اقتصادبازار: براي اولين بار در کشور 30 تن ورق « رنگ چروک» با کيفيت قابل رقابت با انواع مشابه کرهاي و چيني در خط ورق رنگي فولاد مبارکه توليد شد.
مهندس فرآيند ناحيه نورد سرد در اين رابطه گفت: اين نوع ورق با ارزش افزوده بالاتر نسبت به ورقهاي معمولي از انواع ورقهاي ويژه توليدي در فولاد مبارکه ميباشد و در بازارهاي داخلي و صادراتي و بيشتر در بخشهاي داخلي ساختمان، دکوراسيون منازل و بعضاً در نماي بيروني ساختمانها کاربرد دارند.
هيبتالله ترکي در خصوص ويژهگيهاي ورقهاي « رنگ چروک» گفت: رنگکاري ورق فولادي از يک طرف با هدف بالا بردن عمر و دوام ورق زيرلايه و از طرف ديگر زيبايي بخشي به ورق انجام ميشود. پوشش دهي ورق فولادي با فلزاتي مثل روي و قلع و آلومينيم، باعث ارتقاي دوام ورق شده و اثر تخريبي محيطهاي خورنده و اکسيدي روي آن را به حداقل ميرساند. اعمال پوششهاي مختلف توسط رنگهايي با پايه مواد پليمري، باعث ميگردد که ورق علاوه بر محفوظ شدن در مقابل عوامل خورنده مثل آب و رطوبت، ظاهري خوشايند داشته باشد. وي در توضيح بيشتر کاربرد اين نوع ورقها افزود: کاربرد و رنگ ورقهاي « رنگ چروک» ميتواند متنوع باشد و متناسب با ذائقه بيننده شکلهاي مختلفي به خود بگيرد. اغلب رنگها سطحي صاف و براق دارند اما ايجاد بافت روي رنگ و زبر کردن آن ميتواند زيبايي خاصي به خصوص در دکوراسيون داخلي منازل داشته باشد. رنگهاي چروک نوع خاصي از رنگها هستند که در آنها سطح ورق رنگ شده داراي بافت خاص و چروک است. رنگهاي چروک (Wrinkle) به خاطر ظاهر زيبا و ماتي که دارند بيشتر در بخشهاي داخلي ساختمان و دکوراسيون منازل قابليت کاربرد دارند. هرچند به واسطه خواص ضد خوردگي خوب ميتوانند در نماي ساختمانها هم استفاده شوند.
ترکي خاطر نشان کرد: خواص مکانيکي و چسبندگي خوب رنگ به ورق زير لايه از ديگر ويژگيهاي اين نوع پوششهاست. انعطاف پذيري خوب رنگ و مقاومت مناسب آن در مقابل نيروهاي ضربهاي باعث گرديده، ورقهاي رنگي توليدي با اين رنگها به راحتي در مقابل تغيير شکلهاي ناشي از فرآيند Roll forming، بدون نگراني از کندگي رنگ، مقاومت خوبي از خود نشان دهند. اين نوع ورقها به واسطه خواص مکانيکي ارتقا يافتهاي که دارند در توليد قطعات ساندويچ پانل داراي زواياي تند، مثل شکلهاي ذوزنقهاي به راحتي مورد استفاده قرارميگيرند. وي در خصوص تنوع و ضخامت رنگ ورقهاي توليد شده گفت: رال (شماره رنگ) رنگهاي توليدي عبارتند از: 8017 (قهوهاي) و 6005 (سبز) که در رنگهاي داراي چروک، ميزان زبري يا به عبارتي درشتي و ريزي بافت بستگي به ضخامت رنگ دارد. ضخامت رنگهاي چروک در ورقهاي رنگي حدود 18تا25 ميکرون است. در ضخامت 25 ميکرون، درشتي بافت بيشتر از ضخامت 18 ميکرون است.
مهندس فرآيند ناحيه نورد سرد با اشاره به روشهاي توليد اين نوع محصولات گفت: در روش متداول جهت توليد رنگهاي نقش دار(داراي الگو مثل طرح چرم)، ورق رنگي که داراي رنگي با ضخامت حدود 200ميکرون است از بين غلتکهاي چرخان منقش عبور کرده و نقش غلتک روي ورق اعمال ميشود. مزيت رنگهاي چروک که اخيراً در خط ورق رنگي توليد شده، اين است که در آنها ضخامت رنگ کم است و از طرفي نياز به تجهيز ايجاد نقش جهت توليد آنها، مرتفع گرديده. با توجه به جديد بودن اين گونه پوششها و توجه مشتريان خارجي به محصولات ورق رنگي با ويژگي سطح نقش دار و چروک، ميتوان بازار صادرات را روي فروش اينگونه محصولات متمرکزکرد.