کاهش قيمت نفت از ترس موج دوم ويروس کرونا
به گزارش رويترز، قيمت نفت روز چهارشنبه به دليل نگراني سرمايه‌گذاران از موج دوم شيوع ويروس کرونا در کشورهايي که کاهش محدوديت‌هاي قرنطينه را آغاز کرده‌اند و همچنين رشد ذخاير نفت آمريکا کاهش پيدا کرد.
نگراني‌ها از رشد ذخاير نفت آمريکا تحت‌الشعاع درخواست عربستان سعودي براي کاهش توليد به مدت طولاني‌تر به‌منظور متعادل‌شدن بازار نفت قرار گرفت. اين کشور روز دوشنبه اعلام کرد که در ژوئن یک‌میلیون بشکه ديگر در روز به کاهش توليد خود اضافه خواهد کرد و مجموع توليدش را به ۷.۵ ميليون بشکه در روز مي‌رساند. بلافاصله امارات متحده عربي و کويت اعلام کردند مجموعا ۱۸۰ هزار بشکه در روز به کاهش توليدشان اضافه مي‌کنند.
به گفته استفان اينز، استراتژيست بازار در شرکت آکسي‌تريدر، اگرچه بازار در بخش عرضه آسودگي خاطر بيشتري پيدا کرده است اما توجهات معطوف ريسک‌هاي مربوط به کاهش محدوديت‌هاي قرنطينه باقي مانده است.
آنتوني فاوچي، کارشناس بيماري‌هاي مسري آمريکا به کنگره اعلام کرده که تسهيل محدوديت‌هاي قرنطينه ممکن است باعث شيوع موج جديدي از ابتلا به کرونا شود که تاکنون جان ۸۰ هزار آمريکايي را گرفته و به اقتصاد اين کشور به‌شدت صدمه زده است. موارد جديدي از ابتلا به کرونا در چين و کره جنوبي گزارش شده که بحران کرونا در آنجا زودتر از ساير کشورهاي جهان آغاز شده بود.در بخش عرضه هم هيئت دولت عربستان سعودي از کشورهاي اوپک پلاس درخواست کرده بود به‌منظور احياي بازار جهاني نفت، توليد خود را بيشتر کاهش دهند. گروه اوپک پلاس که متشکل از اوپک، روسيه و ساير توليدکنندگان است، در واکنش به سقوط ۳۰‌درصدي تقاضاي جهاني براي نفت، تحت توافق جديدي توليدش را مجموعا ۹.۷ ميليون بشکه در روز در ماه‌هاي مي و ژوئن کاهش خواهد داد.در اين بين، گزارش مؤسسه امريکن پتروليوم نشان داد که ذخاير نفت آمريکا در هفته گذشته ۷.۶ ميليون بشکه رشد کرده و به ۵۲۶.۲ ميليون بشکه رسيده است؛ درحالي‌که تحليلگران رشد ذخاير به ميزان ۴.۱ ميليون بشکه را پيش‌بيني کرده بودند.بر اساس گزارش رويترز، اداره اطلاعات انرژي آمريکا در گزارش ماهانه خود که روز سه‌شنبه منتشر شد، پيش‌بيني خود از رشد تقاضاي جهاني براي نفت در سال ۲۰۲۰ را به ميزان دو ميليون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داد و ۸.۱۳ ميليون بشکه در روز برآورد کرد. همچنين برآورد رشد تقاضاي جهاني براي نفت در سال ۲۰۲۱ را به ميزان ۵۸۰ هزار بشکه در روز کاهش داد و ۶.۹۹ ميليون بشکه در روز برآورد کرد.


بازار نفت به اخبار منفي دير  واکنش نشان مي‌دهد
ايمان ناصري، مديرکل خاورميانه مؤسسه مشاوران بازار نفت و گاز  FGE با بيان اينکه گاهي اخباري در طول يک ماه منتشر مي‌شود که بازار را مثبت يا منفي مي‌کند اما پايدار نمي‌مانند، مي‌گويد: بازار نفت وقتي اخبار بسيار منفي است، تلاش مي‌کند دير واکنش نشان دهد؛ حتي در ‌ريزش قيمت نفت در دوره قبلي، با وجودي‌ که هشدارها از دو هفته قبل آن داده شده بود،‌ بازار واکنش جدي نشان نداد تا اينکه در روز آخر معاملات کاغذي و با تلاش زياد معامله‌کنندگان براي فروش هرچه سريع‌تر معاملات، بازار به‌شدت ريزش کرد. بنابراين بايد در نظر داشته باشيم که در کوتاه‌مدت بازار نفت را تحليل نکنيم.


افت قيمت برنت، فقط يک نوسان عادي است
ناصري با تأکيد بر اينکه نوسان رخ‌داده پايدار نيست و فقط يک نوسان عادي در بازار نفت به‌شمار مي‌رود، ادامه مي‌دهد: تا زماني‌ که موج دوم شيوع کرونا در حقيقت به واقعيت بدل نشود، ريزش جدي در بازار نفت رخ نخواهد داد.
او در ادامه با اشاره به احتمال وقوع موج دوم کرونا تأکيد مي‌کند: اگر اين اتفاق در واقعيت رخ دهد، بازار نفت به آن واکنش نشان مي‌دهد اما ترس از پديده‌اي که وقوع آن هنوز اثبات نشده، نمي‌تواند ريزش جدي قيمت نفت را در بازار به دنبال داشته باشد.
ناصري با بيان اينکه ريزش قيمت نفت، هنوز در مرحله نخست ريزش ناشي از شيوع ويروس کروناست، تصريح مي‌کند: ريزش دوم يا در اواخر ماه می يا در ماه ژوئن اتفاق مي‌افتد. اين ريزش زماني است که انبارهاي نفت و فراورده‌هاي نفتي مملو شوند. اکنون انبارکردن از نفت خام به فراورده‌هاي نفتي شيفت پيدا مي‌کند، زيرا از اول ماه می، کاهش توليد نفت خام آغاز شده و اکنون پالايشگاه‌ها اقدام به ذخيره فراورده‌هاي خود مي‌کنند، زيرا توليد در پالايشگاه‌ها از توليد نفت خام سرعت بيشتري دارد.


راهي براي نجات
ناصري در ادامه به اتفاق ديگري اشاره مي‌کند که به نظر مي‌رسد به نجات نفت مي‌آيد: براساس پيش‌بيني‌ها وقتي همه ذخاير پر شد، بازهم با ريزش مواجه خواهيم بود. اين تحليل بر مبناي بررسي هفته‌هاي اخير است اما به نظر مي‌رسد کم‌کم کمرنگ شود.او ادامه مي‌دهد: در بررسي فاندامنتال اعداد، به اين نکته رسيده‌ايم که ممکن است اين اتفاق نيفتد و کم‌کم اين چاله اخير پر شود و روند ريزش قيمت نفت کند شده و از عمق فاجعه کاسته شود؛ زيرا کاهش شديد توليد نفت آمريکا شروع شده است که در ماه‌هاي آينده رخ مي‌دهد.
مديرکل خاورميانه مؤسسه مشاوران بازار نفت و گاز  FGE در ادامه توضيح مي‌دهد: با بررسي روند کاهش توليد نفت در آمريکا، به نظر مي‌رسد تا يک ماه ديگر،‌ توليد نفت آمريکا به سه سال قبل برگردد؛ درواقع در طول سه ماه، رشد توليد نفت آمريکا حذف شده و ميزان آن به سه سال قبل بازگردد. بااين‌حال، اگر قيمت‌ها به جريان عادي بازگردد، اين توليد نيز بازخواهد گشت اما اين کاهش شديد سبب مي‌شود تا مقدار زيادي از فشاري که روي مخازن نفتي وجود داشته و در پي آن، فشار روي قيمت نفت کاهش يابد که اگر چنين شود، ريکاوري بازار نفت به‌کندي اما به‌صورت پيوسته انجام می‌شود.