در جشنواره و نمایشگاه ملی "مسیر زاینده" که به همت و میزبانی شرکت فولاد مبارکه اصفهان با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور، استاندار، شرکت های سرمایه پذیر و دانش بنیان از سراسر کشور و دیگر مقامات علمی، برگزار شد، بازنگری فعالیت فولاد مبارکه در تعامل با شرکت های دانش بنیان و فعالان زیست بوم نوآوری به منظور توسعه و تحول، ورود به سرمایه گذاری خطرپذیر و استراتژی رشد در افق 1410 تشریح شد.

گردش مالی5هزار میلیاردی بین فولاد مبارکه و دانش بنیان ها

به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، در آغاز این مراسم، یحیی پالیزدار، مدیرعامل شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه و دبیر رویداد "مسیر زاینده" با اذعان به اینکه فولاد مبارکه در رده 10تولیدکننده برتر جهان است، این پرسش را مطرح کرد که آیا اکوسیستم نوآوری که این شرکت می خواهد برای کشور بسازد، از کجا آغاز می شود و به کجا ختم می گردد؟

پالیزدار با اشاره به مأموریت MSTIDs(ام اس تیدها) و ضرورت بسیج امکانات فولاد مبارکه برای ایجاد اکوسیستمی در تعامل با دانش بنیان ها و مطالعه اقدامات توسعه ای شرکت های بزرگی مثل پسکو، بیان کرد: از آنجایی که ما با یک اکوسیستم بالغ در هاردتک مواجه نبودیم، درگیر چالش هایی بودیم. با توجه به مباحث دانش بنیان که در سالهای اخیر بیشتر در کشور مطرح شده و ریسک بالای سرمایه گذاری خطرپذیر، تلاش کردیم تا بخش هایی از اکوسیستم که ریسک بالایی داشتند را متقاعد سازیم که با ما دراجرای فرایندها شریک شوند.

وی گفت: از آنجایی که فناوری و دانش، همه دارایی شرکت های فناور و دانش بنیان است، تلاش برای اعتماد آنها و اینکه به آنها بقبولانیم اهداف جدی در پیش رو داریم، صورت گرفت و توانستیم راه ورود خود به مراکز علمی تحقیقاتی و دانشگاهی را هموار سازیم.

مدیرعامل شرکت توسعه و پشتیبانی فناوری و نوآوری فولاد مبارکه توضیح داد: با دو جهت‌گیری کار خود را آغاز کردیم، سرمایه‌گذاری برای رفع نیازهای داخل و همچنین ارزیابی و غربالگری توانمندی‌ها در خارج از زنجیره‌ی فولاد. همچنین، بعنوان یکی از بزرگترین صنایع کشور با اهداف توسعه و پشتیبانی فناوری و نوآوری، اهمیت سرمایه گذاری در خارج از زنجیره فولاد و خلق ارزش در بازار بزرگی که در اختیار داریم، برای ما مهم بود.

پالیزدار با ابراز خورسندی از موفقیت فولاد مبارکه در ایجاد اعتماد متقابل بین فناوران و صنعتگران در اکوسیستم نوآوری، از تحقق حدود ۵هزار میلیارد تومان گردش مالی بین فولاد مبارکه و شرکت‌های دانش‌بنیان خبرداد.

ارزش آفرینی 34هزار برابری در فولاد مبارکه

در جشنواره ملی مسیر زاینده، مدیرعامل فولاد مبارکه با اشاره به آرزوهای بشر و سرعت اختراعات و اکتشافات، دسترسی به علم کیمیا و اکسیری که به واسطه آن بتوان آهن و مس را به طلا و دیگر فلزات با ارزش تبدیل کرد، گفت: همانگونه که کنستانتره از سنگ آهن حاصل شد، تولید ورق های فولادی و زنگ نزن یا استاین لس استیل با کاربردهای فراوانی ازجمله در تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی و دیگر مقوله های زندگی بشر حاصل نوآوری است که منجربه ارزش آفرینی 34هزار برابری در شرکت فولاد مبارکه شده است و در واقع، نوآوری، همان اکسیری است که ارزش یک ماده اولیه را به چند هزار برابر افزایش می دهد.

محمدیاسر طیب نیا در تشریح فعالیت 40ساله صنعت بزرگ فولاد مبارکه، آموزش نیروی انسانی، تلاش برای تحقق ظرفیت تولید 10میلیون تن، توسعه فناوری و خودکفایی بالای 90درصد در تامین تجهیزات و قطعات و دیگر دستاوردها، گفت: باید بررسی کنیم که آیا تداوم این روند با همین شتاب امکان پذیر است؟

مدیرعامل فولاد مبارکه در صحبت از ظرفیت 45میلیون تنی کشور و 30میلیون تن تولید سالانه، فضای موجود برای تولید را 65میلیون تن ارزیابی کرد و افزود: 155میلیون تن مجوز داده شده، درحالیکه با کمبود مواد اولیه مواجهیم و در 14سال آینده این ذخایر به پایان می رسند. ضمن آنکه برخی از ظرفیت های ما ازدست رفته است. لذا، باید در مقوله نوآوری، نگاهی تحول گرا داشته باشیم.

او با اذعان به عدم همخوانی زیرساخت های ضعیف حمل و نقل با این ظرفیت تولید، گفت: در این صنعت سخت و خشن که کارگر باید درکنار کوره کار کند، اینکه آیا جوان آینده حاضر به کار با این شیوه است، جای بررسی دارد.

طیب نیا از هوش مصنوعی، راهکارهای افزایش بهره وری، الزامات محیط زیستی و دیگر تغییرات ضروری در فرایند تولید سخن راند و اعلام کرد: تاکنون 40هزارمیلیارد تومان هزینه و 3/2سرمایه گذاری برای کاهش کربن شده است که تداوم این موارد، لزوم تغییر نگاه و رویکرد تحول گرا را مطرح می سازد.

او اظهار کرد: اگر در 30سال اول افزایش تولید و کمیت مدنظر بود، امروز با تغییر رویکرد، هدف گذاری 25میلیون تن تولید را به تلاش برای کسب 15میلیارد دلار درآمد تغییر داده ایم و اکنون با 20درصد سرمایه گذاری در حوزه دانش بنیان باید 3میلیارد دلار درآمد حاصل شود. هدف ما تبدیل جایگاه فولاد مبارکه به یک شرکت دانش بنیان دارای تخصص، دانش، نیروی انسانی برتر و پیشران است.

مدیرعامل فولاد مبارکه با انتقاد از اینکه در کشور، تحول را فقط در تغییر مدیران جستجو می کنیم، خاطرنشان کرد: تحول در تغییر نگاه و رویکرد، ساختار و ایجاد نوآوری است. وی رسیدن به نوآوری را مستلزم چهار اتفاق برشمرد و افزود: نوآوری نباید فقط به محصول محدود شود، بلکه در سبک کار، فرایند، زنجیره تامین، خریدوفروش، بالادست و پایین دست، مدیریت و حکمرانی سازمان، مراجعه به مراکز نوآوری و تحقیقاتی، تعامل با مراکز دانشگاهی، دانش بنیان و استفاده از افراد نخبه مورد توجه قرارگیرد و اگر به دنبال مهندسی معکوس و الگوبرداری از محصولات خارجی هستیم، به تولید محصولاتی بیاندیشیم که قبلا تولید نشده است.

طیب نیا، حضور۴۰۰ شرکت دانش‌بنیان از سراسر کشور در استان اصفهان را دلیلی برای تحقق اتفاقات بزرگ و مهم در منطقه با استفاده از ایده های نو و ایجاد قطب نوآوری کشور عنوان کرد و افزود: قراردادهای مختلف علمی تحقیقاتی با مراکز دانشگاهی و دانش بنیان منعقد نموده ایم.

فولاد مبارکه پیشران موتور محرک جریان نوآوری است

در این مراسم، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، از فولاد مبارکه بعنوان بزرگترین و پیشروترین صنعت فولاد کشور نام برد که پیشقدم و موتور محرک حریان نوآوری است و با نگاهی واقعگرا وارد عرصه نوآوری شده و تعاملات خوبی را با دانشگاه‌ها و مراکز علمی پیگیری نموده است.

روح الله دهقانی فیروزآبادی در اشاره به زنجیره ارزش، گفت: در صنعت فولاد یک ماده خام تبدیل به محصولاتی با ارزش بالا می شود و دراین زمینه، اقتصاد دانش‌بنیان با فکرو ایده نتایج خوبی را به ارمغان می آورد. او افزود: در معادنی که نیروی انسانی غیرمتخصص بکار گرفته می‌شود، سود منفی است و اگر هم سودی وجود دارد بدلیل فروختن ثروت کشور است. اما در شرکت های تحقیقاتی که محصولاتی مبتنی بر دانش تولید می شود، مانند تجهیزات پزشکی، نقطه ارزش تبدیل علم به فناوری و نوآوری است.

فیروزآبادی اعلام کرد: در کشور ما با اقتصاد 15درصد خصوصی، ورود به سرمایه گذاری ریسک پذیر، خطرناک است و فقط شرکت های بزرگ و موفق مانند فولاد مبارکه می توانند برای خلق ارزشهای واقعی جدید و پیشتازی در بازار رقابت به سرمایه گذاری ریسک پذیر وارد شوند که در این زمینه اقدامات توسعه ای خوبی انجام شده است.

او در بیان تعهد و درخواست های معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری توضیح داد: متعهدیم که با بیش از صد ابزار ارزشمند خود از زنجیره ارزش حمایت کنیم. به همین خاطر از فولاد مبارکه درخواست داریم که سرمایه‌گذاری‌های خود را در این زمینه افزایش دهد. زیرا، کل سرمایه گذاری فولاد در حوزه دانش بنیان و نوآورانه، بخش اندکی از درآمدها و مسئولیت اجتماعی است که موجب امیدآفرینی و بهادادن به نسل جوان می‌شود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور اظهار کرد: سرمایه‌گذاری خطرپذیر باید در دانش‌بنیان‌ها به معنای واقعی خطرپذیر باشد و از سویی، شرکت‌های دانش‌بنیان باید تلاش کنند تا با عرضه فناوری که با استفاده از مغز مولد نیروی دانشی انجام می‌شود به صنایع کمک کنند. وی ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان به خاطر ارزش‌آفرینی با سرمایه‌گذاری داخلی توسعه‌های مورد نیاز خود را انجام می‌دهند. بنابراین، سرمایه‌گذاری خطرپذیر برای شرکت‌های ضعیف‌تر و همکاری‌ با شرکت‌های قوی‌تر برای بالندگی بیشتر ایران در دستور کار زیست‌بوم فناوری قرار بگیرد.

روح الله دهقانی فیروزآبادی با حضور در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان و افتتاح نمایشگاه «مسیر زاینده»، از بیش از 50 شرکت دانش‌بنیان و فناور مستقر در این نمایشگاه بازدید کرد.

وی در حاشیه رونمایی از سه محصول دانش‌بنیان جدید در این نمایشگاه، گفت: شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های واقعی کشور است که در کنار دانشگاه صنعتی اصفهان مستقر شده و توانسته بستر خوبی را برای فارغ التحصیلان دانشگاهی، صنعتگران و فناوران علاقه‌مند به این حوزه فراهم سازد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: از آنجا که شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در انجام وظایف و اقدامات خود بسیار موفق بوده، وظیفه قطعی خود می‌دانیم با تمام توان از رشد، توسعه و تاثیر گذاری این شهرک حمایت کنیم.

رونمایی از استراتژی و سیاست های نوآوری فولاد مبارکه

در جشنواره و نمایشگاه مسیر زاینده از استراتژی و سیاست های نوآوری فولاد مبارکه رونمایی شد و از شرکت های دانش بنیان که با فولاد مبارکه، همکاری های علمی تحقیقاتی داشتند، تقدیر به عمل آمد.

گفتنی است در نمایشگاه مسیر زاینده که به میزبانی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و توسط شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه برگزار شد، بیش از 50 شرکت دانش‌بنیان و فناور مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان حضور داشتند. همچنین، از سه محصول دانش بنیان رونمایی شد.

نقش کلیدی فولاد مبارکه در تبدیل اصفهان به قطب دانش

معاون تکنولوژی فولاد مبارکه در گفتگو با خبرنگار ما با تاکید بر تمرکز فولاد مبارکه بر نوآوری و بومی سازی در زنجیره تامین، توجه به نکات کلیدی برای تضمین موفقیت در 10سال آینده و نقش مهمی که در تحقق اقتصاد دانش بنیان لازم است را مطرح کرد و گفت: باید بدانیم که خطر شکست مانند برندهای دیگر برای ما وجود دارد. براین اساس، زلف فولاد مبارکه را با هدف تضمین آینده با زلف شرکت دانش بنیان گره زدیم.

محمد ناظمی هرندی با اشاره به اینکه فولاد مبارکه بازار خود را در اختیار دانش بنیان ها قرار میدهد، یادآور شد: در ارزیابی 170 شرکت، تاکنون برای 10درصد (17مورد) سرمایه گذاری کرده ایم که اکنون سهامدار ما هستند و زمانی که به توانمندی لازم برسند، می توانیم از طریق شرکت های تابعه فولاد، آنها را وارد بازاری بزرگتر کنیم.

معاون تکنولوژی فولاد مبارکه درباره پیامد و تاثیرات تحولی مصارف منابع و امکاناتی که در این سالها در اختیار داشته است، اعلام کرد: نقش فولاد در تاروپود زندگی ما آشکار است. در شرایط تحریم و مشکلاتی داشتیم، کشور معطل نماند، تولید خودرو بدلیل کمبود ورق متوقف نشد، ضمن آنکه اشتغال بالایی ایجاد کردیم و اگرچه حضور صنعت در منطقه ای تبعاتی دارد ولی ارزش ایجاد شده برای کشور بسیار بالاتر است.

او درباره چگونگی ورود به سرمایه گذاری خطرپذیر، به نقش کلیدی فولاد مبارکه در تبدیل اصفهان به قطب دانش و فناوری اشاره کرد و گفت: برخلاف رویکرد قبلی که برای تولید قطعه با اعلام فراخوان، تعهدات لازم را برای سازنده مطالبه می کردیم، امروز رویکرد جدید فولاد مبارکه ورود به سرمایه گذاری خطرپذیر است و پس از بررسی شرکت دانش بنیان، از آنها برای اجرای فرایند حمایت می کنیم که براین اساس باید برای بلاک باکس ها و حوزه های دانشی پیچیده ای که وجود ندارد، کمی ریسک کنیم. در واقع، رویکرد جدید برای سرمایه گذاری خطرپذیر بویژه در زمینه هایتک، ریسکی است که شاید با شکست مواجه شود ولی برنامه ریزی شده است. همچنین، به توسعه صنایع و دانشی که در آینده مبنای اشتغال و کارآفرینی است، توجه می کنیم.

ناظمی هرندی افزود: پلانی برای سرمایه گذاری خطرپذیر 50 شرکت درنظر گرفته ایم. علاوه براین، حمایت از پایان نامه ها، طرح ها و ایده های دانشجویی، ایجاد مراکز نوآوری در دانشگاه ها و مراکز علمی، احداث 10هزارمتر مربع فضای کارگاهی و اداری در شهرک علمی تحقیقاتی در راستای توسعه و تحقیقات در تعامل با دانش بنیان ها پیش بینی شده است.

تعامل فولاد مبارکه با بیش از هزار شرکت دانش بنیان

در حاشیه نمایشگاه مسیر زاینده، رئیس واحد برنامه ریزی خرید فولاد مبارکه، استفاده از شرکت های دانش بنیان و تولید داخل را از شاخصه های اصلی فولاد مبارکه دانست و از تعامل با 12هزار تولیدکننده و تامین کننده و بیش از 1000شرکت دانش بنیان خبر داد.

غلامعباس کریمی، استفاده از پتانسیل شرکت های دانش بنیان با سرمایه گذاری فولاد مبارکه را اقدامی ارزشمند توصیف کرد و گفت: اکنون زمانی است که ما باید به سمت دانشگاه ها و مراکز علمی تحقیقاتی برویم. زیرا این جهش خوبی برای استفاده از توانمندی آنهاست. وی افزود: با دانشگاه های مشهد، تبریز و پارک های علم و فناوری ارتباط برقرار کرده ایم و آنها با ثبت نام در سامانه فولاد وارد تعامل و فرصت های سرمایه گذاری می شوند.

رئیس برنامه ریزی خرید فولاد مبارکه در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره نقش تسهیلگری فولاد مبارکه برای شرکت های دانش بنیان ودسترسی به دانش و علوم و فنون روز، توضیح داد: پارامترهایی برای ورود شرکت ها به وندورلیست ها درنظر گرفته ایم و موانع را برطرف کرده ایم. ضمن آنکه اگر دانش و ایده های خوبی داشته باشند، فولاد مبارکه بصورت سهامی یا مشارکتی وارد سرمایه گذاری و تقویت بنیه مالی آنها می شود. همچنین، برخی از شرکت های دانش بنیان بعنوان کارکنان فولاد مبارکه بصورت تیم هایی به خارج از کشور اعزام می شوند تا آموزش های لازم را ببینند.

فرزانه افسرطه