«تورم شهريور ماه به سطح 45.3 رسيد.» جديدترين آمار مركز آمار نشان ميدهد؛ خانوارهاي ايراني در شهريور امسال 45.3 درصد بيشتر از شهريور سال گذشته براي خريد كالاها و خدمات يكسان هزينه كردهاند.
تجربه اقتصاد ايران نشان ميدهد؛ وقتي ريسكهاي بيروني افزايش مييابد، فشار تقاضا براي ارز بالا ميرود و افت ارزش ريال، با وقفهاي محدود، به قيمت كالاها سرريز ميشود كه با تشديد ريسكهاي ارزي، كند كردن تامين قطعات و تغيير انتظارات، مسير صعودي قيمتها محتملتر ميشود و احتمال بالا رفتن قيمت خودرو نيز در اين شرايط بالا ميرود، اما شدت و دوام اين افزايش، بيشتر از هر چيز به مديريت داخلي و بازماندن...
وضعیت بازار پوشاک در آستانه بازگشایی مدارس ایران تحت تأثیر تورم بالا و کاهش قدرت خرید خانوارها با چالشهای قابل توجهی روبهرو شده و قیمتها به طور قابلملاحظهای افزایش یافته است.
تاثیر فعالسازی مکانیسمماشه بر بازار سرمایه را بررسی شد
مکانیسم ماشه از پنجم مهرماه ۱۴۰۴ به طور رسمی فعال شده و شش قطعنامه تحریمی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران که در چارچوب برجام تعلیق شده بودند، مجدداً اجرایی میشوند که این موضوع آثار مخربی بر بازار سرمایه، سودآوری شرکتها و اقتصاد کشور خواهد داشت.
پیامدهای کمبود ساخت و ساز واحدهای مسکونی بررسی شد:
بازار مسکن ایران در یکی از بحرانیترین دورانهای خود قرار دارد و رکود عمیق در ساختوساز و تولید مسکن، زنجیرههای وابسته به این صنعت را نیز تحت تأثیر قرار داده و فاصله خانوارها با امکان دستیابی به مسکن را افزایش داده است.
تصویب تاریخی مجلس؛ مالکیت حق پخش در اختیار باشگاهها:
بالاخره یکی از قدیمیترین مطالبات باشگاههای ایرانی به ثمر نشست. امروز مجلس با تصویب مادهای در لایحه جامع باشگاهداری، حق پخش تلویزیونی را به باشگاهها واگذار کرد. تصمیمی که نهتنها به انحصار چند دههای پایان میدهد، بلکه میتواند آغازگر فصل تازهای در اقتصاد ورزش ایران باشد. این تحول باشگاهها را از وابستگی مالی به دولت رها کرده و مسیر حرفهایسازی را هموار میسازد؛ هرچند اجرای آن با چالشهای...
براساس جديدترين مطالعات، عموم فعاليتهاي اقتصادي كشور در دوره جنگ مختل شده بود؛ هر چند كه ميزان و شدت آن براي همه بخشها و گروهها يكسان نبوده است. طبق دادههاي اتاق بازرگاني تهران، ۹۰ درصد كسب وكارها در دوره جنگ دچار «افت توليد» يا «توقف توليد» شدند.
سير نزولي تورم در گرانترين بخش سبد هزينه خانوارها ادامه يافت
ادامه كاهش تورم نقطه به نقطه و سالانه در بازار اجاره مسكن در مردادماه، نشانههايي اميدواركننده از كاهش التهاب در اين بازار در تابستان امسال را منعكس ميكند. هرچند مستاجرها در بازار مسكن شهرها و به خصوص كلانشهرها، همواره با معضل رشد اجارهبها و ضعف توان مالي در اين بازار روبهرو بودهاند و اين فشار هزينهاي به دليل عدم تناسب درآمد خانوارها با هزينههاي اجارهنشيني همچنان وجود دارد، اما روايت جديد...
تعيين تكليف ۸۸درصد از واحدهاي آسيبديده گره بازسازي؛
با هر موشكي كه به تهران اصابت ميكرد تعدادي از خانوادهها داغدار و بيپناه ميشدند، بسياري از آسيبديدگان اين جنگ خانههايشان را براي هميشه در اين 12 روز از دست دادند و با تلي از خاكستر روبهرو شدند و جز خاطرهاي از خانه و زندگي گذشتهشان چيزي برايشان باقي نمانده است. در جنگ ۱۲ روزه، تعداد متفاوتي از واحدهاي مسكوني آسيب ديده است، اما آمارها نشان ميدهد بيش از ۸۰۰۰ واحد در تهران خسارت ديدهاند كه...
پیامد گرانی افسارگسیخته کالاهای اساسی را بر زندگی مردم بررسی شد:
گرانی افسارگسیخته کالاهای اساسی مردم را به خرید قسطی مایحتاج ضروری زندگی واداشته است و کارشناسان بر این باورند که دولت با سیاستهای نادرست اقتصادی، قدرت خرید مردم را به شدت کاهش داده است.
جهانصنعت نرخ بیکاری 3/7درصد بهار سالجاری را بررسی کرد:
نرخ بیکاری کشور در بهار ۱۴۰۴ به ۷.۳ درصد رسیده است که نسبت به بهار سال ۱۴۰۳ کاهش ۰.۴ درصدی داشته است. نرخ مشارکت اقتصادی نیز حدود ۴۱.۲ درصد بوده که نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است.
حال اقتصاد همچنان بد است. البته اين موضوع جديدي نيست. كشور همچنان در حالت آمادهباش است. اگرچه سياستگذاران اقتصادي مستقيم از نگرانيهايشان صحبت نميكنند؛ اما كسب و كارها شرايط نامساعد موجود را به خوبي لمس ميكنند. اگرچه مثل هميشه بخشي از شرايط نامساعد كنوني ناشي از سياستگذاري غلط مردان اقتصادي است، سياستهايي كه كماكان بر اجراي آن اصرار دارند، اما تبعات جنگ دوازده روزه در شكلگيري وضع موجود قابل...
چند سالي است كه بازار لوازم خانگي رونق گذشته را ندارد و در ركود بهسر ميبرد، تقاضاي خريد لوازم خانگي در بازار به شدت كاهش پيدا كرده است كه علت اصلي آن افت شديد قدرت خريد مصرفكنندگان به دليل رشد تورم و افزايش هزينههاي زندگي است. آنگونه كه شاخص مديران خريد (شامخ) در خرداد ماه ۱۴۰۴ گزارش داده است؛ در گروه ماشينسازي و لوازم خانگي، نشاندهنده ركود عميق در اين بخش از صنعت كشور است. طبق آمار...
در شرايطي كه قدرت خريد خانوارها تحت فشار شديد تورم و كاهش درآمد قرار گرفته، شكل تازهاي از سازوكار خريد در حال گسترش است: خريد قسطي، حتي براي كالاهاي روزمره و مصرفي. پديدهاي كه پيشتر محدود به كالاهاي سرمايهاي يا اقلام لوكس بود، حالا وارد سبد خوراك و خواروبار و حتي ملزومات معمول زندگي شده است.
وقتي پاي سلامتي به ميان ميآيد نگاهها به سمت حمايتهاي دولتي و چگونگي تامين دارو ميچرخد، هر چند در سالهاي گذشته قيمت دارو به واسطه پرداخت ارز ترجيحي ۴۲۰۰ توماني پايينتر بود، اما با حذف ارز ترجيحي نگرانيها نسبت به افزايش قيمت دارو بالا گرفته است كه به نظر ميرسد ريشه تمامي اين مشكلات به كسري بودجه دولت برميگردد. به گفته كارشناسان حوزه دارو كمبود نقدينگي در بخش تجهيزات پزشكي و دارو بسيار جدي...
جنگ ۱۲ روزه ايران و اسراييل هر چند كوتاه بود، اما سايه سنگين خود را بر پيكره اقتصاد ديجيتال كشور افكند. اين درگيري نظامي نااطميناني قابل توجهي را متوجه كسبوكارهاي نوپا و شركتهاي ديجيتال كرد. نتيجه اين وضعيت، بروز نگرانيهايي گسترده ميان فعالان اين حوزه بود؛ نگرانيهايي كه به سرعت به اقدامات عملي در قالب تعديل نيرو منجر شد.
چشمانداز اقتصاد سال ۱۴۰۵ در سه سناریوی لغو تحریمها، ادامه وضع موجود و تشدید تحریمها ترسیم شد. مطابق گزارش بازوی پژوهشی صندوق بازنشستگی کشوری، در بهترین سناریوی ممکن، نرخ رشد اقتصادی از ۸درصد فراتر خواهد رفت و نرخ تورم به زیر ۳۰ درصد کاهش مییابد. میزان دستمزدها نیز برآورد شده است.
طبق آخرین گزارش رسمی مرکز آمار ایران، بسیاری از کالاهای اساسی در سبد خانوار، از گوشت گرفته تا حبوبات، خشکبار و لبنیات در یکسال اخیر، از خرداد ماه سال ۱۴۰۳ تا اوایل تیرماه سال جاری، از ۱۰ تا۲۰۰ درصد گرانتر شدهاند، آمارها نشان میدهد رکورد افزایش قیمت اقلام اساسی در یکسال اخیر مربوط به حبوبات بوده که در این مدت چیزی حدود ۹۰ تا ۲۰۰ درصد گران شدهاند.
گرانيها باز هم سفره مردم را نشانه رفته است، جيب مردم هر روز خاليتر ميشود و سفرهها كوچكتر، آنگونه كه آمارهاي رسمي ميگويند قيمت اقلام اساسي رشد داشته و تنها يك قلم از آن (برنج ايراني) در طول يكسال گذشته بيش از ۸۵ درصد جهش داشته است.
طبق آماری که ایرانخودرو از ششمین مرحله فروش فوقالعاده محصولات خود منتشر کرده است، در دوره ششم ۵۲۰ هزار و ۵۱۹ نفر در این قرعهکشی شرکت کردند؛ درحالیکه در دوره پنجم برگزاری قرعهکشی محصولات ایرانخودرو در اردیبهشت ماه سال جاری، ۹۸۶ هزار و ۲۰۲ نفر شرکت کردند، به بیان دیگر تعداد متقاضیان قرعهکشی ایرانخودرو در دوره ششم ۴۷ درصد کاهش یافته است.