سهم ایران از خیز تعرفه ای فولاد جهان چقدر است؟

به گزارش بولتن اخبار فولاد، دولت چین در پی کاهش تقاضای فولاد در این کشور، تولیدکنندگان فولاد خود را به صادرات 100 میلیون تنی در سال جدید میلادی ملزم کرده است. این خبر در حالی در هفته‌های اخیر توسط دولت چین اعلام شد که بسیاری از کشورها از جمله آمریکا یا کشورهای عضو اتحادیه اروپا تعرفه‌های سنگینی برای واردات محصولات فولادی وضع کرده‌اند. آمریکا پس از افزایش شدید تعرفه واردات فولاد از چین در سال 2015 و وضع تعرفه 110 درصدی، چند هفته پیش از افزایش مجدد تعرفه خبر داد و اعلام کرد از ابتدای سال 2016 ورق های وارداتی از چین مشمول پرداخت تعرفه 236 درصدی می شوند. وضعیت در هند نیز به همین صورت است. پس از وضع تعرفه 20 درصدی برای واردات فولاد در هند، دولت هند اعلام کرد میزان تعرفه را به 30 درصد از ابتدای سال 2016 می رساند.
موج مقابله با واردات محصولات فولادی به ویژه از چین، محدود به تعرفه نشده و حتی برخی کشورها مثل استرالیا، مصر و مکزیک حتی ممنوعیت واردات فولاد را در دستور کار قرار داده اند. اما سهم ایران از این خیز تعرفه ای جهان چقدر است؟ آیا افزایش تعرفه سال 93 به اندازه کافی در مدیریت واردات موثر بوده است؟ حفره های تعرفه ای که به گفته دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد موجب سوءاستفاده واردکنندگان و تضییع حقوق دولت و تولیدکننده شده، کجاست و آیا فکری به حال آن شده است؟

افزایش 15 درصدی تعرفه ها مورد اجماع است
رئیس هیات عامل ایمیدرو برای نخستین بار در یک برنامه تلویزیونی از اجماع برای افزایش 15 درصدی تعرفه های فولاد خبر داد. در صورتی که این اتفاق بیفتد، تعرفه 10‌درصدی واردات شمش، 15 درصدی مقاطع تخت فولادی و همچنین تعرفه 20 درصدی مقاطع طویل با 15 درصد افزایش همراه می‌شوند. دکتر مهدی کرباسیان با اشاره به دپوی حدود 3 میلیون تن فولاد در کارخانجات تولیدکننده، از واردات همین مقدار فولاد طی 8 ماهه ابتدای سال جاری در شرایط رکود بازار انتقاد کرد و از دور زدن قانون توسط واردکنندگان خبر داد. وی با اشاره به واردات ورق های فولادی غیرممزوج تحت عنوان ممزوج، از تفاوت تعرفه ای بین آنها به عنوان زمینه سوءاستفاده برخی واردکنندگان نام برد و البته اعلام کرد که دولت اقدامات لازم برای هم سطح کردن تعرفه این ردیف ها را انجام داده است. موضوعی که صحت آن با ابلاغ تصویب نامه هیئت وزیران در خصوص افزایش تعرفه ورق های فولادی ممزوج از 4 به 10 درصد رنگ واقعیت به خود گرفت.

افزایش 15 درصدی تعرفه یک اقدام حداقلی است
رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد نیز در این خصوص گفت: تصویب نامه اخیر هیئت وزیران برای اصلاح تعرفه ها، نتیجه بیش از 9 ماه پیگیری برای رعایت قاعده پلکانی و بستن حفره های تعرفه ای بود و این تصمیم را باید در راستای اقدام سال 93 دولت در افزایش تعرفه های فولاد دانست. دکتر بهرام سبحانی با اشاره به افزایش 600 درصدی و 1500 درصدی در واردات ورق های گرم و سرد ممزوج به کشور، اصلاح تعرفه آن ها را یک گام رو به جلو دانست و گفت: در شرایطی که قیمت های جهانی مخصوصا از سوی چین به شدت کاهش یافته است و اکثر کشورها اقدام به کاهش عمدی ارزش پول خود برای افزایش توان صادرات می کنند، تعرفه های موجود به هیچ عنوان در مدیریت واردات موثر نیست و افزایش 15 درصدی تعرفه یک اقدام حداقلی است.

حمایت‌های جدی‌تری در مقابل موج واردات فولاد لازم است
نعمت‌الله محسنی، معاون بازاریابی و فروش ذوب‌آهن اصفهان نیز معتقد است اگر افزایش 15 واحد درصدی تعرفه واردات رخ دهد، می‌توان شاهد بهبود روند واردات فولاد به کشور بود اما شاید این دفاع کامل در برابر موج ورود محصولات ارزان‌قیمت به کشور نباشد. محسنی در ادامه با اشاره به شرایط خاص فولادسازان ایرانی در رابطه با تعدیل نیرو یا بهره‌مندی از انرژی ارزان در پی افت قیمت نفت می‌گوید: با این شرایط به نظر می‌رسد دولت باید حمایت‌های جدی‌تری از فولادسازان در مقابل موج واردات داشته باشد.