اقتصادبازار: رییس مرکز فن بازار ملی ایران از تکمیل شبکه فن بازار ملی ایران تا پایان سال آینده، خبر داد و گفت: تا پایان امسال فن بازارهای منطقه ای استان های البزر، قزوین و کرمانشاه راه اندازی می شود.
اکبر قنبرپور در پنجمين نشست سراسری فن بازارهای منطقه ای كشور در اصفهان، با اشاره به راه اندازی 13 فن بازار منطقه ای در کشور، از راه اندازی فن بازارهای منطقه ای استان های البزر، قزوین و کرمانشاه تا پایان امسال خبر داد و گفت: تا پایان امسال تقریبا نیمی از استان های کشور به شبکه فن بازار ملی ایران می پیوندند.
وی با بیان اینکه شبکه فن بازار ملی ایران تا پایان سال آینده تکمیل می شود، افزود: حتی در استان هایی که صنعت و فن آوری توسعه پیدا نکرده است، فن بازار منطقه ای ایجاد می شود تا به انتقال فن آوری کمک کند.
مدیر فن بازار منطقه ای اصفهان نیز در این نشست، گفت: زنجیره تامین مالی طرح های نوآورانه شرکت های نوپا ناقص است و باید منابع مالی طرح های نوآورانه از ایده تا محصول تامین شود.
پریسا مودت اظهار داشت: منابع مالی طرح های نوآورانه فقط در ابتدا و انتهای زنجیره تامین می شود و این مساله تجاری سازی، طرح ها را با مشکل روبرو می کند.
وی نبود موسسه حرفه ای برای نیاز سنجی صنعت و شناسایی فرصت برای طرح های نوآورانه را از مشکلات برای تجاری سازی ایده ها دانست و افزود: واحدهای صنعتی تسلطی چندانی بر موضوعات فن آورانه ندارند و تقاضای فن آوری را به خوبی مطرح نمی کنند که لازم است در این رابطه موسسه هایی حرفه ای برای نیاز سنجی صنعت تاسیس شوند.
مدیر فن بازار منطقه ای اصفهان، نبود مرجع مشخص برای ارزش گذاری طرح ها، نبود ابزارهای حمایتی برای سرمایه گذارانی که می خواهند در طرح های نوآورانه سرمایه گذاری کنند، نبود خدمات بیمه ای مناسب برای پوشش ریسک سرمایه گذاران، وجود مشکلات در سرمایه گذاری طرح های ریسک پذیر در کشور همچون نبود قانون اختصاصی در حوزه سرمایه خطر پذیر(vc) و بروکراسی اداری زیاد در صندوق های ریسک پذیر فعلی، نداشتن رغبت کارآفرینان به موضوع سرمایه گذاری ریسک پذیر و نبود تبیین ارتباط فن بازارها با صندوق های ریسک پذیر فعلی را از عمده مشکلات برشمرد.