اقتصاد بازار: به منظور تبلور اقتصاد مقاومتي، حمايت و استفاده از دانش و توانايي شرکتهاي دانش بنيان داخلي و قطع وابستگي، بومي سازي و توليد داخل سه نوع کاتاليست مورد استفاده در توليد آهن اسفنجي در شرکت فولادمبارکه با موفقيت به اتمام رسيد.
داريوش رشيدي رئيس واحد احيا مستقيم شرکت فولادمبارکه اصفهان با اعلام اين خبرگفت: در فرآيند توليد آهن اسفنجي به روش ميدرکس، گازمتان به همراه گاز خروجي کوره در دماي بالاي 900 درجه و فشار مناسب در ريفرمر مدولهاي احيا در مجاورت کاتاليست به منوکسيد کربن و هيدروژن(CO, H2) شکسته مي شود که اين ترکيب گاز عامل واکنشهاي احيايي گندله اکسيدي و تبديل آن به آهن اسفنجي است.
وي افزود: ساخت اين نوع کاتاليستها در سه نوع خنثي ، نيمه فعال و فعال از دانش فني بالايي برخوردار است و به همين دليل توليد آن در انحصار چند شرکت محدود خارجي بوده است که با نگرش استفاده ازدانش و توانايي شرکتهاي دانش بنيان داخلي و قطع وابستگي، بومي سازي و توليد داخل اين سه نوع کاتاليست با موفقيت و کيفيت مناسب صورت گرفت و بطور کامل در يکي از مدولهاي احيا بارگذاري گرديد .
رشيدي گفت: فرآيند بومي سازي اين نوع کاتاليستها از سال 1387 با يکي از شرکت هاي دانش بنيان داخلي شروع گرديدکه با توليد نمونههاي اوليه و بارگذاري آن بصورت آزمايشي در 3 عدد از لوله هاي ريفرمر و بررسي و آناليز گازهاي خروجي و بهبود پارامترهاي تأثيرگذار بر کيفيت کاتاليست و اطمينان از عملکرد آن، توليد آن در حجم صنعتي آغاز گرديد و در بهمن ماه 92 اولين بارگذاري در حجم صنعتي در 80 درصد لوله هاي ريفرمر مدول B صورت گرفت. رئيس واحد احيا مستقيم شرکت فولادمبارکه اصفهان تصريح کرد: بارگذاري کامل ريفرمر مدول A با کاتاليست هاي جديد توليدي به وزن تقريبي 145 تن در اسفند ماه 94 انجام پذيرفت که کليه پارامترهاي کيفي حاصل از شکست گاز متان از جمله ميزان H2,CO و CH4 باقيمانده و اختلاف فشار دو سر تيوب در حد استاندار و قابل رقابت با نمونه خارجي مي باشد . اين مدول از زمان راهاندازي با ميزان توليد بالاي 105 تن بر ساعت در حال کار بوده و آهن اسفنجي توليدي داراي کيفيت مطلوب با ميانگين درجه فلزي 94 درصد و کربن 2.5 درصد مي باشد.
رشيدي در پايان با اشاره به مزاياي انجام اين پروژه علمي کاربردي افزود: علاوه بر کيفيت و ميزان توليد آهن اسفنجي با استفاده از اين کاتاليست مي توان به صرفه جويي ارزي و قيمت رقابتي آن با نمونه مشابه خارجي، کيفيت و طول عمر قابل رقابت با نمونه خارجي، گسترش و افزايش دانش فني کارشناسان واحد، دسترسي سريع به منابع تأمين و تحويل به موقع و نهادينه کردن دانش فني ساخت کاتاليست در جهت تبلور اقتصاد مقاومتي و حمايت از توليد داخل اشاره نمود .