اقتصاد بازار: نخستين گردهمايي مديران ايميدرو در سال 95 با محوريت " برنامه ها و چشم انداز معدن و صنايع معدني در اقتصاد مقاومتي" به ميزباني فولاد مبارکه برگزار گرديد.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار، در اين گردهمايي رئيس هيأت عامل ايميدرو به تشريح برنامه ها و چشم انداز معدن و صنايع معدني در اقتصاد مقاومتي پرداخت و مديران عامل شرکت ها و مجريان طرح هاي ايميدرو نيز به ارائه اهدف و برنامه هاي مجموعه هاي خود در سال 95 پرداختند.
به گزارش روابط عمومی شرکت فولادمبارکه اصفهان، در اين گردهمايي دکتر بهرام سبحاني مديرعامل شرکت فولادمبارکه اصفهان با اشاره به شرايط فولادمبارکه گفت: شرکت فولادمبارکه بزرگترين توليدکننده ورق هاي فولادي تخت در خاورميانه و شمال آفريقا است که با سهم بيش از 50 درصدي در کشور و 22 درصدي در خاورميانه و شمال آفريقا توانسته بخش عمده اي از نياز بازار داخل و خارج را تأمين نمايد.
سبحاني فولادمبارکه را بزرگترين توليدکننده آهن اسفنجي در جهان با ظرفيت بيش از 11ميليون تن در سال خواند و افزود: ارزش فعلي گروه فولادمبارکه معادل 200 هزار ميليارد ريال است که به عنوان بزرگ ترين شرکت بورسي نيز شناخته شده و توانسته سهم يک درصدي توليد ناخالص داخلي و سهم5 درصدي در توليد ناخالص ملي در بخش صنعت را از آن خود نمايد.
مديرعامل فولادمبارکه، اين شرکت را تنها شرکت فولادي خواند که به صورت زنجيره اي از سنگ معدن تا محصول نهايي در حال فعاليت است و افزود: فعاليت هاي متعدد و مهمي تاکنون در اين بنگاه صنعتي صورت گرفته اما برخي از مهم ترين فعاليت هايي که در مدت اخير با همکاري و همدلي کارکنان فولادمبارکه به آن دست يافتيم را مي توان چنين برشمرد: توسعه سبد محصولات در راستاي پاسخگويي به نياز خودروسازان و صنايع نفت و گاز در محيط هاي ترش و شيرين و همچنين اجراي طرح هاي توسعه با ساخت و بهره برداري واحدهاي فولادسازي مانند هرمزگان ، فولادسپيد دشت و ...؛ البته در همين راستا توسعه ظرفيت هاي گروه فولادمبارکه با امضاي سه قرارداد در سفر رئيس جمهور به رُم شامل توسعه فولادهرمزگان، فولادسپيد دشت و خط دوم نورد گرم از ديگر فعاليت هاي مهمي است که در فولادمبارکه محقق شده.
دکترسبحاني توليد و فروش حدود 10 ميليون تن فولادهاي ويژه در طي 10 سال گذشته را يکي ديگر از فعاليت هاي مهم فولادمبارکه ذکر کرد و ادامه داد: با امضاء سند همکاري با شرکت فولاداکسين و توليد ورق هاي خاص توانستيم قطع وابستگي به ورق هاي مورد نياز صنعت نفت و گاز را در کشور شاهد باشيم، علاوه بر اين با توليد ورق هاي آجدار و رنگ چروک به سوي توليد محصولات با ارزش افزوده بالاتر نيز رفته ايم.
سبحاني درآمد فولادمبارکه از محل فروش محصولات خود را از سال 82 تاکنون قابل توجه خواند و گفت: در سال 93 با 10 هزار ميليارد تومان بيش از همه سال هاي گذشته درآمد کسب کرديم و در سال 94 به دليل رکود بازار داخل و اُفت قيمت هاي جهاني فولاد با کاهش 19درصدي فروش مواجه شديم تا جايي که بازار جهاني با افت 60 درصدي قيمت ورق از 550 دلار به 260 دلار رسيد و ما در داخل مجبور شديم با توجه به انجام واردات، کاهش قيمت و کاهش درآمد داشته باشيم در حالي که هزينه ها افزايش داشته است.
وي درباره فروش محصولات فولاد مبارکه افزود: در طي سال هاي پس از بهره برداري، ميزان فروش محصولات، 70 ميليون تن در بازار داخل و 16 ميليون تن در بازار خارج بوده که ارزش اين فروش بالغ بر 35 ميليارد دلار مي باشد و ما با صادرات حدود 16 ميليون تن محصولات فولادي از ابتدا تاکنون باعث اَرزآوري بيش از 6.5 ميليارد دلار براي کشور شده ايم که این امر منجر به تثبیت برند فولادمبارکه در بازارهاي جهاني شده است.
سبحاني ادامه داد: يکي از مواردي که به ناروا به فولادمبارکه تهمت زده ميشود خشک شدن زاينده رود است ولي سهمي که فولادمبارکه از برداشت آب زاينده رود داشته 29 ميليون مترمکعب بوده که حدود يک درصد سهم آبريز زاينده رود است. در واقع مصرف آب فولادمبارکه 3 صدم درصد از آب قابل استحصال کل کشور و 16 درصد آب مصرفي فولادسازان داخلي است در صورتي که حدود 50 درصد فولاد توليدي در کشور تنها در فولادمبارکه توليد مي شود.
دکتر سبحاني با اشاره به کاهش مصرف آب در فولادمبارکه گفت: با اقداماتي که در شرکت فولادمبارکه انجام شده توانستيم براي توليد هر تن فولاد، ميزان مصرف آب را 68 درصد نسبت به طراحي اوليه کاهش دهيم يعني از 16.6 مترمکعب بر تن به رقم 5.33 مترمکعب بر تن برسانيم که همين رقم در يک شرکت توليدکننده فولادي مطرح در جهان مانند «تاتااستيل»، 6 مترمکعب بر تن فولاد است؛ اين رقم کاهش مصرف آب در حالي عملي شده که طي 25 سال گذشته شاهد رشد توليد بوده ايم و تمامي آب مصرفي در فرآيند توليد، دوباره مورد استفاده قرار مي گيرد.
مديرعامل شرکت فولاد مبارکه همچنين در راستاي توجه به اقتصاد مقاومتي، درباره تأمين قطعات فولاد از داخل کشور اظهار داشت: کارخانه فولادمبارکه توسط شرکت هاي اروپايي طراحي و راه اندازي شد. از این رو به منظور تأمين قطعات يدکي و مصرفي از داخل،گروهي با عنوان بومي سازي و مهندسي معکوس در فولادمبارکه شکل گرفت. مسئوليت اين گروه بررسی تمام اطلاعات و نقشه هاي قطعات يدکي و مواد مصرفي بود تا آن ها را در اختيار سازندگان داخلي قراردهد؛ در نتيجه اين اقدامات باعث شد تا با سعي و تلاش مجدانه کارکنان فولادمبارکه از سال 1390 موضوع بومي سازي و استفاده از توان سازندگان داخلي در فولادمبارکه قوت بگیرد و ما توانستيم در سال 94 بيش از 82 درصد از قطعات مورد نياز فولادمبارکه را از توليدکنندگان داخلي تأمين کنيم؛ اين امر با تکيه بر تجارب مديران داخلي کشور و همت توليدکنندگان عملي شده و صرفه جويي حاصل از بومي سازي قطعات يدکي و تجهيزات به صورت تجمعي در فاصله سال های 81 تا 94 به بيش از 2000 ميليارد تومان بالغ گردیده است.
مديرعامل فولادمبارکه چالش هاي پيش روي اين بنگاه صنعتي در مسير توسعه را قابل تأمل خواند و تصريح کرد: با اينکه فولادمبارکه همواره بر بهره وري و استفاده بهينه از منابع تأکيد دارد اما همچنان اين واحد صنعتي با چالش هايي روبرو است که دست يابي به اهداف از پيش تعيين شده را با سختي همراه مي سازد. تأمين حامل هاي انرژي مانند آب، گاز و برق، تأمين سنگ آهن و گندله مورد نياز داخلي، تأمين منابع مالي ارزان قيمت مورد نياز جهت اجراي طرح هاي توسعه و محدوديت در زيرساخت هاي حمل و نقل ريلي، جاده اي و دريايي و اسکله ها از جمله مواردي است که در کنار هزينه هاي مالي سنگين فولادسازان کشور در حدود 3 هزار ميليارد تومان در سال باعث شده تا پيمودن مسير توسعه را با سختي همراه سازد.
سبحاني روند بهبود بهره وري منابع انساني جهت رسيدن به رقباي جهاني که به عنوان الگو از آنها ياد مي کنيم را مهم دانست و افزود: استاندارد اين بهره وري در دنيا 1050 تُن فولاد به ازاي هر نفر بوده در صورتي که اين رقم در فولادمبارکه 385 تن به ازاي هر نفر است که اميدواريم با راه اندازي طرح هاي توسعه و افزايش ظرفيت توليد، چالش تورم نيروي انساني را برطرف کنيم تا به استانداردهاي جهاني نزديک شويم.