یک لحظه تاریخی برای پارلر
«پارلر» یک پلتفرم شبکه اجتماعی امریکایی است که در ماه اوت 2018 توسط «جان میتز» رونمایی شد و از همان ابتدا به‌عنوان جایگزینی برای توئیتر نام گرفت. گردانندگان این پلتفرم مدعی هستند ضمن حمایت ازحقوق کاربران، به آزادی بیان در این شبکه توجه ویژه‌ای می‌شود و گردانندگان آن نمی‌خواهند همچون توئیتر به سانسور و حذف پست‌ها یا معلق کردن اکانت‌ها به‌صورت دلخواه روی بیاورند.
در حال حاضر روی پارلر(لغتی فرانسوی به معنای صحبت کردن) می‌توان محتوای ضد زن، ضد اسلام، نازیسم و... را به وفور مشاهده کرد، چراکه در این پلتفرم اپن سورس، هیچ اعتقادی به حذف محتوای کاربران وجود ندارد. در حال حاضر روی پارلر کمپین Twexit# راه‌اندازی شده است که به کاربران طرفدار دونالد ترامپ و مخالف توئیتر کمک می‌کند از طریق وب سایت جدید شبکه اجتماعی پارلر یعنی Twexit.com براحتی و بسرعت از توئیتر جدا شده و به پارلر بپیوندند. پارلر به درگیری‌های اخیر ترامپ و توئیتر و همچنین سانسور و اعمال سلیقه این شبکه اجتماعی اشاره کرده و جدال توئیتر و ترامپ را غنیمت شمرده است. این شبکه اجتماعی به نفع دونالد ترامپ واکنش‌هایی نشان داده که البته برخی معتقدند با این کار می‌تواند کاربران بیشتری را جذب کند. روی پارلر نوشته شده است: این پلتفرم متعهد به آزادی بیان است، در اطلاعات کاربران دست نمی‌برد و آنها را نمی‌فروشد و هیچ محتوایی روی این پلتفرم به‌دلیل مفاهیم سیاسی یا ایدئولوژی حذف نخواهد شد، این رمز موفقیت پارلر در مقابل توئیتر و سایر شبکه‌های اجتماعی که این رویه را در پیش گرفته‌اند خواهد بود. البته توئیتر هنوز هیچ موضع رسمی نسبت به مطالبی که پارلر عنوان کرده یا حتی جنبش#Twexit نداشته است.
به‌نظر می‌رسد توئیتر باید خود را برای جنگی تمام عیار آماده کند، چراکه جامعه طرفدار ترامپ به‌طور وسیع و گسترده در حال توئیت کردن درباره مزایای این پلتفرم هستند و به مردم یادآوری می‌کنند که توئیتر در آینده‌ای نزدیک دست به سانسورهای گسترده می‌زند. به‌عنوان مثال یک کاربر نوشته است: صبح بخیر میهن پرستان. من به شما توصیه می‌کنم شروع به مهاجرت به پلتفرم‌های دیگر کنید. من نام اعضای خانواده ترامپ و بسیاری از میهن پرستان را روی پلتفرم «پارلر» دیده‌ام و معتقدم با کمک آن می‌توان امریکایی آزادتر داشت. کاربران بسیاری شاید این پست را در توئیتر قرار داده‌اند تا بتوانند کاربران را تشویق به مهاجرت از توئیتر و افت بیشتر سهام این غول دنیای فناوری کنند.
پارلر تا ماه مه سال 2019 تنها حدود 100هزار کاربر داشت که این تعداد در ماه ژوئن 2019 بیش از دوبرابر شد. در این زمان 200نفر از افراطیون عربستان سعودی در این پلتفرم ثبت‌نام کردند و دلیل آن را نیز فرار از سانسور گسترده و تعلیق اکانت‌هایشان در توئیتر عنوان کردند. در حال حاضر این شبکه اجتماعی بیش از یک میلیون کاربر دارد که در میان آنها نام «کاترینا پیرسون»، سخنگوی کمپین ریاست جمهوری 2016 دونالد ترامپ و همچنین «برادپارسکیل» مدیرکمپین انتخابات 2020 امریکا و همچنین «لارا لومر» از طرفداران سرسخت جناح راست امریکا دیده می‌شود. انتظار می‌رود بر تعداد کاربران این پلتفرم در مدت کوتاهی افزوده شود، چرا که بیشتر کاربران توئیتر امریکایی بوده و بخش عمده دنبال‌کنندگان حساب توئیتری ترامپ نیز طرفدار وی هستند.
مزایا و معایب جایگزین توئیتر
اما این شبکه اجتماعی چه مزایایی نسبت به توئیتر دارد که جدا از مباحث سیاسی بتواند رقیبی جدی برای توئیتر محسوب شود. روی این پلتفرم کاربران همچون توئیتر می‌توانند پست را ریتوئیت کنند، اشتراک بگذارند و لایک کنند یا به آن پاسخ بدهند و همچنین می‌توانند پیام خصوصی برای همدیگر ارسال کنند. اما بر خلاف توئیتر که تنها 280 کاراکتر در هر توئیت قابل نوشتن است تعداد کاراکترها برای هر پست پارلر به هزار عدد می‌رسد که برای کاربران توئیتر، عددی وسوسه‌کننده است. پارلر در تازه‌ترین اقدام خود تمهیداتی اندیشیده است تا کاربران امریکا بتوانند به رایگان از طریق نصب اپلیکیشن یا ازطریق وب سایت آن، در این پلتفرم ثبت‌نام کنند البته مردم هندوستان نیز می‌توانند با شماره تلفن خود روی پارلر ثبت‌نام کنند.
اما این پلتفرم چه مشکلاتی دارد؟ یکی از مشکلات پارلر این است که در آن تاکنون باگ‌های زیادی دیده شده است و نیاز به یک اصلاح جدی دارد. حتی حالا هم کاربران روی گوگل پلی مشکلات زیادی برای نصب و ثبت‌نام در آن دارند به همین دلیل هم پارلر لینک وب سایت خود را برای پذیرش کاربران جدید اعلام کرده است. اما به‌طور کلی می‌توان آن را پلتفرمی دانست که مدافعان دونالد ترامپ به آن علاقه زیادی دارند و در حال حاضر هم هشتگ‌های زیادی به نفع ترامپ روی آن فعالیت دارند. البته این نخستین بار نیست که پارلر مورد توجه کاربران مدافع ترامپ قرار می‌گیرد و تلاش می‌شود تا کاربران به مهاجرت از شبکه‌های اجتماعی ترغیب و تشویق شوند. در سال 2019 نیز تعداد زیادی از کاربران توئیتر، فیس‌بوک و یوتیوب بعد از مسدود شدن حساب‌های کاربری‌شان روی این پلتفرم‌ها به پارلر پناه آوردند اما به‌دلیل ضعف‌هایی که تاکنون این شبکه اجتماعی داشته میزان ماندگاری کاربران چندان زیاد نبوده و به‌همین دلیل هم هنوز تعداد کاربران این پلتفرم به رقم چشمگیری نرسیده است.
هندوستان و آزادی بیان
بسیاری، محبوبیت ناگهانی پارلر را مشابه پلتفرم Mastadon در هندوستان در سال گذشته می‌دانند، چرا که در هندوستان نیز کاربران زیادی نسبت به توئیتر نقد دارند و معتقدند که به دلخواه اکانت‌هایی را توئیتر مسدود می‌کند به همین دلیل هم تصمیم گرفتند به یک پلتفرم جدید مهاجرت کنند. این پلتفرم اپن سورس که توسط یک آلمانی 26ساله طراحی شده پس‌ از مسدود شدن حساب کاربری یک وکیل هندی که درباره نازی‌ها توئیت کرده بود رشد 2.2میلیونی در تعداد کاربران را در هند تجربه کرد و محبوبیت آن در این کشور همچنان روبه افزایش است. در هندوستان توئیتر به عدم شفافیت و عدم پاسخگویی برای مسدود کردن اکانت‌ها متهم است. در واقع بر خلاف توئیتر که یک کمپانی کنترل همه قوانین را به دست دارد در پلتفرم Mastadon هرکاربر می‌تواند سرور مربوط به خود را داشته باشد و آن را مدیریت کند؛ پلتفرمی که البته هیچ تبلیغی هم روی آن دیده نمی‌شود. همچنین این پلتفرم قابل خرید و فروش نیست و دولت‌ها نمی‌توانند آن را مسدود کنند. این پلتفرم همچون توئیتر محدودیت تعداد کلمات را در پست‌ها دارد اما درحالی که این محدودیت برای توئیتر 280کاراکتر است این رقم برای Mastodon به 500 کاراکتر می‌رسد.
پلتفرم‌های مشابه پارلر
می‌توان گفت«پارلر» از نظر عملکرد درمیان پلتفرم‌هایی همچون Minds, MeWe, Gab وBitChute جای می‌گیرد که در پاسخ به شبکه‌های اجتماعی فیس بوک، توئیتر و یوتیوب و آنچه که محدود کردن آزادی بیان در این پلتفرم‌ها عنوان می‌شود طراحی شده‌اند. اعتقاد بر این است که این شبکه‌های اجتماعی از اطلاعات کاربران سوء‌استفاده می‌کنند و گواه آن را نیز رسوایی فیس‌بوک در ماجرای کمبریج آنالیتیکا و نشت اطلاعات طیف گسترده‌ای از کاربران می‌دانند. Minds یک شبکه اجتماعی رمزگذاری شده است که عملاً از سال 2018 مورد توجه قرار گرفت ولی هنور تعداد کاربران بالایی ندارد. در این پلتفرم آزادی بیان اینترنت بشدت مورد توجه قرار دارد. MeWe نیز یک شبکه اجتماعی آنلاین امریکایی دیگر است که در سال 2012 بنیانگذاری شد و گفته می‌شود به حریم خصوصی کاربر بسیار وفادار است. این شبکه اجتماعی که از 19 زبان پشتیبانی می‌کند، عملاً از سال2018 آغاز به‌ کار کرد، چراکه در این سال با اعلام پایان کار گوگل پلاس، بسیاری از کاربران به این پلتفرم مهاجرت کردند. Gab هم یک شبکه اجتماعی انگلیسی زبان است که از آن به‌عنوان بهشتی امن برای افراط گرایان نئونازی، نژادپرستان و... یاد می‌شود. این شبکه اجتماعی درواقع آغوش خود را برای کاربرانی باز کرده که درپلتفرم‌هایی همچون فیس بوک، توئیتر و یوتیوب جایی ندارند و از ورود آنها ممانعت می‌شود. این پلتفرم خود را مدافع آزادی بیان و آزادی‌های فردی می‌داند. BitChute هم یک سرویس ویدئویی است که در سال 2017 پایه‌گذاری شد. این سرویس هم به کاربران اجازه می‌دهد تا با قوانین سختگیرانه یوتیوب مواجه نشوند.