اقتصادبازار: معاون انجمن همگن مصالح ساختمانی خانه صنعت، معدن و تجارت اصفهان با تاکید بر اینکه تعطیلی کارگاه ها و کوره های گچ و آجر راهکاری موقت برای کاهش آلودگی هواست، گفت: متاسفانه برای جابجایی کارگاه ها و کوره های گچ و آجر اصفهان مطابق مصوبه سال 88، مطالعات کارشناسی مناسبی انجام نشده است.

تعطیلی کوره‌های گچ و آجر راهکار موقت کاهش آلودگی هواست
رضا چینی در خصوص صحبت استاندار اصفهان مبنی بر تعطیلی کوره های آجر، شن و ماسه محدوده شهر اصفهان به دلیل آلودگی هوای این شهر و جلوگیری از استمرار آلاینده ها، اظهار کرد: تعطیلی کارگاه ها و کوره های گچ و آجر راهکاری موقت برای کاهش آلودگی هواست چرا که منبع آلودگی ها کارخانجات نیستند.
وی با اشاره به اینکه در آمارهای محیط زیست بالای 85 درصد آلودگی هوای اصفهان مربوط به تردد خودروهاست، افزود: بخشی از شرایط هوای شهر مربوط به بنزین یورو 4 و نیروگاه ها بود که با دستور استاندار و دخالت دادستان اصفهان تا حدودی از میزان آلایندگی آنها کاسته شده است.
معاون انجمن همگن مصالح ساختمانی خانه صنعت، معدن و تجارت اصفهان بیان کرد: متاسفانه با وجود تردد بالای خودروها در شهر ما آلایندگی بالایی خواهیم داشت و امیدواریم با تمهیدات جدید شهرسازی به گونه ای ساختمان های شهری ساخته شود که منبع جدید آلایندگی را به اصفهان تحمیل نکنند.
وی با تاکید بر اینکه هم اکنون تمام کارخانجات گچ و آجر با دستور محیط زیست تعطیل هستند، گفت: از حدود 250 واحد تولیدی گچ و آجر عملا حدود 70 درصدشان به دلیل رکود تعطیل و یا با حدود 30 درصد ظرفیت خود تولید دارند منتها بقیه این واحدها با ابلاغ محیط زیست در هر برهه زمانی تعطیل می شوند.
چینی تاکید کرد: تعطیلی این کوره ها و کارخانجات تا زمانیست که آلایندگی در اصفهان وجود دارد.
وی ادامه داد: پیش از این در همایشی با محوریت محیط زیست، صنایع، دانشگاه و استانداری تفاهم نامه ای مبنی بر کمک دانشگاه ها به صنعت برای شناسایی آلایندگی آنها امضا شد که متاسفانه این تفاهم نامه عملیاتی نشده است.
معاون انجمن همگن مصالح ساختمانی خانه صنعت، معدن و تجارت اصفهان بیان کرد: بهترین روشی که بتوان در بخش صنعت از میزان آلایندگی آنها جلوگیری شود ابتدا شناسایی آلاینده ها و بعد از آن تهیه فیلتراسیون برای رفع این آلودگی است.
وی در خصوص منبع سوخت کارخانجات و کوره های گچ و آجر، گفت: کارخانجات آجر اصفهان همه با سوخت گازطبیعی کار می کنند اما به دلیل جلوگیری از انتشار گرد و غبار جلو تولید آنها گرفته شده است.
به گفته چینی، تعداد جزئی از کارخانجات آجر به صورت محدود از سوخت مازوت استفاده می کردند اما با توجه به قیمت بالای آن استفاده از این سوخت منتفی است.
وی در خصوص جابجایی کارگاه ها و کوره های آجر و گچ، بیان کرد: برای جابجایی این کارگاه ها مطابق مصوبه سال 88 متاسفانه مطالعات کارشناسی مناسبی بر صورت نگرفت که این موضوع اکنون در دستور کار شورای گفتگو قرار دارد.
معاون انجمن همگن مصالح ساختمانی خانه صنعت، معدن و تجارت اصفهان ادامه داد: در فرمانداری جلسات خوبی در این باره گرفته شده چرا که هنوز واحدهایی هستند که بدون مجوز از سازمان صنایع و معادن و محیط زیست، تولید می کنند.
وی با بیان اینکه گفته می شود حدود 50 واحد تولید گچ و آجر به طور غیرمجاز در اصفهان فعالیت می کنند، افزود: در مرحله اول پیشنهاد تعطیلی آنها شد که باید دستورات لازم به دستگاه های ذیربط داده شود و دستگاه قضایی نیز در این مسیر کمک کند.