اقتصادبازار: چهاردهمین نمایشگاه بین المللی صنعت دام، طیور و دامپزشکی با حضور 125 مشارکت کننده داخلی و خارجی در محل نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان برگزار شد.
مدیرعامل شرکت نمایشگاه های اصفهان در مراسم افتتاحیه این نماشگاه، گفت: در شرایط فعلی کشور که آینده روشن اقتصادی در انتظار بخش خصوصی است و به نظر می رسد با اجرای برجام و لغو تحریم ها، بخش های تجارت، صادرات و واردات کشور می توانند با رهایی از مشکلات گذشته جانی تازه بگیرند، فعالان بخش کشاورزی و دامپروری نیز باید با برنامه ریزی دقیق و صحیح بتوانند ارزآوری این صنعت در پهنه اقتصاد کشور را توسعه دهند.
رسول محققیان افزود: ظرفیت های وسیع این صنعت نیز اقتضا می کند که واحدهای کوچک و بزرگ فعال در این عرصه، با هم افزایی توان خود به تولید بیشتر، کیفی سازی و افزایش صادرات بیندیشند. وی بیان کرد: بدون شک دارا بودن نقشه راه صادراتی در گام اول، کشور را به سمت تولیدات کیفی تر و رقابتی تر در بازار جهانی ملزم می کند و این موضوع، رهاورد بزرگی برای این صنعت خواهد بود. به گفته مدیرعامل شرکت نمایشگاه های اصفهان، نگاه صادرات محور چنین ایجاب می کند که صادرات محصولات دامی، در گرو مازاد تولید و سرریز مصرف داخلی نباشد بلکه تولیدات ما به صورت ویژه برای صادرات و با نگاه به بازارهای جهانی، تولید شود.
رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان کشور در این مراسم گفت: صنعت خوراک دام و طیور و آبزیان ارزش افزوده بالایی برای صادرات دارد و امروز 21 کارخانه بین المللی خوراک دام در سطح کشور فعال هستند که استانداردهای آنها با بهترین کارخانجات دنیا برابری می کند. مجید موافق قدیری تاکید کرد: صنعت دامپروری نسبت به صنایع دیگر در کشور ارزش افزوده بالایی دارند. وی افزود: براساس خوشبینانه ترین برآوردهای کشور اگر سالانه 1.6 درصد رشد جمعیت داشته باشیم در دهه آینده جمعیت ایران به 100 میلیون نفر افزایش می یابد که نیازمند غذا هستند و در این راستا صنایع تبدیلی و کارخانجات خوراک دام نقش مهمی ایفا می کنند.
رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان کشور همچنین به موضوع کیفیت اشاره کرد و گفت: دنیا حداقل دو دهه از ما جلوتر است. وی با اشاره به اینکه متاسفانه امروزه ضایعات کشاورزی یکی از مشکلات کشور است، بیان کرد: با توجه به امنیت غذایی بخش کشاورزی امروز 85 درصد غذای کشور و 90 درصد مواد اولیه کارخانجات صنایع غذایی ما را تامین می کند. به گفته موافق قدیری، بخش کشاورزی 26 درصد تولید ناخالص ملی، 22 درصد اشتغال کشور، 25 درصد صادرات کالاهای غیر نفتی را به خود اختصاص داده است. وی با انتقاد بر اینکه حدود 12 درصد درآمدهای نفتی کشور هر سال در قالب ضایعات محصولات کشاورزی از بین می رود، گفت: این نشان دهنده بی توجهی به صنایع تبدیلی و مهمتر از آن کارخانجات خوراک است و به معنای از بین رفتن غذای 22 میلیون نفر است. وی با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته حدود 30 تا 70 درصد تولیداتشان فراوری می شود در حالیکه این رقم در ایران زیر 10 درصد است، گفت: ضایعات محصولات کشاورزی در ایران حدود 20 درصد است که برای رسیدن به امنیت غذایی باید 20 درصد این ضایعات کاهش یابد. همچنین از خوراک دام و طیور و آبزیان استفاده بهینه شود.
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان دامپزشکی کشور نیز با اشاره به اینکه ایران در حوزه دام و طیور و آبزیان در دنیا حرفی برای گفتن دارد، اظهار کرد: در 27 هزار و 700 واحد مرغداری کشور، یک میلیون و 800 هزار تن گوشت مرغ تولید می شود که موجب شده ایران در دنیا رتبه ششم و در آسیا رتبه سوم را به خود اختصاص دهد.
خالد خداوردی با اشاره به اینکه اگر غذای سالمی بخواهیم باید خوراک دام از نظر بهداشتی استانداردهای لازم را داشته باشد، افزود: در این راستا سازمان دامپزشکی بر روی کاهش آلاینده ها، سموم، آنتی بیوتیک ها و ... دام آزمایشات و نظارت هایی را انجام می دهد. وی همچنین تاکید کرد: متاسفانه مشکلات صنعت دام کشور ساختاری است و به تشکل ها، اتحادیه ها و تعاونی ها برمی گردد، چرا که در حوزه دام و طیور از تشکل های قدرتمندی برخوردار نیستیم.
مدیر کل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه 70 درصد هزینه‌های واحدهای تولیدی مربوط به تغذیه دام و طیور است و باید راهکارهایی را اجرایی سازیم تا بهره‌وری را افزایش دهیم، تاکید کرد: یکی از موضوعات مورد توجه، افزایش بهره‌وری است و در این ارتباط با استفاده از نتایج طرح‌های تحقیقاتی به دنبال تحقق اهداف در راستای افق 1404 و برنامه ششم خواهیم بود، امروز چاره‌ای جز استفاده بهینه نیست.
به گفته تورج صارمی، متاسفانه ضایعات بخش کشاورزی زیاد است و نیاز به استفاده مناسب از آنها در خوراک دام و طیور است. وی تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما از اقلام کمی برای استفاده در خوراک دام استفاده می‌شود اما در دنیا حدود 160 رقم برای خوراک دام و طیور مورد استفاده قرار می‌گیرد و ما نیز در این زمینه تحقیقات را آغاز کردیم و تاکنون 11 قلم در استان‌های مختلف برای استفاده در خوراک دام و طیور شناسایی کرده‌ایم. صارمی افزود: سامانه‌ای با مشارکت بانک سپه برای توزیع نهاده‌ها ایجاد شده که در دهه فجر راه‌اندازی می‌شود، همچنین موفق به تدوین طرح صندوق حمایت از خوراک دام، طیور و آبزیان شده‌ایم و امیدواریم بتواند کار خود را آغاز کند، تدوین نظام فنی دامپروری صنعتی نیز در دستور کار است و امیدواریم هر چه زودتر به نتیجه برسد.
معاون بهبود توليدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز در این جلسه گفت: در جلسه ای با سرکنسولگری روسیه در ایران و رئیس دفتر وزارت امور خارجه در اصفهان در راستای صادرات محصولات کشاورزی این استان مطرح و مقرر شد این موضوع پیگیری شود. امیرحسین افیونی با اشاره به اینکه اصفهان جز استان‌های شاخص در پرورش دام وطیور و تولید مواد پروتئینی است، اظهار کرد: بیشترین میزان تولید مواد پروتئینی کشور ن مربوط استان اصفهان است. وی افزود: استان اصفهان در زمینه تولید شیر با تولید یک میلیون و 100 هزار تن شیر خام مرغوب، 360 هزار تن گوشت مرغ، 100 هزار تن تخم‌مرغ، 60 هزار تن گوشت قرمز و نیمی از گوشت بوقلمون کشور در سال جز استان‌های پیشتاز در تولید مواد پروتئینی است. وی با بیان اینکه در صورتی که محصولاتی با کیفیت تولید کنیم، در بازرگانی این محصولات نیز موفق خواهیم بود، تصریح کرد: امروز تولید کمی برای صادرات مطرح نیست بلکه باید به کیفیت پرداخت تا بتوانیم وارد بازارهای دنیا شویم./