اقتصاد بازار: اهدای قوچ «قمیشلو» به پارک صفه و قرار دادن در معرض دید عموم نجات شهر از آلودگی محیط زیست شهر اصفهان و حیات وحش این شهر است.

goch3
مهدی جمالی‌نژاد در مراسم اهدا دستاوردهای علمی ، فرهنگی پژوهشکده رویان افزود: کریدورهای علمی و فناوری در اصفهان وجود دارد لذا لازم است به این مهم توجه جدی شود.
وی با اشاره به تشکیل مرکز نوآوری و خلاقیت شهرداری افزود: در نظر داریم این مرکز تشکیل شود تا در راستای فعالیت‌های علمی و پرداختن به ایده‌ها و فکرهای نو تلاش گردد.
جمالی نژاد با تاکید بر این که شهرداری از تمامی دانشگاه‌ها و کسانی که کارهای علمی، نوآورانه و خلاقانه انجام می‌دهند حمایت می‌کند گفت: نباید تنها به همت دستگاه‌های دولتی اکتفا کرد، بلکه همه باید در این زمینه مشارکت همگانی داشته باشیم.
شهردار خاطر نشان کرد: اگر می‌خواهیم شهری پایدار داشته باشیم ورود جدی در عرصه دانش مستلزم آن است، و در شرایط حاضر نیازمند یک همت جمعی هستیم تا بتوان دانش را به عنوان کلید واژه پیشرفت جایگزین اقتصاد متکی به فولاد، ذوب آهن و کارخانه‌های صنعتی کرد.
وی دستیابی به شهری دانش محور را مهم دانست و گفت: سعی داریم فعالیت‌هایی که در بخش‌های مختلف شهر صورت می‌گیرد را از فعالیت روزمره خارج و به سمت ایده‌های نو و خلاقانه حرکت دهد.
جمالی نژاد با اشاره به اینکه اصفهان وارد جرگه شهرهای جهانی شده و تنها دو شهر در جهان این افتخار را دارند، گفت: با توجه به این مسئله باید با بکار گیری طرح خلاقانه فعالیت‌هایی در شان اصفهان بزرگ انجام دهیم.
وی به اهدا قوچ شبیه‌سازی به شهر اصفهان از سوی پژوهشکده رویان اشاره کرد و اظهار داشت: این موضوع از نگاه علمی دارای ارزش بسیاری است، ارزشی که کشورهای انگشت‌شماری به آن رسیده‌اند و در جمهوری اسلامی ایران نیز پژوهشکده رویان توانسته به همت پژوهشگران ایرانی و با تحقیق و پژوهش به این علم دست یابد.

gochshardar
شهردار اصفهان تصریح کرد: امروز شهر اصفهان یک شهر جهانی است لذا خانواده بزرگ شهرداری اصفهان از هر پژوهش علمی انجام شده در شهر اصفهان پشتیبانی می‌کند و بالاخص برای کارهای خلاقانه اهمیت ویژه‌‌‌ای قائل است.
وی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۸۱ دغدغه اصفهان در مسائلی چون آلودگی هوا، زیست‌محیطی و آلودگی صنعتی بود گفت: بعد از آن به این نتیجه رسیدیم آنچه نجات‌دهنده اصفهان است حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان است.
وی اضافه کرد:نخبگان مقیم خارج از کشور پس از بررسی معضلات به این نتیجه رسیدند که برای اصفهان صنایع آلاینده کافی بوده و باید به سمت صنایع علمی و دانش بنیان حرکت کرد.
شبیه‌سازی "قوچ قمیشلو"توانمندی اصفهان را به نمايش مي گذارد
رئیس پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان گفت: تولید این قوچ شبیه‌سازی شده در کشور نشانه پیشرفت علمی در صنعت بیولوژیک کشور است.
نصر اصفهانی رئیس پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان در مراسم اهداء دستاورد علمی پژوهشکده رویان به شهر اصفهان گفت: شهر اصفهان در جهان به عنوان شهر گنبدهای فیروزه‌ای شناخته شده است و در عین حال اصفهان در زمینه شبیه سازی هم جزء شهرهای سرآمد در جهان شده و همگان از این افتخار شهر اصفهان باخبرند.
وي ادامه داد: در حال حاضر پژوهشکده رویان با بیش از 100 نفر از افراد متخصص این رشته مشغول به فعالیت است و در زمینه شبیه سازی بسیار موفق عمل کرده است.
نصر اصفهانی تکثیر حیوانات با ارزش و در معرض خطر انقراض از طریق شبیه‌سازی را از دیگر استفاده دانشمندان از این عمل عنوان کرد و افزود: تولید حیوانات در حال انقراض از طریق شبیه‌سازی بین گونه‌ای نیز سومین استفاده از علم جدید شبیه‌سازی بود.
وی در ادامه پروژه کار روی قوچ قمیشلو که منحصر به جغرافیای استان اصفهان است و جزءگونه‌های در حال انقراض محیط زیست به حساب می‌آید را پروژه مهم موسسه رویان عنوان کرد و گفت: اجراي پروژه شبیه سازی قوچ قمیشلو از 6 سال پیش در موسسه رویان آغاز شد.

nasr
وي با بيان اين كه قوچ قمیشلو گونه‌ای در حال خطر انقراض است و گفت: ارزش این شبیه سازی در این است که از طریق گوسفند معمولی و داشتن یک سلول کوچک از قوچ قمیشلو می‌توان هزاران قوچ را تکثیر کرد.
نصر اصفهانی خاطر نشان کرد: تاکنون تنها سه یا چهار کشور در جهان موفق به شبیه سازی بین گونه‌ای شده‌اند و اصفهان در این زمینه پیشگام است.
وی اضافه کرد: این قوچ شبیه‌سازی شده 30 تیر ماه جاری متولد شده است.
رئیس پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان هدف از این کار را پی بردن مردم به ارزش حیات وحش و حفظ آن دانست و افزود: تولید این قوچ شبیه‌سازی شده در کشور نشانه پیشرفت علمی در صنعت بیولوژیک کشور است چرا که در دنیا کشورهای بسیار محدودی توان انجام این عمل شبیه‌سازی روی حیوانات را دارند.
وی در ادامه سخنان خود این شبیه سازی را نشانگر توانمندی شهر اصفهان در عرصه علمی و ایجاد خودباوری در جوانان دانست و تاکید کرد: امید است با این شبیه‌سازی‌های موفقیت‌آمیز و حمایت‌های انجام شده بتوانیم یوزپلنگ ایرانی را هم شبیه سازی کنیم.
نصر اصفهانی خاطر نشان کرد: در حال حاضر موفق به پیوند مغز استخوان از خون بندناف نگه داری شده از یک کودک شده‌ایم. وی ادامه داد: امید است با حمایت شهرداری و ریيس دانشگاه اصفهان بتوانیم درمانگاه پزشکی پیوند مغز استخوان و پیوند سول‌های بنیادین در اصفهان آماده بهره‌برداری شود.
در پایان این مراسم درمانگاه و قرنطینه باغ وحش صفه به صورت رسمی مورد بهره برداری قرار گرفت، هزینه اجرای این طرح 2میلیارد و 500 ميليون تومان بوده که با اعتباری بالغ بر 800 میلیون تومان به انجام رسیده است ضمن اینکه پژوهشکده رویان قرار است حیوانات شبیه سازی شده خود را به باغ وحش صفه اهدا کند.

goch2