اقتصادبازار: در سومين کنفرانس ملي آموزش و توسعه سرمايه انساني، شرکت فولاد مبارکه اصفهان براي دومين بار و با بالاترين امتيازجايزه سيمين چهارستاره تعالي آموزش و توسعه منابع انساني کشور را به خود اختصاص داد
تفکر دانش محوري، که از ابتداي بهرهبرداري در فولاد مبارکه بنيانگذاري شد، بار ديگر به بار نشست و اين شرکت موفق شد در سومين کنفرانس ملي آموزش و توسعه سرمايه انساني در سالن همايش هاي برج ميلاد تهران برگزار شد، براي دومين بار جايزه سيمين چهارستاره تعالي آموزش و توسعه منابع انساني کشور را با امتياز بالاتر نسبت به سال قبل به خود اختصاص دهد.
به گزارش روابط عمومی شرکت فولادمبارکه اصفهان، اين کنفرانس با حضور دکتر يزداني معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت، مهندس علي زرافشان معاون وزارت آموزش و پرورش و اساتيد دانشگاههاي کشور در حوزه منابع انساني، اعضاي هيئت مديره و هيئت مؤسس انجمن آموزش و توسعه منابع انساني کشور، وابسته به وزارت علوم، تحقيقات و فنآوري، جمعي از خبرگان، مديران و کارشناسان اين حوزه، برخي از ارزيابان جايزه تعالي آموزش و توسعه و تعدادي از مديران آموزش و توسعه منابع انساني شرکت ها و سازمان هاي کشور برگزار شد.
دکتر ايرج سلطاني مدير آموزش و توسعه منابع انساني شرکت فولاد مبارکه ضمن تائيد اين خبر گفت: جايزه ملي تعالي آموزش و توسعه سرمايه انساني با الگوبرداري از مدل هاي تعالي آموزش جهان تراز، طي فرآيند تدوين اظهارنامه، انجام فرآيند ارزيابي در محل شرکت، بازديد از محل (سايت ويزيت) و جمع بندي نتايج، تدوين و بومي شد که نهايتاً با توجه به ارزيابيهاي انجام شده، شرکت فولاد مبارکه در بين شرکتهاي حضور يافته براي دريافت جايزه تعالي با کسب بالاترين امتياز نسبت به ساير سازمان ها موفق به اخذ دومين جايزه سيمين چهارستاره تعالي آموزش و توسعه منابع انساني کشور شد.
وي دلايل حضور شرکت در ارزيابي جايزه تعالي آموزش و توسعه را کمک به سرآمدي مدل جايزه مذکور در سطح کشور در راستاي مسئوليتهاي اجتماعي شرکت نام برد و گفت: با توجه به پيشتازي فولاد مبارکه در مدلهاي سرآمدي و همچنين با نظر به اين که جهت گيري مدل تعالي سازماني در راستاي طراحي مدلهاي حرفه اي، در حال شکل گيري است، بنابراين بايد مدلهاي تخصصي (بخشي) براي هر کدام از معيارهاي مدل تعالي سازماني (EFQM) تدوين تا بتوان سازگاري با مدلهاي جديد تعالي را فراهم کرد.
سلطاني تصريح کرد: از آنجايي که مباني و چارچوب مدل تعالي آموزش در شرکت فولاد مبارکه طي ساليان گذشته پياده سازي و به روز شده و همواره با توجه به بازخوردهاي اخذ شده در کل فرآيند آموزش بهبودهاي مناسبي صورت گرفته است اين شرکت براي پياده سازي مدل، چالش خاصي را پيش رو نداشته است.
مدير آموزش و توسعه منابع انساني شرکت فولاد مبارکه در ادامه به معرفي کليات و مجموعه اقدامات انجام شده پرداخت و گفت: درگام اول به تعريف مفاهيم و اصول بنيادي مدل تعالي آموزش و توسعه در موارد نگرش راهبردي و سرمايه اي، مشارکت و توسعه فرهنگ يادگيري، جامعيت و استمرار، تعامل سيستمي و تمرکز بر نتايج ارزش آفرين، پرداخته شد.
وي تصريح نمود: درگام بعدي معيارها، زيرمعيارها و امتيازات آنها در سه بخش توانمندسازها، فرآيندها و نتايج، استخراج و مورد بررسي قرارگرفت.
سلطاني افزود: در مرحله بعدي اقدامات لازم در جهت تدوين اظهارنامه صورت پذيرفت که در اين ميان آموزش مدل براي کارکنان آموزش و تضمين کيفيت، تشکيل تيم هاي تدوين اظهارنامه، جمع آوري و سازماندهي اطلاعات، تنظيم محتواي اظهارنامه مطابق با معيارها و زيرمعيارهاي مربوطه و همچنين نهايي کردن اظهارنامه و ارسال براي دبيرخانه مرکزي جايزه از مهمترين اين اقدامات به شمار ميآيد که پس از آن تيم ارزيابي جايزه با حضور درخطوط توليد و نيز بازديد از واحدهاي آموزش و توسعه منابع انساني در روزهاي سه شنبه و چهارشنبه 20 و 21 بهمن ماه سال جاري، با مديران و کارشناسان مربوطه به بحث و گفتگو پرداختند. همچنين در فرآيند اين ارزيابي، تيم ارزياب ضمن حضور در جلسه و شنيدن گزارش هاي تدوين شده بر اساس معيارهاي مدل، ضمن ارائه سئوالات متعدد، مستندات مربوط به رويکردها و اقدامات واحد آموزش و توسعه منابع انساني را مورد بررسي قرار دادند.
بر اساس اين گزارش، از نقاط قوت ذکر شده در رابطه با واحد آموزش و توسعه منابع انساني فولاد مبارکه، تدوين اظهارنامه قوي و با رويکرد علمي که ميتواند بعنوان مرجع براي الگوبرداري ساير سازمانها مورد استفاده قرارگيرد، تعهد و حمايت قوي مديران ارشد سازمان از فرآيند يادگيري سازماني، وجود روحيه و فرهنگ قوي يادگيري و ياددهي در همه لايههاي سازماني با توجه به مصاحبه هاي کانوني (Focus Group) انجام شده در سطح شرکت، ارتباطات بسيار خوب لايه هاي مديريتي با کارکنان شرکت و همچنين وجود غرور بالاي سازماني و جسارت و خودباوري فولاد مبارکه اصفهان در زمينه مدلسازي در حوزههاي تخصصي به ويژه منابع انساني و تسري آن به محافل علمي کشور را مي توان نام برد. وي افزود: حضور فولاد مبارکه در ارزيابي جايزه ملي تعالي آموزش و توسعه منابع انساني ايران، حاکي از سيستم آموزشي جامع در شرکت و توجه به مقوله آموزش است و در رويکرد جديد، آموزش ها هدفمند و متناسب با شغل برقرار شد که بازتاب آن کاهش آمار حوادث، افزايش کيفيت توليد، رضايت مشتريان و در نهايت اثربخشي خوب آموزش است.
سلطانی در پاسخ به اين سؤال که شرکت فولاد مبارکه اصفهان براي تحقق الزامات تعريف شده در جايزه چه اقداماتي را انجام داده است، اين چنين پاسخ داد: بطور کلي اين شرکت اقدامات خوبي براي آشنايي با مباني و اصول جايزه ملي آموزش و توسعه، انجام داده است که برگزاري دوره آموزش براي کارکنان آموزش و ساير کارکنان مرتبط در خصوص کليات و معيارهاي جايزه؛ تربيت تعدادي ارزياب در اين راستا؛ برگزاري جلسات متعدد و برون سازماني براي آماده کردن الزامات شرکت در جايزه؛ تشکيل تيمهاي چندگانه براي تهيه اظهارنامه؛ مشخص کردن يک نفر هماهنگ کننده اصلي تدوين اظهارنامه؛ تشکيل جلسات متعدد در سطح مديريت براي تدوين اظهارنامه؛ تهيه بروشور خلاصه از مدل و ارسال براي مديران و مسئولان شرکت و همچنين خودارزيابي و بازنگري برخي از فرآيندهاي آموزش فولادمبارکه از مهمترين اقدامات انجام شده در اين بخش مي باشد.
برنامه هاي راهبردي شرکت فولادمبارکه براي حرکت در مسير تعالي و آموزش و توسعه و دريافت جايزه ي اين حوزه يکي ديگر از سؤالاتي بود که مدير آموزش و توسعه منابع انساني شرکت فولاد مبارکه در پاسخ به آن گفت: شرکت فولاد مبارکه طي ساليان گذشته استانداردهاي مختلف و موردنياز را پياده سازي و همه ساله در اين زمينه مورد ارزيابي قرار داده است و به لحاظ حضور در فرآيند جايزه سرآمدي داراي بستر و زيرساخت مناسبي براي اين کار ميباشد و به تبع آن از پتانسيلها و بسترهاي مناسبي از جمله وجود نگرش حمايتي از توسعه منابع انساني، وجود کميته ها و نظام جامع تحول شرکت و وجود ارزيابان و مميزان مناسب، وجود تيمهاي متخصص براي نوشتن اظهارنامه، وجود رويکرد تدوين برنامه هاي عملياتي بهبود، وجود نظام فرآيندي، وجود نظام جامع برنامه ريزي استراتژيک و نظام مديريت دانش از مهمترين اين برنامه ها است.