اقتصادبازار: مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان با اشاره به اینکه حجم بدهی های ذوب آهن اصفهان بالغ بر 5 هزار میلیارد تومان است، گفت: میزان فروش ذوب آهن سالانه 3500 تا 4500 میلیارد تومان است که به معنای سوددهی شرکت نیست و جمع زیان انباشته این مجموعه در سال جاری به 1200 میلیارد تومان می رسد.
احمد صادقی در خصوص بازار جهانی فولاد و افت قیمت ها و وضعیت انبارهای شرکت ذوب آهن، اظهار کرد: فولاد تنها مشکل اقتصادی کشور نیست و مشکل آن به تبعه مشکلات اقتصادی کشور و رکودی که به خصوص در بازار مسکن ایجاد شده مسائلی را در بازار ایجاد کرده است.
وی با بیان اینکه ذوب آهن توان فروش محصولات خود را ندارد، بیان کرد: برای برون رفت از بحران، صادرات را در ذوب آهن اولویت قرار دادیم و تولید شرکت را به شدت اقتصادی کردیم چرا که شاهد افت شدید قیمت ها در ایران و بازارهای جهانی هستیم و این موجب شده ذوب آهن در حال حاضر زیان ده باشد.
مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان گفت: برای سال آینده برنامه داریم تا اوایل تابستان قیمت های ذوب آهن با نرخ های روز دنیا، اقتصادی و قابل رقابت با فولادهای جهان باشد.

حجم صادرات ذوب آهن را 50 درصد افزایش می‌دهیم
به گفته وی، این کار با اصلاحات جزئی در مدیریت تولید و صرفه جویی و همچنین جلوگیری از هدر رفتن سرمایه امکان پذیر است با این وجود بحران ذوب آهن شدید است و انبارهای این شرکت پر شده که مجبور به کاهش جزئی تولید نهایی خود و البته افزایش تولید شمش شده ایم.
صادقی با تاکید بر اینکه با وجود این مشکلات صادرات ذوب آهن به خوبی پیش رفته است، گفت: در نظر داریم برای سال آینده 50 درصد حجم صادرات ذوب آهن افزایش یابد و به رقم 800 هزار تن در سال برسد.
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر ایمنا، در خصوص اینکه قرار بود هشت پروژه این شرکت تا پایان امسال افتتاح شود، گفت: تمام این هشت پروژه طبق برنامه خود پیش رفته اما به دلیل نبود نقدینگی که ناشی از عدم توان فروش محصول و کاهش قیمت های جهانی بوده، برخی از این پروژه ها با تاخیر مواجه شده اند با این وجود به معنای توقف این طرح ها نبوده است.
مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در ادامه با اشاره به اینکه پروژه ریل ملی امسال راه اندازی می شود، بیان کرد: به اعتقاد بنده زمانی این طرح راه اندازی کامل می شود که بتوانم محصول خود را به فروش رسانم اما اینکه خط راه بیفتد به معنای راه اندازی نبوده بلکه خط تولید تنظیم می شود. به گفته وی، قولی که برای تحویل ریل ملی می توانیم به راه آهن بدهیم تحویل در اردیبهشت و اوایل خرداد سال 95 است.
مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با وجود تولید ریل ملی در این شرکت، اخیرا قرارداد خرید واردات ریل از کشوری دیگر منعقد شده است، گفت: به دلیل اینکه مقداری از منابع ایران در هند بلوکه است و این کشور حاضر به بازپرداخت پول نیست ایران در نظر دارد در ازای طلب خود از هند، ریل وارد کند.

واردات 150 هزار تن ریل از هند
وی افزود: براین اساس دولت با وجود مخالفت شرکت ذوب آهن، تصمیم به واردات ریل از کشور هند گرفته و 150 هزار تن خرید ریل با این کشور نهایی کرده است اما هنوز ال سی باز نشده و ذوب آهن نیز فشارهایی را برای جلوگیری از این اتفاق وارد می کند.
صادقی بیان کرد: خرید 150 هزار تن ریل از هند مصرف بالایی است که نیاز سه سال شرکت راه آهن را پوشش می دهد. وی افزود: با این وجود ریل ملی طبق قرارداد با راه آهن در ذوب آهن تولید خواهد شد. به گفته مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان، راه آهن تاکید کرده با تولید ریل ملی، آن را از ذوب آهن خریداری می کند اما تصور ما این چنین نیست چرا که شرکت راه آهن نقدینگی و حتی دیگر نیازی برای خرید ندارد که این موجب بحران جدید در ذوب آهن خواهد شد. به گفته صادقی، حجم بدهی های ذوب آهن اصفهان بالغ بر 5 هزار میلیارد تومان است اما تا ذوب آهن را اقتصادی کنیم این بدهی ها به 6 هزار میلیارد تومان افزایش می یابد. وی با تاکید بر اینکه برای اقتصادی کردن ذوب آهن برنامه داریم، افزود: تا اواسط سال آینده ذوب آهن با کاهش هزینه های تولید خود به مرز اقتصادی کردن می رسد، منتها بازپرداخت دیون اگر بر مبنای تولید باشد تا 15 سال به طول می انجامد و این عملی نخواهد بود و باید از منابع دیگر این بدهی ها را پرداخت کرد.

1200 میلیارد تومان زیان انباشته ذوب آهن در سال جاری
مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان همچنین میزان سود ذوب آهن را صفر اعلام کرد و گفت: این شرکت ضررده است و جمع زیان انباشته ذوب آهن در سال جاری به 1200 میلیارد تومان می رسد.
وی با بیان اینکه میزان فروش ذوب آهن ماهانه 250 تا 300 میلیارد تومان و سالانه 3500 تا 4500 میلیارد تومان است، تاکید کرد: این فروش به معنای سود نیست چرا که هزینه های تولید این شرکت بسیار بیشتر از قیمت فروش است و تقریبا کیلویی 500 تومان زیان ده هستیم.
صادقی در ادامه با اشاره به اینکه ذوب آهن تولید تیرآهن بال پهن را آغاز کرده و به تدریج اندازه آن را بزرگتر خواهیم کرد، گفت: علاوه بر این ذوب آهن اصفهان تولید تیرآهن بزرگ تا سایز 30 را در برنامه دارد حتی با اجرای پروژه دیگری این شرکت توان تولید تیرآهن هایی تا سایز 40 را در آینده خواهد داشت البته به دلیل مشکلات مالی هنوز این طرح اجرایی نشده است. وی ابراز امیدواری کرد: با رفع تحریم ها و باز شدن سیستم فاینانس در اوایل سال آینده تولید تیرآهن با سایز 40 و بالاتر را در ذوب آهن فعال کنیم و براین اساس ذوب آهن تا سال 96 توان تولید تیرآهن های بال بزرگ را تا سایز 500 را خواهد داشت.