداری با حضور صنایع بزرگ برگزار و از دیدگاه های آنها استفاده شد.
مدیراجرایی همایش ملی مصرف بهینه آب در صنعت با بیان اینکه برای اطلاع رسانی این همایش 10 هزار ایمیل و 10 هزار پیامک به فرهیختگان دانشگاهی و صنایع ارسال شد، اضافه کرد: علاوه بر این همایش تور بازدیدی از صنایعی همچون فولاد مبارکه، نیروگاه شهید منتظری و پالایشگاه اصفهان که کار بهینه در مصرف آب داشته اند، برنامه ریزی شده است.
وی در ادامه با اشاره به آماری در خصوص مصرف آب در بخش های مختلف، گفت: مطابق آمار کشوری 92 درصد آب در بخش کشاورزی، 6 درصد در بخش شرب و 2 درصد در بخش صنعت مصرف می شود.
دهنوی با بیان اینکه در حوضه زاینده رود نیز 50 درصد آب در بخش کشاورزی، 40 درصد در بخش شهری و 10 درصد در صنعت مصرف می شود، تاکید کرد: این آمار نشانگر آن است که تصمیم گیری صحیح برای حوضه زاینده رود باید مطابق آمار استانی و نه کشوری انجام شود.
وی با تاکید بر اینکه در صنایع امکان جمع آوری پساب تولید و بازیافت آب وجود دارد، تصریح کرد: عدم استفاده از این پتانسیل موجب آلودگی هایی می شود.
مدیر پژوهشکده محیط زیست دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه بیش از یک دهه است که در خصوص بحران آب حرف می زنیم، بیان داشت: باید تاکید کرد که این بحران در روند آلودگی محیط زیست موثر است و اگر جدی نگیریم بعد از آن باید به فکر "بحران کیفی آب" هم باشیم.
وی با اشاره به اینکه مطابق آمارهای رسمی و غیررسمی ضایعات بخش کشاورزی بین 20 تا 30 درصد است، افزود: اگر حدود 20 تا 30 میلیون محصول کشاورزی ما دچار ضایعات شود معادل هدررفت 24 میلیارد متر مکعب آب است.

 

6

 

8

 

4