فرمانده انتظامی استان اصفهان در نشستی با خبرنگاران، شعار امسال هفته نیروی انتظامی را «پلیس هوشمند؛ مردم قانون‌مدار» اعلام کرد و ضرورت ارتقای توانمندی، بکارگیری از تجهیزات به روز و پلیس هوشمند الکترونیک طبق توسعه و پیشرفت فناوری اطلاعات و تأثیر آن بر جوامع را مطرح نمود.

به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، سردار حمید علینقیان پور با اذعان به اهمیت قانونمداری بعنوان شرط لازم برای برخورداری از جامعه ای سالم و پویا با امنیت پایدار، از مردم درخواست نمود تا با احترام به قانون و قانون‌مداری در تمام ابعاد زندگی خود، به ایجاد محیطی سالم و امن برای خود و فرزندانشان کمک کنند.

او از برنامه ریزی و تهیه مستندها، نماهنگ و اجرای برنامه های مختلف در گرامیداشت هفته نیروی انتظامی از 13 تا 19 مهرماه خبر داد.

فرمانده انتظامی استان در بیان اقدامات نیروی انتظامی استان در شش ماه نخست امسال، اظهار کرد: کشفیات انواع مواد مخدر در استان اصفهان نسبت به شش ماه سال گذشته ۶۷ درصد و برخورد با فروشندگان مواد 7درصد افزایش‌یافته است. همچنین، طرح دستگیری ساقی‌های مواد مخدر از هر نوع، در دستور کار قرار پلیس قرار گرفته و براین اساس، لازم است اطلاع‌رسانی اصحاب رسانه در این باره لازم است.

او رواج مصرف مواد مخدر گُل بین نوجوانان و جوانان در پارک‌ها و بوستان‌های شهر را غیرمجاز دانست و گفت: مصرف گُل یا سایر مواد روان‌گردان دارای مجازات است و سعی می‌کنیم دامنه اقدامات نظارتی را تقویت کنیم.

یکی دیگر از آمارهایی که سردار علینقیان پور مطرح کرد، کاهش بیش از ۱۰ درصدی وقوع سرقت و افزایش پنج‌درصدی کشف اموال مسروقه در سطح استان در شش ماه اول سال جاری نسبت به سال گذشته بود و اضافه کرد: در زمینه مبارزه با جرایم خشن از جمله قتل و سرقت مسلحانه، نیز تا ۴۲درصد کاهش وقوع جرم ثبت شده است.

سردار علینقیان پور همچنین به یکی دیگر از موارد کاهشی اشاره کرد و گفت: در زمینه جرایم خاص مانند کلاهبرداری و شرارت تا ۲۱درصد کاهش وقوع جرم ثبت شده است. او افزود: نصب روزانه 10تا 15 پابند به مجرمان سابقه دار توانسته مزیت شناسایی راحت تر و کاهش جرائم را به دنبال داشته باشد.

علینقیان در زمینه مبارزه با قاچاق و قاچاقچیان، از افزایش 67درصدی کشفیات و در زمینه برخورد با قاچاقچیان چوب و محصولات کشاورزی بویژه در غرب استان، از همکاری و ارائه برنامه های آموزشی با یگان حفاظت از محیط زیست و استقرار ایستگاه های بازرسی خبر داد.

فرمانده انتظامی استان اصفهان با اشاره به افزایش وقوع تصادفات و مجروحان ناشی از آن، طی سال جاری اظهار کرد: خوشبختانه میزان متوفیان تصادفات رانندگی، ۲۷درصد کاهش داشته است.

او از تماس بیش از 2میلیون و ۵۰۰ هزار نفر با مرکز فوریت‌های پلیس ۱۱۰ خبر داد و گفت: این تماس‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته 7درصد افزایش داشته است. همچنین تماس با سامانه 197، شامل 22هزارو603 در 6ماهه و افزایش 10درصدی است.

فرمانده انتظامی استان اصفهان در صحبت از اقدامات پلیس فتای استان، گفت: 4هزار و ۷۰ سایت مجرمانه که اقدام به کلاهبرداری و از اعتماد مردم سوءاستفاده می‌کردند، شناسایی و معدوم شده اند. همچنین، ارائه آموزش‌های همگانی مرتبط با فضای مجازی با انتشار محتوای آموزشی و مشاوره فنی و تخصصی به بیش از ۵۸ هزار نفر در زمره دیگر اقدامات انجام شده است.

سردار علینقیان از جمع‌آوری روزانه بیش از ۳۰۰ نفر از اتباع غیرمجاز در سطح استان و مشایعت آنها تا مرزبانی و تحویل به مرزبانی افغانستان خبر داد و گفت: پیشنهاد افزایش هزینه حضور اتباع به مسئولان مربوطه داده شده است. البته، در مورد اتباع غیرمجاز زیر پوست شهر اقداماتی در حال انجام است و باید کارهای سلبی و ایجابی با هم صورت بگیرد.

او درباره نتایج طرح محل محوری بیان داشت: محله‌محوری اقدامات پلیس تبدیل به یک فرهنگ شده است و بیش از ۹۰درصد اقدامات کلانتری‌ها به‌صورت محله‌محوری پیش می‌رود و این طرح خیلی موفق بوده است.

فرمانده انتظامی استان از ارائه مشاوره به 38هزارو417 مراجعه کننده در موضوعات مختلف از طریق مرکز مشاوره پلیس خبر داد.

فرزانه افسرطه