اقتصاد بازار: با بهینه‌سازی سیستم انتقال قدرت قلاب اصلی جرثقیل 110 تن فولادسازی شرکت فولاد مبارکه، علاوه بر صرفه‌جویی 7 میلیارد ریالی، کاهش زمان تعمیرات و افزایش تولید در ناحیه فولادسازی شرکت به ارمغان آمد.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار، دانیال نظری با اشاره به بهینه‌سازی سیستم انتقال قدرت قلاب اصلی جرثقیل 110 تن فولادسازی فولاد مبارکه اصفهان پیرامون نحوه کار این جرثقیل، گفت: جرثقیل شمارهٔ 18 در سالن آماده‌سازی پاتیل (LTS) واحد فولادسازی با حمل و جابجایی پاتیل‌های خالی در حال فعالیت است.
وی ادامه داد: همچنین تخلیهٔ ته پاتیل‌های برگشتی از واحد ریخته‌گری است و سیستم انتقال قدرت قلاب 110 تن این جرثقیل به نحوی طراحی شده که دو عدد موتورالکتریکال 150 کیلووات به شافت ورودی یک گیربکس با وزن 60 تن متصل بوده و شافت خروجی گیربکس نیز وارد دو عدد درام سیم‌بکسل با وزن حدودی 5.5 تن می‌شود.
رئیس راهبری و تعمیرات جرثقیل‌ها و ترانسفرکارها فولاد مبارکه افزود: یکی از مشکلات اصلی طراحی این جرثقیل عدم امکان تعویض گیربکس قلاب اصلی در زمان نیاز بود.
وی اضافه کرد: تعویض گیربکس مستلزم جداسازی درام‌های سیم‌بکسل از روی شافت خروجی گیربکس است، طراحی نامناسب این جرثقیل و جوشی بودن اتصالات ساپورت نگه‌دارندهٔ بیرینگ انتهای درام‌ها به کف ترولی و همچنین پایین‌تر بودن سطح دیسک ترمز اضطراری متصل به انتهای درام‌ها از کف ترولی، به‌هیچ‌ عنوان امکان دمونتاژ درام‌ها از روی گیربکس را فراهم نمی‌کرد.
نظری بهینه‌سازی بهره‌برداری از این جرثقیل را ضروری خواند و بیان داشت: در طی سال‌های اخیر طرح‌های زیادی با همکاری واحد ISC ارائه‌ شده بود که هر کدام بنا به دلایلی اجرایی نبود.
وی ادامه داد: برای مثال یکی از طرح‌ها، تعبیهٔ دو عدد مونوریل تعمیراتی در جهت عمود بر مونوریل تعمیراتی موجود در بالای جرثقیل بود که بتوان مجموعهٔ گیربکس و درام‌ها را یکپارچه توسط 3 عدد جیب کرین از روی جرثقیل بلند کرده و به روی زمین منتقل نماییم و سپس قطعات دمونتاژ گردد، که این طرح به دلیل هزینهٔ بالای خرید و نصب جیب کرین ها و غیر ایمن بودن نحوه انتقال باری نامتقارن به طول 12 متر و وزن 17 تن از ارتفاع 30 متری و همچنین عدم اطمینان از مقاومت خرپاهای سقف فولادسازی اجرایی نشد.
رئیس راهبری و تعمیرات جرثقیل‌ها و ترانسفرکارها فولاد مبارکه افزود: در سال گذشته با ترک خوردن دنده‌های چرخ‌دنده خروجی گیربکس و بحرانی شدن شرایط آن، بررسی نحوهٔ تعویض گیربکس جرثقیل در اولویت کاری واحد قرار گرفت.
وی یادآور شد: طرح‌ها و راهکارهای مختلف توسط گروه تعمیرات ارائه شد و تک‌تک آنها در کمیته بحرانی که متشکل از رئیس، سرپرستان، کارشناسان، تکنسین‌ها، فورمن‌های مکانیک و تعمیرکاران واحد بود بررسی دقیق و موشکافانه گردید و سرانجام طرح اصلاح ارتفاع تمام تجهیزات موجود بر روی ترولی اصلی جرثقیل تصویب شد.