مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان در نشستی با خبرنگاران با اذعان به اینکه فولاد مبارکه الگوی بنگاه‌داری موفق بلحاظ خلق ارزش و سودآوری پایدار برای جامعه و سهامداران بوده است، رکوردزنی های فولاد مبارکه را مبتنی بر یک نهضت با رسالت خلق آینده ای بهتر و قرار گرفتن در جمع 20 شرکت برتر فولادی جهان عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، محمدیاسر طیب نیا در جمع خبرنگاران در بیان ابعاد یک بنگاه اقتصادی موفق بلحاظ سودآوری پایدار و خلق ارزش، رشد و توسعه و افزایش رقابت پذیری، شفافیت و سلامت در کار، حرکت به سمت فناوری های جدید و به روز رسانی، به تشریح عملکرد و رکوردزنی های فولاد مبارکه در سال 1401 پرداخت و گفت: امروز فولاد مبارکه بزرگترین تولیدکننده ورق های فولادی در خاورمیانه و شمال آفریقاست که با تولید 4/11میلیون تن آهن اسفنجی در سال توانسته ایم در تولید ناخالص داخلی سهم 1.5درصدی و در تولید ناخالص داخلی صنعت سهم 6.5درصدی را تحقق بخشیم.

طیب نیا با اشاره به اینکه کشور ما در تولید فولاد در رتبه دهم جهان قرار دارد، توضیح داد: فولاد مبارکه با استفاده از صددرصد ظرفیت خود، 34درصد فولاد کشور را تولید می‌کند. البته، میانگین استفاده از ظرفیت اسمی در کشور حدود ۶۵درصد است اما بدلیل فقدان زیرساخت‌های لازم، میزان استفاده از این ظرفیت کمتر خواهد شد.

رکورد تولیدی فولاد مبارکه مبتنی بر یک نهضت است

او در صحبت از بیش از 61رکورد تولیدی فولاد مبارکه در سال گذشته، اعلام کرد: در گندله‌سازی ۳.۸ درصد، آهن اسفنجی ۱۰درصد، تختال ۱۰درصد، کلاف گرم 7درصد رشد تولید داشتیم و این رکوردها در حالی محقق شد که بیشترین محدودیت‌های انرژی نسبت به این صنعت اعمال شده است.

طیب نیا، رکوردزنی‌های فولاد مبارکه را مبتنی بر یک نهضت و نه یک اتفاق توصیف کرد و گفت: هرچند سال گذشته با رکود و افول قیمت‌های فولاد مواجه بودیم، اما گروه فولاد مبارکه با رکوردزنی‌های متعدد، تولید بیش از ۱۰میلیون تن فولاد خام را رقم زد و امروز 510همت ارزش مالی فولاد مبارکه برآورد می گردد. او از برنامه ریزی فولاد مبارکه برای پوشش نیازهای کشور و تامین نیازهای صادراتی در افق 1404 با هدف جلوگیری از واردات ورق های فولادی خبر داد.

3میلیارد دلار صرفه جویی ارزی، حاصل فعالیت های بومی سازی

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان، توسعه و تولید محصولات جدید در سبد محصولات این مجموعه را از دیگر دستاوردهای شرکت فولاد مبارکه عنوان کرد و افزود: سال گذشته ۱۴ محصول جدید به تولیدات شرکت اضافه شد و یکی از مهمترین آن‌ها ورق فولادی زنگ‌نزن ((stainless steel است که همکاران ما با تلاش مضاعف و بدون حضور کارشناسان خارجی موفق به تولید این محصول شدند و امسال نیز برنامه تولید انبوه این محصول را داریم. همچنین، بیش از۱۰۰هزار قطعه در فولاد مبارکه بومی‌سازی شده که بالغ بر ۳ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی در یک دهه گذشته حاصل فعالیت های بومی‌سازی محصولات است.

او در ادامه افزود: امروز زنجیره تامین گسترده فولاد مبارکه شامل ارتباط با حدود 3هزار شرکت و شبکه عظیمی از مشتریان بزرگی است که مصرف کننده محصولات این مجموعه هستند.

رشد 10برابری میزان سرمایه گذاری فولاد مبارکه

محمدیاسر طیب نیا در صحبت از انتظاراتی که از فولاد مبارکه برای سرمایه‌گذاری وجود دارد، اعلام کرد: امروز سرمایه گذاری های جدید بالغ بر ۵.۸ میلیارد دلار در حوزه‌های مختلف زیربنایی و ساختاری است. او یادآور شد: فولاد مبارکه یک شرکت توسعه‌ای است که شاهد رشد 10برابری میزان سرمایه گذاری در سالهای ۱۴۰۰ و 1401نسبت به ۱۳۹۹ هستیم. امسال نیز هدف گذاری برای 81هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است و در جهت آن گام برداشته ایم. همچنین، با توجه به شتاب توسعه و رشد سرمایه‌گذاری، قرار است در افق ۱۴۰۴ حدود ۲۱۶ همت در بخش‌های مختلف سرمایه گذاری کنیم.

فولاد مبارکه با بالاترین افزایش سرمایه و توزیع سود در بورس کشور

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه به کاهش نرخ فروش و درآمد و دیگر محدودیت های سال های گذشته اشاره کرد و گفت: بیش از ۴۹هزار میلیارد تومان سود میان سهامداران خود توزیع کردیم که علیرغم محدودیت ها، بزرگترین افزایش سرمایه و توزیع سود در تاریخ بورس کشور بود. او افزود: افزایش سرمایه فولاد مبارکه به ۸۰هزار میلیارد تومان و افزایش ۱۳۲درصدی سرمایه این شرکت طی یک سال، چشمگیر بوده است.

مدیرعامل فولاد مبارکه اظهار کرد: سال گذشته ۵۰درصد افزایش قیمت گاز داشتیم و این محصول را بالاتر از قیمت‌های جهانی خریداری کردیم، بنابراین، فولاد مبارکه یارانه نمی‌گیرد. در سایر مؤلفه‌های تولید نیز افزایش هزینه داشتیم که می‌توان به افزایش ۴۴درصدی هزینه برق، رشد ۷۴درصدی هزینه حمل و نقل و رشد ۱۴درصدی مواد اولیه اشاره کرد.

طیب نیا گفت: در فروش هم وظیفه داشتیم تا با افزایش عرضه، بازار را کنترل کنیم، به همین دلیل سال گذشته ۱۴درصد افزایش عرضه داشتیم، در داخل و بازار صادراتی ۱۱درصد افزایش عرضه محصولات داشتیم و در سال گذشته هزار و ۱۹۳هزار تن محصولات به بازارهای جهانی صادر کردیم که ارزآوری بیش از ۶۰۰میلیون دلار برای اقتصاد کشور را رقم زد.

وی در بیان مسئولیت اجتماعی و فرهنگی فولاد مبارکه اظهار کرد: با وجود اینکه یک مجموعه صنعتی هستیم، نسبت به جامعه احساس مسئولیت می‌کنیم و در این حوزه تحول بنیادین انجام دادیم. رویکرد جدید ما در مسئولیت‌های اجتماعی تدوین و اجرای پیشرفت و آبادانی است که این مهم با حمایت از مشاغل خانگی و اشتغالزایی در سال گذشته انجام شد.

جهت گیری فولاد مبارکه برای تبدیل شدن به یک صنعت سبز

طیب نیا با تاکید بر اینکه در تبیین چشم انداز و هدف گذاری فولاد مبارکه، الگوی ملی بنگاه داری تعریف شده است، اظهار کرد: در مدیریت این بنگاه اقتصادی پنج جهت‌گیری اصلی در نظر گرفته شده که ابتدا، استفاده حداکثری از ظرفیت‌های تولید است، دومین جهت گیری، توسعه کمی، کیفی و متوازن و مورد سوم توسعه سرمایه انسانی است که ضامن تحقق دو جهت گیری قبلی است، چهارمین جهت گیری، تمرکز بر فناوری‌های نوین است که بسیاری از شرکت‌ها این جهت گیری را بعد از سخنان رهبری در سال گذشته شروع کردند اما فولاد مبارکه از سال ۹۹ این جهت گیری را در دستور کار خود قرار داد. پنجمین جهت گیری فولاد مبارکه تبدیل شدن به یک صنعت سبز است که براین اساس، چشم انداز فولاد مبارکه تعریف شده است و به جای تمرکز بر تولید 25میلیون تن فولاد، زنجیره متوازن 18میلیون تن و دستیابی به درآمد سالانه 19میلیون دلار را هدف گذاری کرده ایم. هرچند امروز بدلیل موج صنعت ستیزی دشمنان، صنعت مولد آلودگی، برخی نابسامانی‌ها و مشکلات معرفی می‌شود در حالی که منافع اقتصادی اجتماعی صنعت را مطرح نمی کنند.

کمک به شبکه گازرسانی با راه اندازی میدان گازی

مدیرعامل فولاد مبارکه در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: یک هسته اصلی را برای خود تعریف کرده ایم که شامل توسعه و ورود به کسب و کارهای جدید ازجمله صنایع آب، برق، گاز و انرژی است. چنانچه، نزدیک به 2هزار مگاوات نیروگاه یا در دست احداث یا در مسیر احداث داریم. همچنین دو میدان گازی در دست مطالعه است که با راه اندازی و تکمیل این طرح در چند سال آینده علاوه بر تأمین گاز خودمان، می‌توانیم به شبکه گازرسانی نیز کمک کنیم.

او در بخش حمل و نقل از خرید ۵۰ لوکوموتیو خبر داد و افزود: اکنون با وجود 3هزار واگن، ۸۰ دستگاه لوکوموتیو فعال است و ۸۰ دستگاه دیگر نیز در حال خرید است. ضمن آنکه در حمل و نقل جاده ای، 50 دستگاه کامیون جدید خریداری نموده ایم.

سفارش خرید 5هزارمیلیارد تومانی فولاد مبارکه از دانش بنیان ها

طیب نیا بیان کرد: در افق چشم انداز، اختصاص 20درصد از فعالیت های فولاد مبارکه به کسب و کارهای جدید و دانش بنیان را هدفگذاری کرده ایم. چنانچه، ثبت سفارش خرید ۵هزار میلیارد تومان از شرکت های دانش‌بنیان کشور بخش دیگری از اقدامات فولاد مبارکه بوده است.

او افزود: فولاد مبارکه در سال گذشته با امضای ۲۱ تفاهم‌نامه در زمینه توسعه زیست‌بوم نوآوری، تخصیص ۲هزار متر مربع مرکز نوآوری و اختصاص بودجه برای حمایت از پایان نامه ها، فعالسازی ۳ شتاب‌دهنده برای استارتاپ‌هاو تشکیل کمیته سرمایه‌گذاری خطرپذیر، گامهای بلندی برداشت.

بهره‌برداری از فاز یک نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی در تیرماه ۱۴۰۲

مدیرعامل فولاد مبارکه با اشاره به اینکه در چند ماه آینده شاهد یک تحول بنیادین خواهیم بود، توضیح داد: نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی که در بهمن ماه ۱۴۰۰ کلنگ زنی شد، اکنون با ۷۸درصد پیشرفت فیزیکی و پیگیری فراوان شاهد بهره برداری از فاز یک آن در تیرماه سال جاری خواهیم بود. همینطور، مطالعات احداث نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگاواتی که از سال گذشته آغاز شد، در مرحله تعیین پیمانکار قرار دارد و امیدواریم تا پایان سال جاری تکمیل شود.

نقش قابل توجه فولاد مبارکه در پروژه انتقال آب از دریای عمان 

طیب نیا از تمرکز بر پروژه بزرگ انتقال آب از دریای عمان به فلات مرکزی از ابتدای مسئولیت خود، نام برد و گفت: هدف این پروژه حل مشکل آب فولاد مبارکه نیست، زیرا در حال حاضر ۵۰درصد از آب مورد نیاز خود را از طریق پساب تأمین می‌کنیم. پروژه انتقال سالانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب دریای عمان با هدف حل مشکل آب صنعت استان اصفهان است.

او با اشاره به اینکه فولاد مبارکه تاکنون بیش از سهم خود در این پروژه تزریق کرده است، هزینه فاز اول پروژه انتقال آب را ۲۵همت و فاز بعدی را، حدود ۵۰همت سرمایه‌گذاری لازم برای آب شیرین کن‌ها و لوله گذاری اعلام کرد و افزود: ورقی که در این پروژه برای لوله گذاری مصرف می شود، توسط فولاد مبارکه تامین می گردد.

طیب نیا در صحبت از اقدامات فولاد مبارکه برای استفاده از پساب و به حداقل رساندن برداشت آب از رودخانه زاینده‌رود، میزان برداشت آب را حدود ۱۴میلیون متر مکعب، معادل یک درصدعنوان کرد و گفت: سرمایه‌گذاری ۲.۳ میلیارد دلاری که فولاد مبارکه در کاهش مصرف انرژی و تغییر الگوی مصرف آب انجام داده بسیار قابل توجه و در کشور بی‌نظیر است. با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این مقدار تا چند سال آینده به صفر می‌رسد و با تمهیداتی که اندیشیده ایم، بزودی پساب شش شهر دیگر را خریداری می کنیم.

افزایش قیمت خودرو متاثر از نرخ محصولات فولاد مبارکه نیست

وی در پاسخ به پرسشی درباره سهم محصولات فولاد مبارکه در افزایش قیمت خودرو، لوازم خانگی و مصالح ساختمانی گفت: باید دید چند درصد از هزینه ساخت یک خودرو ورق فولادی است، ۶۰۰ کیلوگرم از وزن یک خودرو ورق فولادی است که قیمت آن حدود ۳۰ میلیون تومان است و در ارزان‌ترین خودرو حدود ۱۰درصد قیمت خودرو را تشکیل خواهد داد. لذا، در صنعت خودرو سهم هزینه ورق پنج درصد است. در لوازم خانگی این عدد کمتر از پنج درصد است، بنابراین، افزایش قیمت خودرو و لوازم خانگی به دلیل گرانی محصولات فولادی را قبول نداریم.

اشتغال مستقیم و غیرمستقیم هزاران نفر در فولاد مبارکه

مدیرعامل فولاد مبارکه با اذعان به نقش نیروی انسانی ماهر و متخصص در تحقق اهداف رشد و توسعه کشور و بویژه صنعت فولاد، بیان کرد: در سال گذشته ۱۱۰۰ نفر نیرو از طریق آزمون استخدامی جذب کردیم. اکنون ۳۵ هزار نفر مستقیم و ۳۸۰ هزار نفر به صورت غیرمستقیم در شرکت فولاد مبارکه اشتغال دارند.

فرزانه افسرطه