رتبه اول: ريال ايران

ريال ايران ضعيف‌ترين واحد پولي جهان است. با يك ريال فقط 0.000024 دلار امريكا خريداري مي‌شود (يا به عبارت ديگر، 1 دلار برابر با 42273 ريال ايران است) . ريال ايران اولين‌بار در اواخر قرن هفدهم رايج شد. بعدا با پوند انگليس و به دنبال آن دلار امريكا پيوند خورد. هر چند اين ارز در حال حاضر به صورت شناور مديريت شده، اما در چند سال گذشته در حدود 42000 ريال در برابر دلار باقي مانده است. ايران در منطقه خليج فارس بين عراق و افغانستان قرار دارد و يكي از صادركنندگان پيشرو جهان در نفت و گاز طبيعي است. با اين حال، تحريم‌هاي اقتصادي در كنار ناآرامي‌هاي اجتماعي و تورم بالا، پول ايران را تحت فشار قرار داده است.

رتبه دوم: دانگ ويتنامي

يك دانگ معادل 0.000042 دلار امريكاست. (يا 1 دلار برابر با 23711 دانگ ويتنامي) بنابراين واحد پولي ويتنام، دومين ارز ضعيف در جهان است. دانگ در سال 1978 واحد پولي ويتنام شد.ويتنام با درياي چين جنوبي و چين، لائوس و كامبوج همسايه است. خدمات بيشترين سهم توليد ناخالص داخلي (GDP) را تشكيل مي‌دهند و پس از آن صنايعي مانند الكترونيك، انرژي و نساجي قرار دارند.

رتبه سوم: كيپ لائوس

كيپ لائوس سومين ارز ضعيف است، با يك كيپ مي‌شود 0.000052 دلار خريد. (يا 1 دلار برابر با 19072 كيپ لائوس) . كيپ در دهه 1950 معرفي شد و شناور آزاد است. لائوس كشوري محصور در خشكي بين ويتنام، تايلند، كامبوج و چين است و به ‌شدت به صادراتي مانند مس، طلا و الوار متكي است. اين كشور تحت تاثير رشد ضعيف اقتصادي، افزايش بدهي خارجي و تورم بالا قرار گرفته كه بر پول آن فشار وارد كرده است.

رتبه چهارم: لئون سيرالئون

لئون سيرالئون چهارمين ارز ضعيف در جهان است. يك لئون معادل 0.000057 دلار (يا 1 دلار برابر با 17665 لئون سيرالئون) است. اين ارز اولين‌بار در سال 1964 معرفي شد و به صورت شناور مديريت مي‌شود. سيرالئون در غرب آفريقاست و با گينه و ليبريا همسايه است. صادرات كليدي اين كشور شامل چوب و مواد معدني مانند الماس، طلا و فلزات صنعتي است. ارزش لئون با تورم بيش از 40 درصد همراه با بدهي قابل توجه، كاهش رشد اقتصادي و اثرات بلندمدت شيوع ابولا كاهش يافته است.

رتبه پنجم: روپيه اندونزي

يك روپيه اندونزي معادل 0.000067 دلار امريكا ست. (يا 1 دلار برابر با 14993 روپيه اندونزي) اين معادل‌سازي پنجمين ارز ضعيف جهان را به دست مي‌دهد. روپيه در سال 1946 معرفي و ابتدا به دلار امريكا متصل و سپس به صورت شناور مديريت شد. اندونزي شامل بيش از 17000 جزيره در اقيانوس آرام از جمله جاوه، سوماترا و بخش‌هايي از بورنئو و گينه‌نو است. اين كشور از نظر توليد ناخالص داخلي بزرگ‌ترين كشور آسياي جنوب شرقي است كه به لطف بخش خدمات آن است.

رتبه ششم: پوند لبنان

پوند لبنان ششمين ارز ضعيف جهان است. با يك پوند لبنان مي‌توان 0.000067 دلار امريكا خريد. (يا 1 دلار برابر با 14986 پوند لبنان) است . پوند لبنان اولين‌بار در دهه 1930 معرفي شد. لبنان كشوري ساحلي در درياي مديترانه و همسايه اسراييل و سوريه است. اين كشور اقتصاد مبتني بر خدمات دارد، اما سنگ‌ها و فلزات قيمتي، محصولات شيميايي و مواد غذايي و نوشيدني‌ها را نيز صادر مي‌كند. پوند لبنان در اوايل سال 2021 به دليل اقتصاد شديدا ركودي، تورم و بيكاري بالا، بحران بانكي و ناآرامي‌هاي سياسي به پايين‌ترين سطح خود در برابر دلار امريكا سقوط كرد.

رتبه هفتم: سوم ازبكستان

سوم ازبكستان هفتمين ارز ضعيف در جهان است . يك سوم ازبكستان 0.000087 دلار (يا 1 دلار برابر با 11516 سوم ازبكستان) است. اين ارز پس از استقلال ازبكستان در سال 1993 معرفي شد و شناور است. ازبكستان در آسياي مركزي واقع شده است. اين كشور يكي از صادركنندگان پيشرو پنبه در جهان است و داراي ذخاير معدني و نفت و گاز قابل توجهي است. اين كشور اصلاحات اقتصادي را اجرا كرده است، اما همچنان با رشد اقتصادي پايين، تورم بالا و بيكاري و فساد دست و پنجه نرم مي‌كند.

رتبه هشتم: فرانك گينه

يك فرانك گينه قدرت خريد 0.000116 دلار (يا 1 دلار برابر با 8583 فرانك گينه) را دارد. اين ارز در سال 1959 معرفي شد. گينه يك مستعمره سابق فرانسه در جنوب صحراي آفريقاست. اين كشور داراي منابع طبيعي فراواني مانند طلا و الماس است، اما با تورم بالا، ناآرامي‌هاي نظامي و هجوم پناهندگان از كشورهاي همسايه ليبريا و سيرالئون دست و پنجه نرم كرده است.

رتبه نهم: گواراني پاراگوئه

نهمين ارز ضعيف جهان به پاراگوئه اختصاص دارد. با يك گواراني مي‌شود 0.000138 دلار (يا 1 دلار برابر با 7249 گواراني پاراگوئه) خريد. اين ارز در سال 1952 معرفي شد و شناور آزاد است. پاراگوئه محصور در خشكي است و با برزيل، آرژانتين و بوليوي هم‌مرز است. اين كشور پيشرو در توليد سويا، استويا (جايگزين شكر) و گوشت گاو و همچنين صادرات ذرت و نيشكر است. با اين حال، پول ملي اين كشور تحت فشار تورم بالا، فساد و ارزهاي تقلبي قرار گرفته است.

رتبه دهم: شيلينگ اوگاندا

آخرين ارز ضعيف جهان، شيلينگ اوگانداست. يك شيلينگ قدرت خريد 0.000273 دلار (يا 1 دلار برابر با 3669 شيلينگ اوگاندا) را دارد. اين ارز اولين‌بار در سال 1966 رسمي شد. اوگاندا كشوري محصور در خشكي در شرق آفريقاست كه با كنيا، سودان جنوبي، تانزانيا و جمهوري دموكراتيك كنگو هم‌مرز است. اين كشور از نظر كالاهايي مانند نفت، طلا و قهوه غني است، اما اقتصاد آن با رشد اقتصادي ناپايدار، بدهي بالا و ناآرامي‌هاي سياسي درگير شده است.