اقتصادبازار: با تلاش و کوشش کارکنان واحد سرباره شرکت فولاد مبارکه، عمليات طراحي و ساخت سيستم بازيافت پساب حوضچه هاي سرباره مطابق با برنامه انجام و علاوه بر کاهش مصرف آب و انرژي، صرفه جويي سه و نيم ميليارد ريالي براي شرکت حاصل شد.
رئيس حمل و فراوري سرباره با اعلام اين خبر افزود: مصرف آب جهت خنک کاري سرباره مذاب درحوضچه هاي سرباره با مصرف حدود 560.000 متر مکعب در سال موجب تحميل هزينه هاي بالايي به شرکت فولاد مبارکه ميگرديد که با اجراي اين طرح ضمن قطع کامل مصرف آب صنعتي و کاهش چشمگير مصرف آبهاي برگشتي و همچنين کاهش هزينههاي جانبي و امکان خنک کاري بهتر و تاثير بر کاهش موارد انفجار در حوضچه هاي سرباره و به طبع آن کاهش آسيب به مکانيزمهاي تخريب و بارگيري و سرعت بخشي به عمليات حمل سرباره سرد را به همراه داشت. وی با تشريح چگونگي اجراي اين پروژه گفت: اين طرح در قالب کارگروه کاهش مصرف انرژي شکل گرفت و پس از مطالعات اوليه، تهيه طرح و نقشه مهندسي توسط تيم کارشناسي داخلي و مشاورين شرکت فولاد مبارکه صورت پذيرفت و با استفاده از پتانسيلهاي داخلي و قراردادهاي مربوطه، کليه مراحل شامل طراحي، ساخت و راه اندازي پروژه در کمتر از 9 ماه با موفقيت به پايان رسيد.
رئيس حمل و فراوري سرباره با اشاره به صرفه جويي حاصل از اين پروژه گفت: در اجراي اين طرح به طور مستقيم صرفه جويي معادل سه و نيم ميليارد ريال حاصل از کاهش هزينههاي مصرف آب صنعتي براي يک سال حاصل گرديد که به اين مقدار، صرفه جويي مربوط به هزينه هاي تحميلي ناشي از اختلال در انجام فرآيند حمل سرباره کوره هاي قوس و آسيب به مکانيزم ها و... نيز اضافه مي گردد. وي در ادامه يکي ديگر از نتايج اجراي اين طرح را ايجاد حس خودباوري کارکنان در توانمندي جهت انجام اقدامات بزرگ به منظور صرفهجويي در مصارف انرژي و مشارکت در انجام طرح هاي بزرگ به صورت درون واحدي و تقويت حس همکاري بين واحدي برشمرد.
وی در پايان از مديريت ناحيه حمل و نقل و پشتيباني، کارکنان تلاشگر واحد حمل و فراوري سرباره، مهندسي کارخانه، انرژي سيالات، شرکت طنين توسعه ارديب وکليه نواحي و واحدهاي مرتبط جهت دستيابي به اين موفقيت تشکر و قدرداني نمود.