فولاد مبارکه چشم انداز بلندمدتی را برای تبدیل شدن به مرکز نوآوری و فناوری ترسیم کرده که بر مبنای آن نه تنها صنعت فولاد کشور فناورانه می شود و جایگاه این شرکت در دنیا ارتقا می یابد به واسطه همکاری با دانشگاه ها و زیست بوم نواورانه ای که تعریف کرده به قطب نوآوری کشور تبدیل خواهد شد.

به گزارش اقتصاد بازار، مدل رشد زیست‌بوم فناوری و نوآوری در فولاد مبارکه اصفهان شکل گرفته است، بر همین مبنا مرکز نوآوری در دانشگاه صنعتی اصفهان را راه اندازی کرده تا با تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت در مسیر تعالی نوآوری در صنعت فولاد و حتی توسعه استانی و کشوری گام بردارد، همانطوری که تاکنون بیش از ۵۰ درصد منابع و سرمایه گذاری های فولاد مبارکه در حوزه های تحقیقاتی در دانشگاه صنعتی بوده است.

در شرایط کنونی هم نگاه فولاد مبارکه به نوآوری تغییر کرده و صرفا به کسب و کار خود نگاه نمی کند بلکه به کسب و کارهای مجاور و جدید نیز تمرکز دارد تاجایی که ۲۰ درصد سرمایه گذاری خود را بر کسب و کارهای جدید متمرکز کرده به همین دلیل با کمک گرفتن از ظرفیت های دانشگاهی تلاش دارد تا به اهداف توسعه متوازن شرکت و توسعه پیرامون خود و در نهایت به توسعه کشور همت گمارد.

فولاد مبارکه در راستای مسئولیت اجتماعی پژوهشکده فولاد در استان اصفهان را افتتاح کرده تا از دانشگاه، کارآفرینی و آینده‌نگری در صنعت فولاد حمایت کند و برای رسیدن به  دستاودهای توسعه ای ارتباط معنادار میان دانشگاه و صنعت ایجاد شده، منابع مالی و ... فراهم شده و این یک مقدمه محسوب می شود زیرا حوزه فناوری و نوآوری یکی از بخش های مهم و زیربنایی است که فولاد مبارکه به‌عنوان یک مجموعه پیشتاز برای تحقق اهداف این بخش گام‌های ارزشمندی برداشته است.

دستاوردهای فولاد مبارکه با ارتقای نوآوری

فولاد مبارکه در سال های اخیر به دستاوردهای زیادی ازجمله بومی‌سازی، اشتغال زایی و تولید محصولات متنوع دست یافته است، به طوری که  بعد از توسعه همکاری با شرکت های دانش بنیان و تحقق بومی سازی ۹۰ درصدی در تجهیزات، ارزش افزوده ۳ برابری نسبت به سایر ورق ها در تولید فولادهایی زنگ نزن بدست آورده است.

از این رو در حوزه نوآوری به طور جدی ورود کرده و ماموریت های بسیار جدی تری در نظر دارد. چشم‌انداز فولاد مبارکه برای ۳۰ سال آینده، نقش تعیین‌کنندگی برای رشد اقتصادی و تحقق اقتصاد بدون نفت است، از این رو برای تحقق اهداف شرکت تا افق ۱۴۱۰ می توان برنامه های فولاد مبارکه برای کسب درآمد ۱۵ میلیارد دلاری و ارتقای جایگاه خود در بین برترین تولیدکنندگان فولاد دنیا برنامه ریزی کرده است.

در بسیاری از کشورها ارتباطات دانشگاه و صنعت موجب خلق ثروت می‌شود که البته در کشور ایران نیز حرکت‌هایی شروع شده و شرکت فولاد مبارکه در این زمینه پیشگام بوده است. چراکه مدیرعامل فولاد مبارکه فولاد مبارکه معتقد است نوآوری منبعی برای تولید ثروت و از منابع رشد اقتصادی است و فولاد مبارکه به عنوان یک بنگاه اقتصادی به معنی واقعی، علاوه بر توسعه مرزهای دانش کشور، با نگاه توسعه اقتصادی کلان خود و کشور پا به این عرصه گذاشته است.

اصفهان قطب نوآوری و فناوری کشور می شود

فولاد مبارکه مراکز نوآوری در دانشگاه‌ها را راه اندازی کرده تا به قطب نوآوری و فناوری کشور تبدیل کند به گونه ای که حتی دانشگاه صنعتی به عنوان مرکز حرکت، هدایت و تحقق این ایده ها در این مرکز، انتظار صنعت را با هدایت منابع علمی و پژوهشی خود برآورده نماید.

طی سی سال اخیر کارهای بزرگ در فولاد مبارکه انجام شده وهم اکنون به ظرفیت ۱۰میلیون تن تولید رسیده و در شرایط کنونی همکاری مؤثری با بسیاری از مجموعه های دانشگاهی و دانش بنیان کشور تا بتواند با اقدامات علمی و پژوهشی خود اقتصاد نوآوری را محقق کند و همچنین بر همین اساس اسناد استراتژیک مرتبط با آن را تدوین نموده است.

فولاد مبارکه با مجموعۀ دانشگاه‌ها به عنوان یک محور بزرگ در قطب نوآوری همکاری خود را آغاز کرده و در گام نخست نسبت به امضای تفاهم نامه با دانشگاه های مختلف اقدام کرده و امروز با اکثر دانشگاه‌های بزرگ کشور تفاهم نامه همکاری دارد. در واقع فولاد مبارکه اصفهان قصد دارد با بهره گیری از ظرفیت های دانشگاهی و شرکت های دانش بنیان موضوعات و مشکلات صنعت فولاد را حل کند، از این رو برای سال آینده نیم درصد فروش خود را به حمایت حوزه های نوآوری و فناوری اختصاص داده است و از طرف دیگر برای افق ۱۴۱۰ حدود ۱.۵ درصد فروش پیش بینی شده خود را به موضوعات فناوری و نوآوری اختصاص خواهد داد.