اقتصادبازار: شرکت فولاد مبارکه اصفهان عنوان شرکت دانشي برتر کشور در سال 1394 را کسب کرد و به فينال جايزه مديريت دانش محور (MAKE) آسيا در سال 2016 راه يافت.
به گزارش روابط عمومی شرکت فولادمبارکه اصفهان، در کنفرانس بين المللي مديريت ارزش آفرين دانش، نوآوري و سرمايه فکري با حضور محمد فرهادي وزير علوم، تحقيقات و فناوري، سعيد سهراب پور، رييس شوراي عالي راهبري جايزه جهاني ميک در ايران و محمود فتوحي رييس دانشگاه صنعتي شريف، در مرکز همايشهاي بين المللي صداوسيما با اهداي لوح تقدير به دکتر بهرام سبحاني مدير عامل فولاد مبارکه از شرکت فولاد مبارکه اصفهان به عنوان برترين شرکت دانش محور ايراني و سازمان فيناليست جايزه جهاني MAKE قدرداني شد.

فولاد مبارکه با هدف اول شدن در جهان کماکان اين مسير را ادامه مي دهد
دکتر سبحاني مدير عامل فولاد مبارکه اصفهان در حاشيه اين مراسم در مصاحبه با خبرنگاران ضمن تأکيد بر اين مطلب که شرکتهاي بزرگ رسالت رهبري در صنعت دارند گفت: پس از اين نيز هدف را اول بودن در جهان قرار ميدهيم و اميدواريم در آينده نه چندان دور به آن برسيم.
وي با بيان اينکه فولاد مبارکه يک شرکت دانش محور است، افزود: شرکت فولاد مبارکه اصفهان با 115 مؤسسه پژوهشي و دانشگاهي همکاري دارد و حدود 950 پروژه پژوهشي در شرکت فولاد مبارکه اصفهان انجام شده که فعاليتهاي اين شرکت با مؤسسه هاي پژوهشي بيش از 25ميليارد تومان ارزش مالي را به خود اختصاص داده است.
مدير عامل فولادمبارکه خاطرنشان کرد: فولادمبارکه توانست در سال 2015 در فرآيند جايزه MAKE شانه به شانه سامسونگ، تويوتا و ساير کمپاني هاي بزرگ آسيايي جزو 25 شرکت قرار بگيرد. همچنين در ساير موارد از قبيل تعالي سازماني با مدل EFQM تنها شرکتي است که دوبار موفق به دريافت تنديس زرين و عنوان شرکت سرآمد در کشور شده است.
بهرام سبحاني افزود: اينها يک شبه اتفاق نيفتاده است؛ اين فرآيندي است که در طول تاريخ فولاد مبارکه از دوران ساخت تاکنون شکل گرفته و رشد کرده است. وي تصريح کرد: از دوران ساخت يک مديريت علمي در فولاد مبارکه حاکم شد که سعي کرد دانش و علم را از پايينترين سطوح کارگاه تا بالا، تا مديران مياني، معاونان و خود مديريت نهادينه نمايد.
مدير عامل فولاد مبارکه اصفهان تصريح کرد: ما دانش را فقط در سطح فولاد مبارکه نميبينيم، بلکه معتقديم که به عنوان بزرگترين توليدکننده فولاد در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا مسئوليت و رسالتي بر دوش خود داريم. اولويت اول انتقال دانش به واحدهاي فولادي که در مناطق مختلف کشور در حال ساخت يا بهرهبرداري است ميباشد. وي تأکيد کرد: امروز واحد توليدي فولادي را در حال ساخت يا بهره برداري در کشور نميبينيد که ردپاي فولاد مبارکه در آن نباشد. از فولاد هرمزگان گرفته که صددرصد متعلق به فولاد مبارکه است و با دانش فولاد مبارکه راه اندازي شد و به بهره برداري رسيد تا واحدهايي که در آنها سهام داريم يا نداريم يا حتي خارج از حوزه فولاد.
سبحاني خاطرنشان کرد: کارخانه هاي بسياري حتي در پايتخت وجود دارد که نظام بهره برداري فولاد مبارکه در آن پياده شده است. همچنين متروي اصفهان نظام بهره برداري خود را از فولاد مبارکه اقتباس کرده است. در قالب سازمانها و شرکت هاي فني-مهندسي که از کارشناسان مبارکه تشکيل شده است، قرارداد ميبندند و اين خدمات را دريافت ميکنند. کدام شرکت کوچک ميتواند چنين بردي داشته باشد؛ قطعاً، شرکت هاي بزرگ رسالت رهبري در صنعت دارند و اين رسالت است که ميتواند دانش را به کل کشور نشر دهد.

ارتقاي دانش کسب و کار در اولويت
وزير علوم، تحقيقات و فناوري نيز دراين مراسم اظهار کرد: کشور ما در عرصه دانش، تحول بزرگي از منظر حضور در کسب وکار بين المللي قرار دارد. باز شدن درهاي تجارت بين المللي به روي کشور همزمان با فرصتهاي آشکاري که با خود به همراه دارد در صورت برنامه ريزي در جهت نادرست ميتواند خطرات بالقوه اي براي کشور به همراه داشته باشد.
وي افزود: سازمانهاي ايراني به منظور ايجاد ارزش افزوده پايدار براي سهامداران خود که در نهايت به ارزش آفريني براي مردم کشور منجر خواهد شد بايد فرصت تبادل بين المللي و بيش از هرچيز ارتقاي دانش کسب وکار در اولويت قرار گيرد.

تمامي سازمانهاي ايراني نگاه دانشي را در خود تقويت کنند
رييس شورايعالي راهبري جايزه جهاني ميک در ايران نيز اظهار کرد: نمره بالاي ارزيابي ميک به معناي بالاتر بودن دانش انجام امور به طور نظام مند در سازمان و همچنين نشان دهنده قدرت بالاتر سازمان در مواجهه با پيچيدگي هاي کسب وکار است. اميدواريم تمامي سازمان هاي ايراني نگاه دانشي را در خود تقويت کنند.
سعيد سهرابپور بيان کرد: يکي از مهمترين ويژگيهاي ارزيابي ميک نگاه دقيق به سازمانهاست؛ به همين دليل امسال رقابت نزديکتري را بين سازمان هاي شرکت کننده در جايزه ميک شاهد بوديم که نشان از حضور جدي تر سازمانهاي دانش محور در فعاليت هاي سازماني دارد.
وي افزود: کشور ما داراي منابع غني طبيعي و نيروي انساني ارزشمند است و از اين رو مديريت نيروي انساني، يک مسئله مهم و استراتژيک براي کشور ما به شمار ميرود. وي گفت: پس از عصر تمرکز و بهره وري بر کيفيت، اکنون ارزش آفريني دانش محور جديدترين رويکرد به مديريت سازماني است که مورد استقبال چندين سازمان در جهان قرار گرفته است. در اين بين MAKE بزرگترين مرجع ارزيابي و هدايت سازمان هاي دنيا در ارزش آفريني دانش محور است و در حقيقت ميک تمامي ارگانها و سازمانها را با نگاه دانشي مورد ارزيابي قرار ميدهد و اطمينان حاصل پيدا ميکند که در تمامي جنبه ها موفق عمل کرده است.
رييس شورايعالي راهبري جايزه جهاني ميک عنوان کرد: در امسال جايزه ميک در 4 قاره دنيا برگزار شد. در سال 2015ميلادي شرکت گوگل براي سومين بار در تاريخ برگزاري جايزه جهاني ميک برترين سازمان جهاني دنيا شد اما در سال 2013ميلادي سامسونگ اين موفقيت را به دست آورد.

يکي از وظايف دانشگاه همکاري با صنعت است
رييس دانشگاه صنعتي شريف بيان کرد: افزايش نقش دانشگاه در توسعه صنعت و فناوري با تأکيد بر حوزه هاي استراتژيک، ارتقاي سطح کمي و کيفي تعاملات صنعت با دانشگاه و زمنيه سازي براي تجاري سازي نتايج پژوهش هاي کاربردي و توسعه درآمدهاي پايدار دانشبنيان دانشگاه و ايجاد زمينه مناسب براي جذب فارغ التحصيلان در صنعت ازجمله مواردي است که بايد عملي شود.
محمود فتوحي افزود: يکي از فعاليتهايي که دانشگاه بايد انجام دهد تأسيس مراکز پژوهشي مشترک با صنعت است؛ علاوه بر آن ايجاد آزمايشگاه هاي مرجع و آزمونهاي استاندارد مشترک، برگزاري دوره هاي آموزشي صنعت و فناوري و همچنين برنامه بازديد از صنايع تابع، نمايشگاه دستاوردهاي آموزش و پژوهشي دانشگاه و استفاده از ظرفيتهاي آموزشي نيز بايد موردتوجه قرار بگيرد. وي گفت: دانشگاه آماده هر نوع همکاري با سازمانهاي مختلف کشور است يکي از وظايف مهم دانشگاه اين است که با صنعت همکاري کند در غير اين صورت قادر نخواهد بود وظيفه مهمي را که برعهده دارد انجام دهد. درواقع دانشگاه بايد بتواند فعاليت خود را با سازمانهاي مختلف درميان گذاشته و سازمانهاي مختلف نيز نياز دارند که از آموزشهاي دانشگاهها و پژوهشهايي که در دانشگاه انجام ميشود، استفاده کنند.

فولادمبارکه در يک بستر دانشي رشد کرد
معاون تکنولوژي و فناوري فولاد مبارکه اصفهان درباره موفقيت فولادمبارکه در اخذ جايزه بزرگ ميک به عنوان يک شرکت برتر دانشي، اظهار کرد: فولاد مبارکه اصفهان در زمينه مديريت فناوري به منظور دستيابي به هدف توليد 55ميليون تن فولاد تا سال1404 حرکت ميکند و در اين زمينه برنامه ريزي لازم انجام و تصميم داريم به توليد 25ميليون تن از توليد 55ميليون تني فولاد در کشور نايل شويم.
فرزاد ارزاني تصريح کرد: فولادمبارکه در سال 1371 راه اندازي شد و از طريق قراردادي که بايک شرکت ايتاليايي منعقد کرد الگوهاي مديريتي و بهره برداري را در کليه سطوح از اين شرکت خريداري کرد و تعداد زيادي از کارکنان فولاد مبارکه نيز آموزشهاي لازم را کسب کردند از اين رو ميتوان گفت که شرکت فولادمبارکه اصفهان در يک بستر دانشي متولد شد و در اين بستر نيز رشد کرد. وي گفت: بحث مديريت دانش محور بستر خوبي براي ارتقاي عملکرد شرکتها فراهم ميکند و فولاد مبارکه اصفهان در اين بخش موفق عمل کرده است، اميدواريم اين الگو توسعه پيدا کند و شرکتهاي ديگر نيز در سطح کشور بتوانند از اين الگو استفاده کنند.
فرزاد ارزاني تصريح کرد: فولاد مبارکه 50درصد فولاد کشور را توليد ميکند بنابراين، اين شرکت به عنوان شرکتي پيشتاز در توليد محصولات فولادي همکاريهاي زيادي با مراکز تحقيق و توسعه انجام ميدهد.
وي افزود: همواره روي همکاري با دانشگاهها و مراکز تحقيق و توسعه سرمايه گذاري کرديم و بودجه مناسبي را براي تحقيق و توسعه درنظر گرفته ايم و در پروژه هاي مختلف هزينه کرده ايم و در نظر داريم براي سال 95 نيز اين فعاليتها را ادامه دهيم.
گفتني است : در اين برنامه در بخش اهداي جوايز نگاه ويژه، به نمايندگي از فولاد مبارکه جايزه برترين مدير ارشد دانشي (CKO) به فرزاد ارزاني معاون تکنولوژي اين شرکت اهدا شد. علاوه بر آن در بخش تقدير از سازمانهاي فيناليست جايزه جهاني ميک از شرکت فولادمبارکه اصفهان نيز قدرداني شد اين در حاليست که در بين 3 سازمان دانشي برتر کشور راه يافته به جايزه جهاني ميک در سطح قاره آسيا نيز شرکت فولادمبارکه اصفهان در فرآيند ارزيابي بالاترين امتياز را کسب نموده و براي پنجمين سال پياپي خوش درخشيد.