فروردین ۹۷ بود که رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری خبر از رشد ۲۰ درصدی سفرهای نوروزی داخلی نسبت به سال گذشته داد. علیاصغر مونسان گفته بود ۷۴ میلیون نفرشب اقامت ثبت شده و مازندران، گیلان، بوشهر، خراسان رضوی، هرمزگان، خوزستان و فارس صدرنشین آمارهای سفرهای نوروزی و اقامت بوده و چهارمحالوبختیاری در بین استانهای کمتر شناختهشده، صدرنشین سفر است. همچنین او از رشد سفرهای خارجی هم خبر داده و گفته بود بخش عمده گردشگری خروجی از مسیرهای زمینی انجام شده است. چندی پس از آن، آخرین نظرسنجی ملی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) نشان داد بیش از ۵۸ درصد از مردم در ایام نوروز سال ۹۷ از شهرستان محل زندگی خود بیرون نرفتند؛ یعنی بیش از نیمی از مردم ایران. حالا نتایج نظرسنجی «دنیای اقتصاد» در کانال رسمی تلگرامی این روزنامه نشان میدهد از بین بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ نفر شرکتکننده (تا لحظه نگارش این گزارش)، حدود ۴۰ درصد سفر را از برنامه نوروزی خود حذف خواهند کرد و پس از آن کسانی که عزم انجام سفر نوروزی دارند، به دنبال مقاصد ارزان قیمت داخلی زیر یک میلیون تومان هستند. کارشناسان معتقدند افزایش نرخ ارز و گرانی حملونقل هوایی از دلایل کاهش تمایل به سفرهای خارجی و گرانی کلی خدمات سفر نیز از جمله علل کاهش تمایل به سفرهای داخلی است.
نتایج نظرسنجی «دنیایاقتصاد» نشان میدهد نوروز ۹۸ بخش قابل توجهی از خانوارها در خانه خواهند ماند و سفر را در سبد مصرف خود نخواهند داشت. براساس این نظرسنجی که تا لحظه نگارش این گزارش، ۳۵۴۵ نفر در آن شرکت کردهاند، ۱۰ گزینه براساس مقصد داخلی و خارجی و محدوده هزینهکرد تعریف شده تا کاربران بتوانند براساس این گزینهها مقصد مدنظر خود را مشخص کنند. نتیجهای که به دست آمد این بود که ۴۰ درصد آنها تمایلی به سفر نداشته و ۲۸ درصد هم اگر بخواهند سفر کنند مقاصد داخلی را برمیگزینند که کمتر از یک میلیون تومان برایشان هزینه دربرداشته است. اما ۱۰ درصد از شرکتکنندگان این نظرسنجی، مقصد داخلی را انتخاب خواهند کرد که هزینهای بین یک تا ۲ میلیون تومان دربرداشته. ۴درصد از آنان نیز حاضرند بین ۲ تا ۳ میلیون تومان برای سفر به مقصد داخلی هزینه کنند.
اما مقاصد خارجی با کمترین اقبال همراه بوده است. ۴ درصد از شرکتکنندگان در نظرسنجی، مقصد خارجی را انتخاب کردهاند که هزینهاش بین ۲ تا ۵ میلیون باشد و ۴ درصد نیز حاضرند بیش از ۲۰ میلیون تومان هزینه کنند و به سفرهای خارجی خود در ایام نوروز بپردازند. ۳ درصد هم مقصد خارجی بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان و ۳ درصد دیگر مقصد داخلی بین ۳ تا ۵ میلیون تومان را انتخاب کردهاند. اما ۲درصد دیگر تمایل دارند بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان هزینه کنند و مقصد خارجی بروند. همچنین، در نهایت ۲ درصد از شرکتکنندگان نیز علاقه دارند بهصورت زمینی و با هزینهای کمتر از ۲میلیون به خارج از ایران سفر کنند. این درحالی است که برخی فعالان گردشگری پیش از این به «دنیای اقتصاد» گفته بودند که تمایل مردم در سفرهای خارجی به سمت سفرهای زمینی (به دلیل ارزانتر بودن وسایل حملونقل) گرایش بیشتری پیدا کرده است.
اما چند ماه پیش هم یکی از آژانسهای مسافرتی که در زمینه تورهای داخلی و خارجی فعالیت میکند به بررسی این موضوع پرداخت که آیا مشتریانی که تا سال گذشته برای تعطیلات نوروزی سفرهای خارجی میرفتند امسال هم اقدام به این کار خواهند کرد یا خیر؟ این بررسی نشان داد کسانی که تا سال گذشته بین ۱۵ تا ۲۰میلیون تومان هزینه سفر خارجی میکردند حاضرند در شرایط فعلی تا ۳۰ میلیون تومان برای رفتن سفر به خارج از کشور هزینه کنند. کسانی که طبعا از نظر مالی در دهک نخست درآمدی قرار میگیرند هم بدون توجه به چنین نوساناتی که نسبت به سال گذشته هزینههای سفر خارجی را سه برابر خواهند کرد مانند گذشته مقصدهای گرانقیمت را در سبد انتخابیشان قرار خواهند داد. اما گروه دیگری که بیشتر مقصد سفرشان کشورهای همسایه یا آسیای شرقی بوده و حداکثر تا ۵ میلیون تومان هزینه میکردند، امسال یا بهصورت زمینی مقصد کشورهای ارزانتر را انتخاب کردهاند یا به دنبال تورهای داخلی هستند که با همین هزینه و شاید هم کمتر بتوانند مقصدی داخلی را برای سفر نوروزی انتخاب کنند.
در نهایت هم گروهی که تا سال گذشته مقصدهای داخلی را انتخاب میکرده دیگر کمتر تمایل به سفر داشته و ترجیح میدهند بخش سفر نوروزی را از تفریحات تعطیلات شروع سال نوی خود حذف کنند. حالا کمتر از دو هفته به آغاز پیک سفرهای نوروزیباقی مانده است. کارشناسان براساس نظرسنجیهای موجود، پیشبینی میکنند مقاصد خارجی با افت متقاضی مواجه خواهد شد؛ اگرچه دهک نخست درآمدی همچنان به سفرهای خود ادامه خواهند داد. همچنین به رغم آنکه برخی مسافران سفرهای داخلی ریزش خواهند داشت اما این ریزش با تغییر مقصد برخی از طبقه متوسط، از مقاصد خارجی به مقاصد داخلی جبران خواهد شد.