اقتصاد بازار: معاون اجراي پروژه هاي توسعه شرکت فولاد مبارکه گفت: با توجه به پيش بيني هاي صورت گرفته پروژه ماشين ريخته گري شماره 5 فولاد مبارکه در نيمه نخست سال جاري به بهره برداري خواهد رسيد.

احمد سعيدبخش با اشاره به طرح هاي توسعه داخل فولاد مبارکه، بیان کرد: در سال 1382 با اتمام اولين طرح توسعه زيرسقف عملاً ظرفيت توليد به 4.2 ميليون تن در سال ارتقاء پيدا کرد و اولين گام هاي توسعه در سازمان با مشارکت واحدهاي مختلف به نتيجه رسيد و مسير توسعه هاي آتي هموارتر شد.
وی با بیان اینکه در سال 1391 با تکميل کليه زير پروژه ها دومين طرح توسعه زيرسقف، ظرفيت فولادسازي و ريخته گري به 5.4 ميليون تن در سال افزايش يافت، افزود: از جمله پروژه هاي طرح توسعه 5.4 ميليون تن مي توان به ارتقاء ظرفيت کوره هاي قوس الکتريکي 5،4، 3 و 6، Revamp ماشين ريختهگري شماره 2، پروژه آب دمين، احداث دو واحد اکسيژن و احداث مگامدول A شهيد خرازي ، اجراي پروژه هاي متعدد در نواحي نورد گرم و سرد، اشاره کرد که هم اکنون در حال بهره برداري است.
معاون اجراي پروژه هاي توسعه شرکت فولاد مبارکه ادامه داد: هم اکنون شرکت فولاد مبارکه با ظرفيتي بيش از 2 برابر ظرفيت اوليه، در حال تلاش براي تکميل سومين مرحله از طرح توسعه خود به منظور تحقق ظرفيت 7.2 ميليون تن در سال است که می توان به مهمترين پروژه هاي اين طرح توسعه همچون پروژه هاي احداث واگن برگردان شماره 2 و سيستم انتقال مواد، احداث مگامدول B شهيد خرازي، اجراي پروژه هاي توسعه و بهبود انرژي و سيالات، ارتقاء ظرفيت کوره هاي 2، 1، 7 و 8، احداث ماشين ريخته گري شماره 5 و احداث نوردگرم شهيد خرازي اشاره کرد.
وی گفت: در حال حاضر تعدادي از اين پروژه ها در حال بهره برداري و رفع پندينگهاي باقيمانده هستند و با توجه به پيش بيني هاي انجام شده پروژه ماشين ريخته گري شماره 5 در نيمه اول سال جاري به بهره برداري خواهد رسيد و طرح 7.2 ميليون تن تا مرحله توليد تختال محقق خواهد شد.
وی افزود: همچنين پروژه نوردگرم شهيد خرازي نيز به ظرفيت 3 ميليون تن در مرحله تهيه اسناد مناقصه بوده و به زودي مناقصه آن برگزار خواهد شد.
به گفته سعید بخش، همزمان با پروژه هاي افزايش ظرفيت، توليد محصولات با ارزش افزوده بيشتر نيز جزو اهداف شرکت قرار گرفته و در اين راستا پروژه هايي از قبيل RH-Top و سولفورزدائي اجرا شده و هم اکنون در مراحل تست و بهره برداري است.
وی خاطر نشان کرد: همگام با توسعههاي صورت گرفته در داخل فنس، توسعه در خارج از فنس فولاد مبارکه نيز با جديت صورت پذيرفته و در حال حاضر پروژه هاي توسعه در فولاد سبا، فولاد سفيد دشت و سنگان از عمده ترين طرح هاي توسعه در مجموعه شرکت فولاد مبارکه است.