اقتصادبازار: براي اولين بار و با مشارکت شرکتهاي فولادمبارکه اصفهان و فولاد اکسين خوزستان، با توليد ورقهاي مورد نياز صنايع نفت و گاز، وابستگي اين صنعت به واردات قطع شد.
به گزارش روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه، با امضاء توافق نامه توليد اسلب مورد نياز شرکت فولاد اکسين به منظور تهيه ورقهاي صنعت نفت و گاز براي اولين بار تمام نياز اين صنعت در داخل کشور توليد مي شود.
دکتر بهرام سبحاني مديرعامل فولادمبارکه اصفهان با اشاره به تخصصي بودن اين نوع ورق در عرصه توليد اظهار داشت: خوشبختانه با اقدامات فني و کارشناسي و سرمايه گذاريهاي سنگيني که در هر دو مجموعه فولادمبارکه اصفهان و فولاداکسين خوزستان انجام شد، امروز( روز دوشنبه 28 دي ماه) و در فاز نخست، شاهد توليد 350 هزارتن اسلب براي تأمين ورق موردنياز لوله هاي نفت و گاز هستيم. ورقهايي که در صنايع نفت و گاز مورد مصرف است با استاندارد API گريد X60 و X65 مي باشد که شرکت فولادمبارکه در بخش تأمين اسلب مورد نياز اين ورقها اقدام نموده و شرکت فولاد اکسين هم با نورد اسلبهاي توليدي ورق عريض مورد نياز صنعت نفت و گاز را تأمين مي کند.
دکتر سبحاني مراحل مختلف توليد اين اسلبها در فولادمبارکه را کارشناسي شده خواند و افزود: ابتدا با سرمايه گذاري هايي که در خط توليد انجام شده بود ، به صورت آزمايشي و با رعايت استانداردهاي مورد نياز توليد اين نوع فولاد را اقدام نموديم که در ادامه با موفق بودن توليد اين محصول توانستيم براي توليد انبوه اين فولاد خاص اقدام نماييم که در ادامه با تحويل محموله هاي نخست اسلب به فولاد اکسين و تبديل آن به ورق، با حضور نمايندگان و بازرسين شرکت گاز ، توليد لوله با ورقهاي مذکور انجام شد که تمامي اين توليدات از سوي بازرسان مورد تأييد قرار گرفت و در حقيقت براي نخستين بار در تاريخ صنعت کشور، توليدات مشترک شرکتهاي فولادمبارکه و فولاد اکسين در ليست تأمين ورق مورد نياز شرکت گاز قرارگرفت.
مديرعامل فولادمبارکه توليد اين محصول را گامي مهم در قطع وابستگي به واردات ورق دانست و تصريح کرد: با اين اتفاق مبارک بحث خريد اسلب، ورق يا لوله از خارج به هيچ عنوان توجيه پذير نيست. با تأکيد مقام معظم رهبري در راستاي اقتصاد مقاومتي و توليد ملي امروز شاهد اين هستيم که اين کالا در داخل قابل تأمين است و هم شرکت نفت و هم شرکت گاز بايد تمرکز خود را بر تأمين اين کالا از بازار داخل قراردهند چراکه سرمايه گذاري هاي ملي عظيمي، در داخل اين دو مجموعه انجام شده تا بتوانيم کشور را از وابستگي به واردات اين محصول چه در بخش اسلب و چه در بخش ورق بي نياز نماييم.
وي با اشاره به اخبار رسانه ها در خصوص تأمين اين نوع ورق از کشور هند گفت: اين روزها خبرهايي در رسانه ها در خصوص خريد همين نوع ورق از کشور هند به گوش ميرسد که با شناختي که از روحيه وزير محترم نفت و توجه ايشان به توليد ملي سراغ داريم اميدواريم در فضاي فعلي که تحريم ها نيز لغو شده، خداي ناکرده نگاه به سمت واردات اين محصول نباشد چراکه محصولي که از اين نوع وارد کشور گردد يعني اشتغال و ايجاد ارزش افزوده براي خارج از کشور، در حالي که توجه به اشتغال جوانان با سرمايه گذاري در داخل کشور انجام شده و منصفانه نيست که با انجام واردات، به اين توليد ملي صدمه وارد شود.
در ادامه اين مراسم عزيز قنواتي، مديرعامل فولاداکسين خوزستان نيز گفت: نخست بايد از مديرعامل، مديران و کارکنان زحمت کش و سخت کوش شرکت فولادمبارکه تقديرکنم که امروز با همت جمعي همه اين عزيزان در هر دو مجموعه صنعتي شاهد جشن قطع وابستگي نسبت به حساس ترين محصول مورد نياز صنعت نفت هستيم. به يقين در اين مسير، کارشناسان فني فولادمبارکه و فولاد اکسين زحمات زيادي کشيدند تا امروز قاطعانه بگوييم اين توليد ملي ، در مقابل توليدات اروپايي، هم به لحاظ کيفيت و هم به لحاظ قيمت قابل رقابت است.
قنواتي افزود: فولاد اکسين تنها توليد کننده ورق عريض جهت ساخت ورقهاي مورد نياز صنعت نفت و گاز با ظرفيت اسمي يک ميليون و پنجاه هزار تن در سال در ايران است و بر اساس بررسي هايي که انجام شده، وزرات نفت براي انجام پروژه هاي انتقال نفت و گاز، سالانه يک ميليون تن ورق نياز دارد که امروز تمام نياز اين نوع ورق در کشور بومي سازي گرديد.
مديرعامل فولاداکسين خوزستان تصريح کرد: در راستاي اقتصاد مقاومتي، صفر تا صد اين محصول بومي شده و اين مهم که در دوران تحريم ها شروع شده، ادامه داده خواهد شد. ما امروز با توليد اين محصول توانستيم صنعت خود را در برابر تمامي تهديدهاي موجود مقاوم سازيم. از امروز ما وارد مرحله اي شديم که اگر کشوري بخواهد صنعت ما را مورد تهديد قراردهد، نتواند. از آنجا که يکي رسالتهاي شرکت فولادمبارکه اصفهان، کمک به صنايع خاص و استراتژيک است، در همين راستا، حساس ترين ورق مورد نياز نفت و گاز، بومي سازي شد و با افتخار ميگوييم، با پياده سازي الگوي اقتصاد مقاومتي و قطع وابستگي، ورق توليد داخل از هر نظر با انواع ورق هاي وارداتي خارجي قابل رقابت است.