اقتصادبازار: قائم مقام بانک مرکزی گفت: جهت گيري کلان مسئولان بانک مرکزي در سياستهاي پولي و ارزي ، فراهم کردن خدمات بانکي و تسهيلات ارزي و ريالي و روانسازي اين جريان است که اميدواريم محدوديتهايي که در چند سال گذشته بر سر راه اقتصاد و صنعت ما قرارگرفته به سرعت از بين برود و هزينه تمام شده منابع بانکي براي همه فعالان اقتصادي و کارآفرينان از جمله صنعت فولاد کشور پايين بيايد که اين اتفاق در جهت رقابتي ترشدن محصولات داخلي قطعا مؤثر خواهد بود. دکتر اکبر کميجاني افزود: مواردي هم که واقعا احساس شود در قالب سياستهاي پولي و مالي و ارزي و اعتباري ما مي توانيم ياريگر صنايع باشيم اگر با موانعي هم روبرو هستند در رفع اين موانع قطعا کوشا هستيم .
بنا بر اين گزارش، دکتر بهرام سبحاني با اشاره به فرآيند توليد و وضعيت صادرات محصولات شرکت گفت: زماني که فولادمبارکه محصولات خود را به يک کشور خارجي صادر ميکند، مشتري صادراتي، چه صنعت لوله و پروفيل باشد و چه لوازم خانگي، کيفيت و تعهد تأمين محصول فولادمبارکه برايش اهميت دارد. فولادمبارکه در شرايط خاص تحريمها توانست سهم زيادي از بازار اروپا را به خود اختصاص دهد که انشالله با اجرا شدن برجام، افزايش صادارت را شاهدخواهيم بود .
البته در اين راه با گلوگاه هايي مثل محدوديت در بندر، اسکله و حمل و نقل مواجه هستيم که اگر اين گلوگاه ها برداشته شود فولادمبارکه تا سه ميليون تن هم قادر به صادرات است. در حقيقت برند فولادمبارکه در بازارهاي اروپايي ثبت شده ومصرف کنندگان اروپا روي خوشي به محصولات فولادمبارکه نشان ميدهند.
سبحاني با اشاره به افزايش قيمت تمام شده محصولات فولادمبارکه گفت: عمده قيمت تمام شده فولاد، مربوط به مواد اوليه و انرژي است که در شرايط فعلي قيمت مواد اوليه و انرژي بر خلاف وضعيت جاري دنيا کاهش نداشته بلکه با افزايش هم روبرو بوده است که در اين شرايط فولادمبارکه به جاي اينکه به سمت افزايش کمي محصولات خود برود به سمت افزايش کيفي محصولات رفته است و ارتقائ کيفي را جايگزين نموده و ورق هايي توليد کرده که ارزش افزوده بالاتري دارند. فولادمبارکه امسال چند دستاورد جديد در توليد داشت. توليد ورق آجدار و ورق خودرو از اين دست هستند. براي توليد اسلبهاي مورد نياز ساخت ورق مورد مصرف در لوله هاي گاز با استاندارد API نياز به فولاد خاصي است که تاکنون در کشور توليد نميشد که ما براي اولين بار در فولادمبارکه توليد کرديم که اين فولاد به تأييد شرکت گاز رسيد و با عقد قرارداد با فولاداکسين اين محصول نيز در سبد محصولات فولادمبارکه قرارگرفت. وي با اشاره با افزايش محصولات انباري در فولادسازهاي کشور خواستار انجام اقدامات کار ساز در زمينه رفع اين معضل شد و تصريح کرد: متاسفانه با واردات بي رويه اي که در طي مدت گذشته صورت گرفته فولادسازهاي کشور با مشکلات عديده اي دست و پنجه نرم ميکنند که حمايت وزارت اقتصاد و دارايي ميتواند در اين بين کارساز باشد