اقتصاد بازار: مهدي کرباسيان، معاون وزيرصنعت، معدن و تجارت و رئيس هيأت عامل سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران در گردهمايي مديران ايميدرو با اشاره به اينکه توليدات صادرات محور، راهبرد معدن و صنايع معدني در اقتصاد مقاومتي است، گفت: صادراتي شدن توليدات معدني و صنايع معدني از راهبرد هاي اساسي اين بخش در اقتصاد مقاومتي محسوب مي شود.
کرباسيان تصريح کرد: در سال گذشته چنان چه شاهد صدور 4.2 ميليون تن فولاد نبوديم، اين صنعت در کشور به شدت دچار بحران مي شد و اين در حالي است که قيمت جهاني توليدات اين بخش با افت بيش از 50 درصدي همراه شده بود. سال گذشته بحران عميق بخش معدن و صنايع معدني وجود داشت که همچنان گريبان گير صنعت فولاد هست. مشکلات جهاني سبب شده بسياري از کارخانه ها با نيمي از ظرفيت توليد فعاليت کنند اما ايران توانست با رويکرد صادراتي در صنعت فولاد که زنجيره بالايي از محصولات را در برمي گيرد بخش زيادي از چالش ها را پشت سربگذارد.
وي افزود: بخش معدن و صنايع معدني نقش پررنگي در اقتصاد مقاومتي دارد و بايد بتواند به وظايف خود براي اعتلاي اين حوزه از اقتصاد ملي عمل کند. سال گذشته با هزار ميليارد تومان کسري بودجه مواجه بوديم اما کميته نقدينگي اين سازمان با پايش هاي هفتگي که انجام مي داد توانست علاوه بر عبور از بحران، به تزريق اعتبار و نقدينگي به طرح ها ادامه دهد به طوري که هيچ طرحي دچار رکود و توقف نشد. پروژه ها حرکت کرد و سرعت گرفت و هيچ پروژه اي به دليل مشکلات مالي متوقف نشد تا جايي که با همه کاستي ها ايميدرو توانست موفق باشد. درواقع ايميدرو نسبت به سال 92 پيشرفت قابل توجهي داشت و شرکت هاي وابسته هم توانستند خود را بازسازي کنند .
کرباسيان يادآور شد: سال گذشته با توجه به وجود تحريم ها، نه تنها براي صنعت، بلکه براي کشور سال سختي بود.
رئيس هيأت عامل ايميدرو، تحرک در طرح ها و گشايش هاي مالي را از نتايج برجام توصيف کرد و اظهار داشت: در حالي که تا پيش از برجام، شرکت هاي صاحب نام خارجي حاضر به پاسخ دادن به تقاضاي طرف هاي ايراني نبودند، پس از آن رويداد، طرف هاي خارجي دست همکاري به سوي ايران دراز کردند که نتيجه آن نيز امضاي تفاهمنامه هاي سرمايه گذاري و همکاري با شرکت هاي بزرگ جهاني بود.
مديرعامل ايميدرو، اين امر را از حمايت هاي مردم و رهبري معظم انقلاب و زحمات دولت دانست و گفت: اخيراً در سومين نشست اقتصادي ايران و اروپا که در زوريخ سوييس انجام شد، بانک هاي اروپايي آمادگي خود را براي تأمين اعتبار پروژه هاي ايران اعلام کردند هر چند در آينده شاهد گسترده شدن اين روابط خواهيم شد.
کرباسيان درباره عملکرد ايميدرو در سال 94 گفت: توسعه فعاليت هاي اکتشافي، از اقداماتي است که کمک فراواني به افزايش فعاليت هاي معدني در راستاي اقتصاد مقاومتي مي کند. به گفته وي، همکاري بخش معدن با سازمان انرژي اتمي که در بيش از 4 دهه اخير بي سابقه بوده در سال گذشته عملي شد و يکي از ثمرات آن، کشف 6 عنصر نادر خاکي در محدوده ايران مرکزي است.
وي ادامه داد: 11برابرشدن سرمايه بيمه سرمايه گذاري فعاليت هاي معدني و رسيدن به سرمايه 110ميليارد توماني اين نهاد پشتيبان معدن، از ديگر اقدامات سال قبل است.