دنیای اقتصاد: چه مزیت هایی در شهر اصفهان وجود دارد که باعث شده است این شهر در سند توسعه 1404 به عنوان قطب صنعت گردشگری مطرح شود
با توجه به اسناد بالادستی نظام در سند چشم انداز 1404 و همچنین مطالعات آمایش سرزمین و خروجی این مطالعات و اسناد بالادستی به نظر می رسد که محور توسعه درشهر اصفهان به توسعه صنعت گردشگری اختصاص دارد و در واقع این بالاترین مزیتی است که در این استان وجود دارد. که این مسئله خود دلایل متعددی دارد از لحاظ صنعت و انباشت صنعت در استان اصفهان دچار بحران شده ایم. یعنی انباشت صنعت باعث تغییرات در اقلیم و آلودگی هوا و شیوع بیماری های خاصی مثل سرطان، ام اس و ... شده است لذا توسعه صنعتی به هیچ عنوان اولویت استان ما نیست مگر اینکه به این بخش با نگرش و دیدگاه بهره وری نگریسته شود یعنی دیگر جایی برای توسعه فیزیکی وجود ندارد.
در حوزه کشاورزی که همواره در دهه های گذشته بخشی از درآمدهای استان ما نیز بوده است متأسفانه دیگر در آن حوزه مزیت رقابتی وجود ندارد که دلیل آن به اقلیم خشک و خشکی منابع آبی مربوط می شود در بخش کشاورزی هم ما دیگر به دنبال توسعه زمین های کشاورزی نیستیم. لازم است ما در کشاورزی، بهره وری و ساماندهی تجهیزات پیشرفته برای توسعه صنعت کشاورزی را مد نظر قرار دهیم. بنابراین اگر با دیدگاه اقتصادی به موضوع نگاه کنیم در بخش صنعت و کشاورزی حداقل امکان توسعه را داریم. از طرف دیگر داشتن جاذبه های تاریخی اصفهان مطرح است. اینکه استان اصفهان رتبه نهم جهانی را در تعداد آثار تاریخی دارد ولی متأسفانه در جذب گردشگر رتبه سه رقمی یعنی بالای صد را به خود اختصاص داده است.
دنیای اقتصاد: پس باتوجه به این جایگاه دلیل عدم جذب گردشگر و قرار گرفتن استان در رتبه های پایین جهانی در این بخش چیست
این مسئله حاکی از مدیریت غلط و عدم برنامه ریزی در این حوزه است و نشان دهنده آن است که ما این حوزه را نادیده گرفته ایم و برایش برنامه ریزی درستی نکردیم و طبیعتا اکنون هم از آن استفاده نمی کنیم.
بنابراین انباشت آثار تاریخی در استان اصفهان، یعنی وجود بیش از دوهزار و هشتصد اثر تاریخی که ده ها مورد آن ثبت شده جهانی است به ما نشان می دهد که راه رشد شهرما بحث گردشگری می باشد. از سویی دیگر بیست و هشت درصد از بزرگراه های کشور در استان اصفهان مستقر شده است یعنی ما به عنوان یک استان در مرکز ایران، عملا چهارراه ترانزیتی کشور هستیم و این مرکزیت به ما تأکید می کند که نباید بحث گردشگری را نادیده بگیریم. موضوع دیگر این بحث وجود زیرساخت های مناسب در استان ما نسبت به سایر شهرها است. البته این موضوع نسبی است که شامل امکانات پروازی، ریلی ، جاده ای و ... می باشد هرچند به طور کلی کم است و شایسته استان ما نیست اما به نظر می رسد عملا طبق مطالعات آمایش سرزمین بالاترین زمینه و فرصت برای توسعه رفاه عمومی، اشتغال و درآمد همین بحث گردشگری باشد.البته به این نکته هم توجه کنید که ما در یک سال گذشته بالغ بر دویست و پنجاه درصد رشد گردشگری خارجی در اصفهان را داشته ایم که خود این عدد موید یک رشد بی نظبر و ثبت رکوردی جهانی است. میانگین رشد گردشگری خارجی در دنیا چهار درصد پیش بینی می شود. جالب اینجاست که میانگین جهانی ما، از پیش بینی چهار درصدی هم بالاتر رفته و به شش درصد رسیده است. یعنی میانگین رشد گردشگری بین المللی شش درصد بوده است این در حالی است که رشد گردشگری ورودی به ایران دویست و پنجاه درصد رشد کرده است این آمار در یک سال گذشته خود رکوردی جهانی است
دنیای اقتصاد: با توجه به پیوند نزدیک میان صنعت گردشگری و مناسبات سیاسی فکر می کنید تا چه اندازه شرایط بین المللی برای ارتقای جایگاه این صنعت وجود دارد
با توجه به بهبود وضعیت مناسبات دولت تدبیرو امید و رایزنی های مناسب خارجی و اطلاع رسانی های مناسبی که در سطح بین المللی اتفاق افتاده، باعث شد که توجه گردشگران خارجی به ایران و اصفهان بیشتر شود از طرفی با توجه به اینکه مقاصد گردشگری در شمال آفریقا و کشورهای عربی مثل سوریه، لبنان، فلسطین، مصر و تونس و ... در طی یک سال گذشته دستخوش اتفاقات خاصی بوده ،و خود به خود ایران را به عنوان یک کشور امن که دارای جاذبه گردشگری نیز می باشد مطرح کرده است. با توجه به این تحولات ما باید موضوع را در راستای توسعه غیر نفتی، افزایش آمار اشتغال و رفاه عمومی یک موضوع جدی قلمداد کنیم و برای آن یک برنامه ریزی مدون داشته باشیم. ما در طول یک سال گذشته چندین برابر ظرفیت واحدهای اقامتی و تورهای ورودی درخواست داشتیم همه ی تورها پیش از این اصفهان را دروازه ی گردشگری می نامیدند اما اکنون این استان را گلوگاه گردشگری می دانند. برای جلوگیری از این امر باید یک برنامه ریزی هوشمندانه داشته باشیم.
دنیای اقتصاد: برگزاری همایش فرصت های سرمایه گذاری در صنعت گردشگری نیز با همین هدف صورت گرفته است
البته. اتاق بازرگانی اصفهان با همکاری معاونت عمرانی استاندار، شهرداری، وزارت اقتصاد و دارایی و میراث فرهنگی و ... برنامه ریزی برای برگزاری همایش فرصت های سرمایه گذاری در صنعت گردشگری را در روز پنجم آذر ماه نموده است، که اولین همایش سرمایه گذاری گردشگری می باشد. کمیته تحول و برنامه ی کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان نیز پس از آلایش و پالایش مطالعات جامع در حوزه گردشگری پنجاه طرح مزیت دار استان اصفهان در حوزه گردشگری را استخراج کرده و مطالعات اولیه و مقدماتی آن را آماده نموده و در روز پنج آذر ماه این طرح ها به نمایش گذاشته می شود. حضور بیش از سیصد نفر از سرمایه گذاران استانی و ملی که برگزیده و انتخاب شده اند کار ارزشمند دیگری است که انجام شده است. این سیصد هر نفر در روز برگزاری همایش حضور خواهند داشت و این طرح ها به آنها ارائه می شود. امیدواریم بتوانیم با برگزاری این همایش سرمایه گزاران استانی، ملی، خارجی و همچنین سرمایه گزارانی که از طرف وزارتخانه ها و سفارتخانه دعوت شده اند و حضور خواهند داشت را با پنجاه طرح ارائه شده آشنا کنیم تا انشاءالله متولی تحول و توسعه گردشگری استان اصفهان بشوند.
دنیای اقتصاد: فکر می کنید با برپایی این همایش بتوانید نظر سرمایه گزاران بخش خصوصی را جلب کنید
این موضوع مسئولیت همگی ما را بیشتر می کند. ما باید بتوانیم رضایت سرمایه گزاران را جلب کنیم. این سمینار مقدمه ایست برای اجلاس فرهنگی گردشگری اصفهان که در فاز دوم پیش بینی شده است. لازم است ما توسعه صادرات غیر نفتی در بخش گردشگری که همان توسعه خدمات است را داشته باشیم ما با توسعه صادرات گردشگری عملا آثار فرهنگی و باستانی و خدمات و نیروی انسانی را به کشورهای دیگر صادر می کنیم. با این حرکت بدون اینکه ما کالایی را بفروشیم خدمات خود را عرضه می کنیم. ما تاریخ، فرهنگ و تمدن و زیبایی های بی نظیر کشورمان را به جهانیان ارائه می کنیم و و در ازای آن ارز و دلار به کشور وارد می کنیم. نه اینکه نفت و مواد پتروشیمی را بفروشیم این صادرات، صادرات هنر، تمدن، اندیشه و تاریخ و فرهنگ ماست صادرات حوزه گردشگری صرفا مربوط به عرضه خدمات است.
دنیای اقتصادی: امروز ما با یک نوع فرار سرمایه و یا سرمایه گریزی از اصفهان روبرو هستیم. موسسات و شرکت های سرمایه گذاری سایر استان ها که به حریم اقتصادی اصفهان ورود می کنند و اتفاقا توفیق قابل توجهی هم دارند اما متاسفانه بنظر می رسد اصفهان برای سرمایه گذاران چندان جذاب نیست. فکر می کنید صنعت گردشگری قادر به جذب این سرمایه های گریزان باشد
اینکه از شهرهای دیگر به اصفهان می آیند و در اصفهان سرمایه گزاری می کنند مثل پدیده شاندیز که از مشهد آمده و در اصفهان سرمایه گزاری کرده امروز قابل توجه است اما به نظر من دلیل سرمایه گریزی از اصفهان کارشکنی امور اداری است اگر ما در بخش اداری مسئولینی داشته باشیم که کارشکنی نکنند دیگر با فرار سرمایه مواجه نیستیم.
دنیای اقتصاد: فکر می کنید ما نیاز به فرهنگ سازی در خصوص تغییر نگاه به سرمایه گذار داریم؟
البته. فرهنگ سازی رابطه ی مستقیم با این موضوع دارد مثلا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، صدا و سیما و ... از دستگاه های مهمی هستند که مسئول این ساماندهی فرهنگی هستند. مشکلات فرهنگی هم به ضعف دستگاه های دولتی مربوط می شود ما واقعا نیاز به یک برنامه ریزی هوشمندانه داریم و باید برای همگان روشن شود که نباید کارشکنی کننند. مثلا این موضوع اسیدپاشی اخیر ممکن است برای هر کسی روی بدهد. حتی مدیران، روسای ادارات و هر شخص دیگری. بحث گردشگری یک موضوع بسیار بسیار شکننده است پروفسور جعفری که زاده اصفهان است و اکنون مقیم آمریکاست مدتی پیش مهمان اتاق بازرگانی بود ایشان گفت بنده در دنیا شکننده تر از گردشگری سراغ ندارم و مثلا گردشگری با یک مسئله غیرمترقبه وارد بحران می شود.
انسان پست متجاوزی با اسیدپاشی بر سازمان های گردشگری یک کشور اثر می گذارد به طوری که همه کشورهای مطرح اروپایی به مردمشان اعلام می کنند که اصفهان پرخطرترین مکان برای گردشگری است با این عمل این فرد سرنوشت یک استان عوض می شود. البته بعضی کشورهای دیگر برای این مشکل از یک طرح جالب استفاده می کنند و آن طرح پی.آر است.
نیازی نیست که ما چرخ را از نو اختراع کنیم پی.آر شرکت های روابط عمومی مهم در دنیا هستند که کار روابط عمومی برای هتل ها ، رستوران هاو سایر مقاصد گردشگری مختلف و غیره را انجام می دهند.
دنیای اقتصاد: به نظر می رسد رسانه های با تیلیغات وسیع خود تفکر ایران ستیزی را در دنیا فرا گیر می کنند. برای مقابله با این تیلیغات که قطعا تاثیر مستقیمی بر صنعت گردشگری هم دارد چه باید کرد؟
ایران ستیزی مربوط درگیری های سیاسی است که البته به طور کلی به سیستم بر می گردد در واقع ما می توانیم از ظرفیت های شرکت های پی .آر استفاده کنیم بنابراین این شرکت ها می توانند در این راستا کمک کنند ما سعی می کنیم که در اصفهان برای ساماندهی گردشگری برنامه هایمان را انجام دهیم. پنجاه پروژه از دل 1200 پروژه استخراج شد پروژه های مزیت دار و دارای طرح توجیه اقتصادی که برای سرمایه گذار می تواند بسیار جذاب باشد
انتظار ما این است که سرمایه گزاران ملی، هم در بعد نهادهای عمومی و هم نهادهای خصوصی دست به دست هم بدهند و با حمایتی مجدانه مسیر کارها را روان سازی کنند. استاندار پیش بینی کرده است که ما مرکز سرمایه گزاری اصفهان هستیم البته با حمایت از این پنجاه طرح می توانیم تغییر و تحول ایجاد کنیم.
دنیای اقتصاد: برنامه های آتی شما در کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی برای جذب سرمایه گزاران و ارائه طرح های اقتصادی چیست
کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانیبا همکاری کمیته زیرساخت ها، کمیته روابط عمومی و امور بین الملل و کمیته فرهنگ و آموزش که کارهایفرهنگی را انجام می دهند برنامه های متعددی را در این راستا برنامه ریزی نموده اند. امیدوارم با استفاده از حداکثر ظرفیت و توان مجموعه و بهره بری از توان مدیریتی استفاده شودو زمینه برای جذب سرمایه گزارانی در سراسر میهن اسلامی فراهم گردد