پس از آنکه دولت نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند در دعوت‌نامه‌های رسمی، این کشور را بهارات نامید، جنجال‌هایی در هند به‌وجود آمد و بسیاری را متعجب کرد که آیا این نام، تغییر خواهد کرد یا خیر؟ به گزارش الجزیره، در دعوت‌نامه‌های شامی که روز سه‌شنبه برای ‌میهمانان شرکت‌کننده در اجلاس این هفته گروه 20 (G20) ارسال شد، دروپادی مورمو به جای «رئیس‌جمهور هند» که معمول است از «رئیس‌جمهور بهارات» استفاده کرد. در همان روز، سخنگوی ارشد حزب حاکم بهاراتیا جاناتا (BJP) در توییتی نوشت که مودی به‌عنوان «نخست‌وزیر بهارات» در نشست سران اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) در اندونزی شرکت می‌کند. بر مبنای قانون اساسی، پرجمعیت‌ترین کشور جهان با نام‌های هند و بهارات شناخته می‌شود. هندوستان (سرزمین هندوها در اردو) کلمه دیگری برای کشور است. این سه نام به‌صورت رسمی و عمومی به جای یکدیگر استفاده می‌شوند. با این حال، در سراسر جهان، هند رایج‌ترین نام است.

 

 چرا «بهارات» باعث اختلاف نظر شده است؟

از زمان ارائه دعوت‌نامه‌های گروه‌20، منتقدان دولت و حزب ملی‌گرایش، مودی را متهم کرده‌اند که قصد دارند نام هند را تنها به بهارات تغییر دهند. این نام یک اصطلاح سانسکریت است که در متون مقدسی که حدود 2000سال پیش نوشته شده است، یافت می‌شود و به یک قلمرو مبهم به نام بهاراتوارسا (Bharatavarsa) اشاره دارد که فراتر از مرزهای امروزی هند امتداد یافته و ممکن است شامل اندونزی امروزی نیز شده باشد. حزب بهاراتیا جاناتا قبلا نام شهرها و مکان‌هایی را که به دوره مغول و استعمار مرتبط بودند، تغییر داده است. به‌عنوان مثال، سال گذشته، باغ مغول در کاخ ریاست‌جمهوری در دهلی نو به امریت اودیان تغییر نام داد. منتقدان گفتند که نام‌های جدید تلاشی برای پاک کردن مغول‌ها که مسلمان بودند و تقریبا 300سال بر شبه‌قاره حکومت می‌کردند، از تاریخ هند است. برای «روپ رِخا وِرما»، استاد فلسفه و معاون سابق دانشگاه لاکنو در ایالت شمالی اوتار پرادش، مناقشات، ریشه در عدم تحملِ نشان داده‌شده از سوی دولت مودی دارد. ورما به خبرگزاری آنادولو ترکیه گفت: «ما شاهدیم که بی‌اعتنایی مداوم به قانون اساسی و قوانین وجود دارد. اگر دادگاه عالی دستوری صادر کند و دولت آن را دوست نداشته باشد، تغییر می‌کند.» او افزود: «نمی‌توانم بگویم که بعدا چه اتفاقی می‌افتد؛ اما فکر می‌کنم به‌دلیل اتحادی که اپوزیسیون تشکیل داده است، اکنون تصمیم گرفته‌اند نام هند را نیز حذف کنند.»

 واکنش اپوزیسیون

در این راستا اپوزیسیون به حزب بهاراتیا جاناتا نسبت به حذف نام هند هشدار داده است. شاشی سارور، قانون‌گذار حزب کنگره ملی هند، در X، سایتی که قبلا توییتر نامیده می‌شد، نوشت: «درحالی‌که قانون اساسی با نامیدن هند به نام «بهارات» که یکی از دو نام رسمی این کشور است، مخالفتی ندارد، امیدوارم دولت آن‌قدر احمق نباشد که «هند» را که ارزش نام تجاری بی‌حساب روی آن ایجاد شده است، کاملا کنار بگذارد.» وی افزود: «ما باید به استفاده از هر دو کلمه ادامه دهیم نه اینکه ادعای خود را مبنی بر نامی که تاریخ را تسخیر می‌کند، اصرار ورزیم. هند نامی بوده که در سراسر جهان به رسمیت شناخته شده است و نباید آن را کنار بگذاریم.» کنگره ائتلاف جدیدی از مخالفان را شاهد است که اخیرا با هدف برکناری مودی در انتخابات عمومی2024 تشکیل شده است. اتحاد 26حزبی ملی توسعه فراگیر هند یا «INDIA»، تغییر نام بالقوه را به یک مساله اساسی تبدیل کرده است. ماماتا بانرجی، یکی از رهبران ارشد اپوزیسیون می‌پرسد: «همه ما می‌گوییم بهارات. چه چیز جدیدی در این وجود دارد؟ اما نام «هند» برای جهانیان شناخته شده است....ناگهان چه شد که دولت فکر می‌کند، باید نام کشور را تغییر دهد؟»

 استدلال حزب مودی

حزب بهاراتیا جاناتا استدلال کرده است که نام «هند» بازمانده‌ای از گذشته استعماری این کشور است. نارش بانسال، یکی از اعضای پارلمان حزب بهاراتیا جاناتا گفت که نام هند، نماد بردگی استعماری است و باید از قانون اساسی حذف شود. بانسال در یک جلسه پارلمان گفت: «انگلیسی‌ها نام بهارات را به هند تغییر دادند. کشور ما هزاران سال است که با نام «بهارات» شناخته می‌شود....نام «هند» توسط راج استعمارگر داده شد و بنابراین نماد بردگی است.»

 بعد چه اتفاقی می‌افتد؟

دولت هند یک جلسه ویژه پارلمان را در 18 تا 22سپتامبر ترتیب داده، اما هیچ دستور جلسه‌ای را اعلام نکرده است که منجر به گمانه‌زنی‌ها مبنی بر استفاده از آن برای تغییر نام کشور شد. با این حال، برخی از مقامات دولتی، مانند وزیر اطلاعات آروناگ تاکور، این ایده را «شایعاتی» منتشرشده توسط مخالفان خواند و حزب مودی این ادعاها را رد کرده است. به گفته رشید کیدوای، عضو ‌میهمان در اندیشکده بنیاد تحقیقاتی «آبزرور» مستقر در دهلی نو، نگرانی‌های سیاسی و انتخاباتی یک عامل کلیدی در مساله هند-بهارات است. کیدوای معتقد است که لفاظی‌های شدید ثابت می‌کند که مودی سوزان بودن مخالفان را حس کرده است. او گفت: «این ترس حزب بهاراتیا جاناتا را نشان می‌دهد. برای اولین‌بار، او احساس می‌کند که تهدید از سوی بلوک مخالف واقعی است، به همین دلیل است که حزب او قصد دارد نام کشور را به بهارات تغییر دهد.»