اقتصاد بازار: استاندار اصفهان از عدم عنایت برخی مدیران بخشهای دولتی و عمومی به استاندارد سازی گلایه کرد.

همایش روز جهانی استاندارد همزمان با نودمین سالگرد تاسیس سازمان استاندارد در کشور با حضور مقامات استانی و کشوری، معاون تدوین و ترویج سازمان ملی استاندارد ایران، مدیران کنترل کیفی و عرصه بهداشت و سلامت و منتخبین استانی، کشوری و نمونه استاندارد در استان اصفهان برگزار شد.
اباذری معاون تدوین و ترویج سازمان ملی استاندارد ایران، 14 اکتبر روز جهانی استاندارد مصادف با 22 مهرماه را فرصت مغتنمی دانست و اظهار داشت: باید بیش از پیش به مبحث استاندارد بپردازیم و در جهت نهادینه کردن استاندارد بتوانیم شاخص های کیفیت در استاندارد را ارتقا بخشیم.
وی با اشاره به قدمت دیرینه استاندارد در تاریخ بشریت، افزود: ایرانیان در این عرصه پیشتاز بودند در عین حال که نگاه فرهنگی- اجتمای ایرانی با اسلام آمیخته شده و تشکیل سازمانی برای اندازه گیری کیفیت کالاها به یک ضرورت تبدیل شد و امسال نودمین سالگرد تشکیل سازمان استاندارد را جشن می گیریم.

standard5
وی با برشمردن استانداردهای اجباری، نظارت بر استانداردهای صادرات و واردات، مرجع تشخیص استاندارد، تعیین صلاحیت اعطای مجوزها، عیارسنجی طلا و فلزات گرانبها، تعیین استاندارد برای همه کالاها و خدمات را ضروری خواند.
اباذری از تدوین سالانه 3500 تا 4000 علامت استاندارد و صدور بیش از 27 هزار سند استاندارد ملی در حوزه های مختلف در سطح کشور خبر داد.
وی با اعلام رتبه اول سازمان ملی استاندارد در منطقه بیان داشت: سازمان استاندارد ایران به زودی در عضویت سازمان جهانی استاندارد در می آید و از 163 کشور عضو، رتبه 27 را در این زمینه به دست آورده است.
وی رتبه اول استان اصفهان در تدوین برنامه ملی و ارتقاي کیفیت استانداردها را رضایتبخش خواند و تأکید کرد: باید استانداردهای ملی را جدی بگیریم و به استانداردهای بین المللی بیاندیشیم.
در ادامه این جلسه، استاندار اصفهان با بیان شعار روز جهانی استاندارد در سال 2015 اظهار داشت: استاندارد زبان مشترک جهان برای تعامل مردم در سطح جهان که همسو با شعار همدلی و همزبانی در کشور است و می تواند سلامت تولید را به ارمغان آورد.
رسول زرگرپور از قدمت استاندارد به عنوان شاخص دیرینه سنجش کالا سخن راند که با شروع تولید انبوه، مفهوم علمی، کاربردی و ضرورت آن در همه بخش ها و به ویژه صنعت به یک نیاز تبدیل شده است.
وی سلامت، رفاه و ایمنی کالاها و خدمات، محیط زیست و کسب جایگاه برتر در منطقه را عاملی برای تسهیل در تجارت و روابط بین الملل عنوان نمود و افزود: استاندارد برای ورود به عرصه رقابت کمک کننده است همچنین فضای ایمن برای تولید و مصرف فراهم می آورد و مانع از هدر رفت انرژی می شود و به رفع چالش ها کمک می کند.

standard9
استاندار اصفهان با ابراز گلایه از استاندارد نبودن آسانسورها بویژه در بخش های دولتی و عمومی و همینطور استفاده از مصالح غیراستاندارد ساختمانی، استقبال کمتر از 20 درصدی مدیران استان در خصوص سند استاندارد سازی آسانسورها را تآسف بار خواند و تصریح کرد: این وضعیت در شأن اصفهان نیست.
وی فرهنگ سازی و اتنخاب یک عملکرد اجرایی در این مورد را در استان ضروری خواند و تاکید کرد: در این جلسه می گوییم که استفاده از مصالح غیر استاندارد در استان اصفهان ممنوع شود و گزارش آن ارائه گردد.
زرگرپور با اشاره به مباحث پسا تحریم و میهمانان خارجی فراوانی که منتظر نتیجه برجام هستند، گفت: کلید اول رعایت استاندارد در استان نه تنها از نظر عملکرد و اهمیت،بلکه به لحاظ جذب سرمایه گذاری خارجی در اولویت است.
در همایش روز جهانی استاندارد، از واحدهای نمونه و منتخبین استانی و کشوری تجلیل بعمل آمد.
شرکت های آتور، آریا پاک سپاهان، ارشیا الکتریک، اصفهان برق، بیسکویت سلامت، پلی اتیلن ادمان، تکسرام، سپاهان بهبود، سیمان اردستان، پگاه اصفهان، پگاه گلپایگان، طلای آسیا، فرخ سپر کاشان، فولاد مبارکه، قند اصفهان، قند نقش جهان، گیتی آسا، لنت پارس مورد تقدیر قرار گرفتند.

standard2 

standard3

 standard4 

standard6

standard7 

standard8