اقتصاد بازار: مدیرعامل فولاد مبارکه با اشاره به اینکه افزایش تولید، توسعه محصول و پاسخگویی به نیاز مشتریان، جهت گیری و سیاست اصلی این شرکت در سال95 است، گفت: حفظ بازارهای صادراتی و برنامه برای صادرات 2 میلیون تن را از دیگر اهداف سال 95 فولاد مبارکه است.
بهرام سبحانی در گردهمایی سال جدید این شرکت، افزود: سال 1395، طبق فرمایشات مقام معظم رهبری به نام «اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل» نامگذاری شده به این معنی که همچنان اقتصاد بزرگترین و مهمترین چالش و پاشنه آشیل کشور است.
وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی را باید در عمل پیاده کرد، گفت: فولاد مبارکه در سال گذشته، تحقق اقتصاد مقاومتی را با اقدام و عمل انجام داد.
مدیرعامل فولاد مبارکه افزود: در شرایطی که در دنیا، صنعت فولاد دچار چالش اساسی شده و شرکت های بزرگ عرصه را خالی می کنند، فولادمبارکه توانست خود را از این آسیب نجات دهد و پایدار بماند.
وی با بیان اینکه در سال گذشته، افت ناگهانی و شدید، دوره رکود طولانی و رشد بسیار کُند قیمت ها را شاهد بودیم، گفت: سال 94، با وجود تلاطم های اقتصادی و شرایط خاص حاکم بر بازار فولاد و از جمله فولاد مبارکه سالی بی سابقه و فوق العاده سخت و پرفراز و نشیبی بود و تاریخ فولاد دنیا این شرایط را تاکنون تجربه نکرده بود.
سبحانی شرایط موجود را دوره بحران فولادسازهای جهان خواند و افزود: شرایط سال گذشته باعث شد که بسیاری از شرکت ها نتوانند خود را نجات دهند، ورشکست شده و از دور رقابت خارج شدند.
وی با بیان اینکه فقط شرکت هایی توانستند به حیات خود ادامه دادند که یارانه دولتی یا اندوخته قبلی برای تحمل زیان خود را داشتند، افزود: شرکت های چینی هم با وجود کمک های دولتی هشت میلیارد دلار زیان کردند، تاتا استیل لندن تعطیل شد و بزرگترین تولیدکننده فولاد ایتالیا با 10 میلیون تن تولید ظرفیت خود را به پنج میلیون تن کاهش داد و 500 میلیون یورو در سال میلادی گذشته زیان دید.
رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، فولادمبارکه را بنگاهی قدرتمند دانست و تصریح کرد: با توجه به شرایط خاص صنعت فولاد در جهان و در شرایط سخت، شرکت فولاد مبارکه توانست با همکاری و همدلی همه کارکنان خود، همانند گذشته سربلند شود.
وی با اشاره به دستاوردهای فولاد مبارکه در سال 94، گفت: تولید فولاد خام گروه 6 میلیون و 977 هزار 900 تن و تولید ورق نوردگرم گروه پنج میلیون و 474 هزار و 575 تن بود و از این مقدار بر اساس برنامه سال 94 صادرات 1.5 میلیون تن محصول بود.
سبحانی افزود: با همت و تلاش همه کارکنان فولادمبارکه یک میلیون و 793 هزار تن صادرات داشت و رکورد سالیانه صادرات از ابتدای راه اندازی تاکنون را به ثبت رسید.
وی با اشاره به اهداف کلان شرکت در سال 95، افزود: تکمیل و راه اندازی طرح های توسعه ای شروع شده، باید انجام شود و هرچه زودتر در مدار تولید قرارگیرند.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با اشاره به بازسازی کوره ها، افزود: با راه اندازی ریخته گری جدید شماره پنج امکان تولید 7.2 میلیون تن فراهم می شود.
سبحانی با بیان اینکه توسعه سبا باید به اتمام رسیده و به بهره برداری برسد، گفت:در طرح سپید دشت نیز واحد احیا مستقیم در حال اتمام است که به زودی راه اندازی می شود و با این روند تولید با حداکثر ظرفیت، تنوع محصول، تأمین نیاز بازار باید در دستور کار سال جدید قرارگیرد.
وی گفت: در فضای رقابتی جدید و بازشدن منابع خارجی بر روی سرمایه گذاران داخلی نوید تحرکی در بازار اتفاق می افتد .
مدیرعامل فولاد مبارکه حفظ بازارهای صادراتی و تلاش برای توسعه بازار و برنامه برای صادرات 2 میلیون تن را از دیگر اهداف سال 95 خواند و افزود: افزایش بهره وری در همه زمینه های مصرف انرژی، نیروی انسانی، مواد، تجهیزات و...، جانشین پروری، مدیریت و بهینه سازی سطح موجودی های کالا و قطعات، مدیریت مصرف آب و استفاده بهینه از پساب شهری و صنعتی، حفظ محیط زیست و حذف فعالیتهای بدون ارزش افزوده از دیگر اهدافی است که در فولادمبارکه با همراهی و همکاری همه همکاران انجام خواهد شد.
گفتنی است؛ در گردهمایی آغاز سال جدید که با حضور مدیرعامل، معاونین، مدیران و کارکنان شرکت در سالن تشریفات شرکت فولادمبارکه برگزار شد، اهداف و اقدامات نواحی مختلف تولیدی و پشتیبانی شرکت مورد بررسی قرار گرفت و معاونین بهره برداری، خرید، اجرای پروژه ها، نیروی انسانی و سازماندهی، تکنولوژی، فروش و مالی و اقتصادی با شرکت در پانل آزاد به مرور دستاوردهای سال گذشته و تشریح اهداف سال 95 پرداختند.