اما اکنون که آمریكا در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 قرار دارد و بحران کرونا و تبعات اقتصادی آن و نیز اعتراض‌ها علیه نژادپرستی ترامپ را در موقعیتی ضعیف قرار داده، ماجرای تحقیقات درباره مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا می‌تواند ورق را به سود ترامپ بازگرداند. روز جمعه «لیندسی گراهام»، رئیس‌ جمهوری‌خواه کمیته قضائی سنای آمریکا، اسنادی را از حالت محرمانه خارج کرد که نشان می‌دهد منبع اولیه گزارش‌های اف‌بی‌آی درباره ارتباط کمپین انتخاباتی ترامپ و روسیه چندان مطمئن و قابل استناد نبوده است.
انتشار ‌ سند   57صفحه‌ای
این اسناد محرمانه شامل یک سند 57صفحه‌ای مربوط به گفت‌وگو با یک مقام مطلع در جریان تحقیقات «کریستوفر استیل» افسر سابق اطلاعاتی بریتانیاست که در جریان کمپین انتخاباتی سال 2016 برای نخستین بار موضوع تبانی روسیه و ترامپ را مطرح کرده بود و نیز نسخه تفسیرشده یک گزارش از روزنامه نیویورک‌تایمز است.
این اسناد به‌عنوان بخشی از روند بررسی ریشه تحقیقات به رهبری جمهوری‌خواهان و مربوط به مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در نظر گرفته شده است. ترامپ شخصا انجام این تحقیقات از سوی جمهوری‌خواهان سنا را مورد تأیید قرار داده؛ اما دموکرات‌ها چنین تحقیقاتی را دارای انگیزه‌های سیاسی می‌دانند؛ اما اسنادی که به‌تازگی از حالت محرمانه خارج شده، نشان می‌دهد که ادعای همکاری روسیه و ترامپ چندان هم پایه و اساس محکمی ندارد.
«پیتر اشترزوک»، مأمور اف‌بی‌آی که به آغاز تحقیقات درباره روسیه کمک کرده است، در یکی از یادداشت‌های داخلی خود به تاریخ ۱۴ فوریه ۲۰۱۷ و کمتر از یک ماه پس از آغاز ریاست‌جمهوری ترامپ می‌نویسد: «ما هنوز به هیچ سند و مدرکی که نشان دهد اعضای رسمی تیم انتخاباتی ترامپ با افسران اطلاعاتی روسیه در ارتباط بوده‌اند، دست نیافته‌ایم. ما از هر گونه تماس مشاوران ترامپ با مقامات اطلاعاتی روسیه بی‌اطلاع هستیم و می‌توانیم تأکید کنیم که در‌حال‌حاضر تنها تماس‌های موجود ایالات ‌متحده با روسیه از طریق سفیر روسیه در واشنگتن و نیز ارتباط سفارت روسیه با کنگره است». این اظهارات را روزنامه نیویورک‌تایمز هم در همان تاریخ منتشر کرد.
سند 57صفحه‌ای مربوط به مصاحبه با کریستوفر استیل هم پایه و اساس نظارت اف‌بی‌آی بر مشاوران تبلیغات انتخاباتی ترامپ در سال 2016 را شکل می‌داد. این سند هم عمدتا از طریق شش منبع ظاهرا مورد اعتماد استیل تهیه شده؛ اما اغلب یافته‌های آنها بر‌اساس حدس و گمان‌ها و برآوردهای شخصی بوده است.
اشترزوک آن زمان در یادداشت خود در نیویورک‌تایمز تأکید کرد که استیل ممکن است نتوانسته باشد قضاوت درستی درباره رابطه ترامپ و افسران اطلاعاتی روسیه داشته باشد یا منابعی این اطلاعات را به او داده‌اند که قابل اعتماد نیستند. اشترزوک در سال 2018 و پس از آن از اف‌بی‌آی اخراج شد که اقدام به افشای پیام‌های متنی خصوصی ترامپ درباره خستگی ترامپ از سمت ریاست‌جمهوری کرد. اخراج اشترزوک باعث شد تا تردید‌ها درباره گزارش‌های نیویورک‌تایمز و تأکید بر «ایجاد تماس‌های متعدد میان ترامپ و افسران اطلاعاتی روسیه» افزایش یابد.
شواهد  سست
سناتور لیندسی گراهام در بیانیه‌ای اعلام کرد که «با مطالعه این دو سند از‌جمله یادداشت‌های اشترزوک در نیویورک‌تایمز می‌توان دریافت که تمام ماجرای تحقیقات اف‌بی‌آی درباره ارتباط تیم ترامپ و روسیه بر شواهدی سست بنا شده است و بر‌اساس‌این تحقیقات رابرت مولر نیز که با استناد به این گزارش‌های اف‌بی‌آی انجام شده، غیر قابل اتکا خواهد بود؛ چراكه به گفته او، این اسناد ماهیت فاسد تحقیقات اف‌بی‌آی درباره کمپین ترامپ در سال ۲۰۱۶ و چند مورد دیگر را به‌خوبی نمایان می‌کند».
اماواگرها درباره نشست  در  برج  ترامپ
طبق گزارش‌ها، نوشته‌های پیتر اشترزوک قبل از آغاز تحقیقات اف‌بی‌آی درباره «راجر استون» همکار دیرینه ترامپ منتشر شده است. استون بعدها به اتهام ممانعت از تحقیقات کنگره درباره دخالت روسیه در انتخابات آمریکا به بیش از سه سال زندان محکوم شد که به‌تازگی ترامپ با فرمان حکومتی خود این حکم را کاهش داد. از سوی دیگر، تمام این اتفاقات قبل از آن رخ داده که اف‌بی‌آی بتواند اطلاعاتی درباره نشست «دونالد ترامپ جونیور»، پسر ارشد ترامپ، «پل مانافورت» مدیر کمپین تبلیغاتی و یک وکیل روسی مرتبط با کرملین کسب کند؛ نشستی كه در ژوئن 2016 در برج ترامپ برگزار شد. برگزاری این نشست ابتدا از سوی اشترزوک انجام شد و نیویورک‌تایمز با وجود اطلاع از آن، خبر چنین نشستی را در اواسط 2017 منتشر کرد.
خبر برگزاری این نشست در شرایطی رسانه‌ای شد كه جمهوری‌خواهان درگیر پرونده استیل شده‌ بودند. این پروژه با سرمایه‌گذاری «هیلاری کلینتون» نامزد دموكرات‌ها در سال ۲۰۱۶ و کمیته ملی حزب دموکرات آغاز شد و ادعاهایی جدی درباره رابطه ترامپ با «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه، در آن مطرح شد؛ اما با گذشت چهار سال هنوز هیچ مدرکی درباره چنین ارتباطی ارائه نشده است.
از طرف دیگر، سند دیگری هم روز جمعه از سوی لیندسی گراهام منتشر شد. این سند یادداشتی است که جزئیات گفت‌وگوی طولانی و سه‌روزه با یک منبع کلیدی بدون نام را با کریستوفر استیل نشان می‌دهد. هنوز بسیاری از بخش‌های این سند محرمانه است و بخش‌هایی از آن هم به دستور دادستان کل آمریکا از حالت محرمانه خارج شده است. «ران جانسون» و «چاک گراسلی» سناتورهای جمهوری‌خواه ماه گذشته یک ضمیمه دوصفحه‌ای از ارزیابی جامعه اطلاعاتی درباره دخالت روسیه در انتخابات منتشر کردند. این ضمیمه به درخواست این دو سناتور و با تأیید «جان رادکلیف»، مدیر اطلاعات ملی آمریکا، از حالت محرمانه خارج شده بود.
این اقدامات تنها بخشی از تلاش جمهوری‌خواهان برای «یافتن حقیقت درباره تشکیل پرونده تبانی روسیه و تیم دونالد ترامپ» است. «میچ مک‌کانل» رئیس‌ جمهوری‌خواه سنا هم تأکید کرده که قصد دارد درباره تمام بازرسان این پرونده تحقیق کند؛ اما از آن سو دموکرات‌ها همچنان اصرار دارند که روسیه در انتخابات سال 2016 به سود ترامپ وارد عمل شده است. روز گذشته «جو بایدن»، نامزد نهایی این حزب در انتخابات آمریکا، هشدار داد که روسیه قصد دارد در انتخابات ماه نوامبر هم به سود ترامپ دست به اقدامات سایبری بزند.