• درباره ما
  • تماس با ما

پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: یکشنبه 27 مهر 1404, 26 ربیع‌الثانی 1447, Sunday 19 October 2025
  • صفحه اصلی
  • اقتصاد کلان
  • مسکن
  • بورس
  • بازرگانی
  • گردشگری
  • فولاد
  • صنعت
  • اقتصاد شهری
  • بازار
  • اقتصاد بین الملل
کد خبر: 24704
منتشر شده در سه شنبه, 01 آبان 1403 08:21
تعداد دیدگاه: 0
  • چاپ
  • ایمیل

گران‌فروشی ۵۰ درصدیِ مونتاژکاران ایرانی

توضیحات

طبق بررسی‌های «فرهیختگان» اختلاف فاحشی میان قیمت عرضه خودروهای مونتاژی در ایران با قیمت همان خودروهای وارداتی در دو کشور امارات و عربستان سعودی وجود دارد. بر همین اساس، مقایسه قیمت‌های حدودی عرضه خودرو در ایران، عربستان و امارات نشان می‌دهد تیگو8 پرومکس در ایران حدود 115 درصد نسبت به امارات و 83 درصد نسبت به عربستان گران‌تر عرضه می‌شود.    

پانیذ رحیمی: یکی از اصلی‌ترین انتقادهای مطرح شده به خودروسازان داخلی، تفاوت چشمگیر قیمت خودروهای مونتاژ شده در ایران نسبت به کشورهای دیگر است. به عبارتی، تخصیص قابل توجه ارز به مونتاژکاران درحالی است که مقایسه قیمت خودروهای مونتاژی در ایران (قیمت کارخانه) با قیمت این خودروها در کشورهای منطقه نشان می‌دهد اختلاف قیمت این خودروها در ایران و در کشورهای عربی همسایه بعضا تا بیش از 170 درصد است.

طبق بررسی‌های «فرهیختگان» اختلاف فاحشی میان قیمت عرضه خودروهای مونتاژی در ایران با قیمت همان خودروهای وارداتی در دو کشور امارات و عربستان سعودی وجود دارد. بر همین اساس، مقایسه قیمت‌های حدودی عرضه خودرو در ایران، عربستان و امارات نشان می‌دهد تیگو8 پرومکس در ایران حدود 115 درصد نسبت به امارات و 83 درصد نسبت به عربستان گران‌تر عرضه می‌شود. هیوندای اکسنت نیز 128 درصد نسبت به امارات و 49 درصد نسبت به عربستان گران‌تر به مردم ایران فروخته می‌شود.

بررسی میانگین قیمت‌ها حاکی از آن است که به جز قیمت خودروهای جکS3 و X33 کراس (دستی) که قیمت آنها در ایران با دو کشور همسایه بین 20 تا 30 درصد اختلاف دارد، در مابقی خودروها این مقدار بیش از 30 درصد است. اما بیشترین تفاوت نرخ نیز مربوط به قیمت خودروی آریزو5 است؛ این خودرو در امارات 174 درصد و در عربستان 87 درصد ارزان‌تر از ایران به فروش می‌رسد. به‌طور کلی قیمت‌های امارات پایین‌تر از همه بوده، سپس قیمت‌های عربستان تا نهایتا 96 درصد با ایران اختلاف دارد و در همه موارد قیمت خودروهای مونتاژی ایران بالاتر از منطقه است.

به این ترتیب برای مثال قیمت خودرویی مانند تیگو8 پرومکس که در عربستان در حدود یک میلیارد و 800 میلیون تومان و در امارات یک میلیارد و 300 میلیون تومان به فروش می‌رسد در ایران با نرخ 2 میلیارد و 810 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. این عدد حاکی از تفاوت یک میلیارد و 110 میلیون تومانی با عربستان است. همچنین با این مبلغ می‌توان دو خودروی تیگو8 پرومکس را در امارات خریداری و 210 میلیون تومان نیز پس‌انداز کرد.

نکته قابل توجه این است که با واردات قطعه و مونتاژ آن (که تعرفه پایینی نسبت به واردات خودروی نهایی دارد) در داخل و با در نظر گرفتن ارزان‌تر بودن نیروی کار در کشور، قاعدتا قیمت تمام‌شده نباید از واردات خودروی آماده بالاتر باشد. این در شرایطی است که قیمت‌گذاری صورت گرفته در عربستان و امارات به‌گونه‌ای بوده که واردات به صورت قطعه قطعه نبوده و خودروها کاملا آماده وارد کشور و قیمت‌گذاری شده‌اند.

موضوع تفاوت قیمت شدید خودروهای مونتاژی داخل با همان خودروهای وارداتی در کشورهای همسایه زمانی عجیب‌تر می‌شود که بدانیم بررسی «فرهیختگان» از صورت مالی سال 1402 شرکت کرمان موتور نشان می‌دهد اختلاف قیمت قابل‌توجهی میان نرخ داخلی و صادراتی خودروی J4 وجود دارد که این تفاوت قیمتی به بیش از 46 درصد می‌رسد. براساس این گزارش، قیمت داخلی این خودرو به‌طور میانگین حدود 634 میلیون تومان اعلام شده است. این در حالی است که مطابق اطلاعات موجود در صورت‌های مالی، کرمان موتور بابت فروش 8 دستگاه از خودروی J4 مبلغی معادل 3 میلیارد و 460 میلیون تومان دریافت کرده است. به عبارتی، قیمت 634 میلیونی خودروی J4 در داخل ایران درحالی است که قیمت صادراتی همین خودرو حدود 433 میلیون تومان یا 46 درصد ارزان‌تر است.

 

17294919281729462495گرانفروشی

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

ارسال
لغو
JComments

آخرین اخبار

پیگیری قطار سریع‌السیر اصفهان-تهران و تأمین مالی بنگاه‌های کوچک در کانون میز اقتصادی استاندار
چهار زندانی ایرانی از جمهوری آذربایجان به کشور منتقل شدند
فولاد مبارکه، موتور محرک صنعت کشور؛ ضرورت حمایت راهبردی برای جهش تولید و صادرات
*تامین کمی و کیفی آب از اولویت‌های وزارت نیروست*
اینترپایپ در مسیر فناوری انرژی پاک اروپا
کربن‌زدایی فولاد در گرو انرژی هسته‌ای
کاهش ۵۰ درصدی هزینه مسکن با واگذاری زمین‌های دولتی
درخشش گروه فولاد مباركه در عرصه بین‌المللی با كسب 3 عنوان برتر
نیروی انتظامی مظهر اقتدار و صلابت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران
توجه به مهارت؛ کلید احیای نیروی انسانی و شکوفایی صنعتی کشور است
تجهیز ۳۰ سالن ورزشی در محلات توسط شهرداری اصفهان
انتصاب هماهنگ کننده امور استان ها" در ششمین جشنواره بین المللی ستاره‌های صحنه
تاریخ انقضا یا تاریخ انقضای اعتماد؟
تنها راه‌حل، مذاکره مستقیم با آمریکاست
راه دشوار ايران
بورس آماده خیزش دوباره
سیگنال منفی دیپلماسی به گردشگری
دوران ترسناک تورم برای پولدارها
بازگشت ركود به صنعت خودرو
انتخاب سرویس بر سکوی افتخار؛ تنها شرکت برگزیده ملی استاندارد در حوزه خدمات پس از فروش
اصفهان، میزبان بیست و هفتمین جشنواره خیرین مدرسه ساز
نقش کليدي معاونت فرهنگي و اجتماعي در ارتقاي امنيت اجتماعي و آرامش جامعه
مدرسه ۱۲ کلاسه «ایران‌زمین» در ناحیه چهار اصفهان افتتاح شد
تنوع گیاهی و افلیمی کشور، امتیازی برای ورود عسل ایران به بازارهای جهانی
برگزاری مراسم پنجاه و دومین تحلیف کارآموزان وکالت در استان اصفهان
  • درباره ما
  • تماس با ما

تمامی حقوق این سایت برای اقتصاد بازار محفوظ است

 

 

طراحی وب سایت فروشگاه اینترنتی، طراحی فروشگاه اینترنتی و طراحی سایت فروشگاهی توسط پونه مدیا