اقتصاد بازار: متروی اصفهان پس از سالها انتظار شاهد عبور واگن های قطار شهری بر ریل های خود بود موضوعی که باورش برای بسیاری از اصفهانی ها که بیش از یک دهه است انتظار می کشند سخت بود، اما در نهایت امروز با حضور وزیر کشور فاز نخست آن به بهره برداری رسید تا آغازی برای تغییر دیدگاه انتظار مردم به سمت مطالبه گری باشد و خدا را شکر، صبوری مردم برای بهره برداری از مترو در اصفهان به 15 سال نرسید.
فاز یک متروی اصفهان بیش از 11 کیلومتر است که از شهرک قدس واقع در شمال اصفهان آغاز می شود و تا میدان شهدا نیز ادامه دارد، طول فاز نخست متروی اصفهان 10 ایستگاه دارد که شهردار اصفهان بهای بلیت در این مسیر را به صورت موقت 500 تومان اعلام کرده که قیمت تا زمان تصویب بهای بلیت توسط شورای شهر اعتبار دارد و پس از آن نرخ مصوب اجرایی می شود.
بر اساس استاندارهای موجود متروی اصفهان پس از افتتاح در اول روزانه سه ساعت فعالیت خواهد داشت که پس از فعالیت به طور هفتگی ساعت استفاده از آن افزایش خواهد یافت.
بهای بلیت فاز نخست خط اول تا زمان تصویب نهایی بهای یلیت توسط شورای شهر 500 تومان است.
بار اصلی اجرای متروی اصفهان بر دوش کارگران بود
وزیر کشور با قدردانی از کارگران پرتلاش پروژه مترو گفت: باید قدرداني ويژه را از کارگران پرتلاش پروژه مترو انجام داد که بار اصلی این کار بر دوش آنهاست و معمولا زحماتشان دیده نمی‌شود.
عبدالرضا رحمانی فضلی در آیین افتتاح فاز نخست خط یک قطار شهری اصفهان با ابراز تاسف از تاخیری که در افتتاح مترو اصفهان به وجود آمد افزود: چرا این طرح که می‌توانست در زمان کوتاهی اجرایی و عملیاتی شود باید تا این حد به تاخیر بیفتد؟ هر بهانه‌ای هم که باشد از نظر من قابل قبول نیست و هر مشکلی اعم از اداری، فنی و تکنولوژی، مالی و برنامه‌ریزی که بود باید حل می‌شد.
وزیر کشور در ادامه سخنان خود به مسائل روز کشور نیز اشاره نمود و گفت: در شرایط کنونی توفیقات کشور ما، قدرت بین‌المللی‌اش و مورد توجه بودنش در ابعاد مختلف روز به روز بیشتر می‌شود که این اتفاقات جز با مقاومت مردم شهیدپرور و هدایت‌های رهبر انقلاب رخ نمي‌داد.
وزیر کشور با اشاره به اولویت‌های دولت تدبیر و اميد در شرایط کنونی تصریح کرد: دولت با تعیین اولویت‌های کلان که هم در انتخابات سال 92 و هم در برنامه وزرا تجلی پیدا کرد، مصمم به برداشتن گام‌های بلندی در عرصه‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی است.
وی بیان کرد: یکی از این اولویت‌ها حل مسئله انرژی هسته‌ای و احقاق حقوق مردم عزیزمان در این زمینه است که به لطف خدا و هدایت‌های رهبری و صبر مردم، امروز بیش از 90 درصد مشکل را حل کرده‌ایم و می‌رویم به این سمت که موضوع تحریم‌ها، فشارها و تهدیدهای حاصل از این مسئله را حل کنیم و این امر را به گونه‌ای که به نفع کشور باشد، پیش ببریم.
رحمانی فضلی تاکید کرد: مجلس و نمایندگان، دولت، مردم و در راس همه رهبر معظم انقلاب کمک کردند تا این قضیه به سرانجام برسد.
هزینه 1400 میلیارد تومان برای متروی اصفهان
استاندار اصفهان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه تا کنون 1400 میلیارد تومان برای مترو هزینه شده گفت: از این میزان، 60 درصد منابع را دولت و 40 درصد آن را شهرداری تامین کرده است.
رسول زرگرپور اظهار داشت: با بررسی روند اتمام (فاز اول)خط یک مترو در طول سالیان گذشته، به این نتیجه می رسیم که هر سال حدود یک کیلومتر حرکت کردیم.
استاندار اصفهان ادامه داد: در این خصوص باید با یکسری تغییرات اساسی در سال حدود 5 تا 6 کیلومتر از مترو را راه اندازی کنیم که برای تحقق این موضوع نیاز به هماهنگی و مسائل مختلف احساس می شود.
استاندار اصفهان با بیان اینکه مجوز ساخت مترو را 20 سال پیش در سال 74 صادر شده است، بیان داشت: با توجه به همه اتفاقاتی که رخ داده، مردم دیگر نمی توانند صبر کنند و از همین رو باید در روند تکمیل خطوط مترو تسریع شود.
عمل نکردن به تعهدات، فشار بر مردم را افزایش می دهد
رئیس شورای اسلامی شهر نیز سخنران بعدی این آئین بود که طی سخنانی با اشاره به تعهدات دولت برای برخی از پروژه های ملی اظهار داشت: عدم پرداخت آن فشار را بر مردم شهر اصفهان افزایش می‌دهد.
رضا امینی خطاب به وزیر کشور گفت: تاکنون تنها 20 میلیارد تومان از 100 میلیارد تومان اعتبار پروژه مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان هزینه شده و 80 میلیارد دیگر آن در تعهد دولت است که عدم پرداخت آن فشار را بر مردم شهر اصفهان افزایش می‌دهد.
وی در ادامه به پروژه‌های نیمه‌کاره اصفهان اشاره و عنوان کرد: با مساعدت استاندار محترم تلاش کردیم تا پروژه‌هایی همچون ورزشگاه نقش جهان، مصلای اصفهان، قطار شهری و سالن همایش‌های بین‌المللی اصفهان زودتر به بهره‌‌برداری برسد اما متاسفانه حمایت‌های دولت محترم به کمترین حد ممکن رسیده است.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: عملکرد شهردار اصفهان از مصادیق بارز خدمت جهادی است که بسیار پرتلاش همه عزم خود را برای پیشرفت اصفهان جزم کرده است.
امینی در ادامه به افتتاح فاز نخست خط یک مترو از میدان قدس تا میدان شهدا به طول 11 کیلومتر اشاره و بیان کرد: این پروژه حاصل زحمات 14 ساله همکاران ما در شهرداری است که در نهایت در 6 ماهه نخست سال 96 کل خط یک به طول 20 کیلومتر به بهره‌برداری خواهد رسید.
وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌ها و تدابیر استاندار و شهردار اصفهان برای اجرای فازها و خطوط بعدی مترو تصریح کرد: امیدواریم با یک برنامه‌ریزی 60 ماهه که یکی دو ماه نیز از آغاز آن گذشته، شاهد بهره‌برداری از سه خط قطار شهری اصفهان باشیم.
امینی با بیان اینکه خط دوم مترو اصفهان نیز در حال تکمیل مطالعات است، ادامه داد: در ابتدای سال 95 عملیات اجرایی خط دوم نیز آغاز می‌شود و مطالعات خط سوم مترو نیز به همین ترتیب پیش خواهد رفت.
اجرای پروژه های عمرانی در شهر سرعت گرفته است
شهردار اصفهان گفت: کار در کارگاه های قطار شهری اصفهان به سه شیفت افزایش یافته و خوشبختانه شاهد سرعت فراتر از سرعت عادی در اجرای پروژه های شهری هستیم.
دکتر مهدی جمالی نژاد در حالی این سخنان را در برنامه سیمای شهر بیان می کرد که کمتر از 24 ساعت از افتتاح رسمی مترو زمان باقی مانده بود و افزود: این افتتاح بزرگ آغازی بر یک حرکت بزرگتر است و تلاش ما بر این است که سرعت اجرای پروژه های شهری در طول زمان نه تنها کند نشود، بلکه در گذر زمان سرعت گیرد.
وی با بیان اینکه این رویداد، اتفاق ارزشمندی برای شهر اصفهان است، افزود: یکی از زیرساخت های عمومی برای توسعه متوازن و توسعه کشور ها زیرساخت های حمل و نقل ریلی است.
شهردار اصفهان حرکت کشور به سمت توسعه حمل و نقل ریل را کند و دیرهنگام ارزیابی کرد و گفت: این موضوع کلاف حمل و نقل شهری در هسته های مرکزی شهر را سردرگرم کرده است.
وی ادامه داد: با اینکه مطالعات برای اجرای مترو در اصفهان بسیار سریع آغاز شد اما در مسیر اجرای آن به مشکلات متعدد برخورد کرد و سرعت آن کند شد.
جمالی نژاد با اشاره به قول خود به شهروندان مبنی بر راه اندازی فاز یک خط یک قطار شهری اصفهان در روز معارفه، اظهار کرد: این مهم با همکاری تمامی افراد مربوطه به ثمر رسید و اکنون شاهد بهره برداری از این خط با حضور وزیر کشور هستیم.
شهردار اصفهان این افتتاح بزرگ را آغازی بر یک حرکت بزرگتر دانست و گفت: تلاش ما بر این است که سرعت اجرای پروژه های شهری در طول زمان نه تنها کند نشود، بلکه در گذر زمان سرعت گیرد.
خط یک مترو، ستون فقرات حمل و نقل اصفهان
شهردار اصفهان تکمیل خط یک را به تکمیل استخوان بندی و ستون فقرات حمل و نقلی اصفهان تشبیه کرد و گفت: مطالعات خط دوم نیز به موازات اجرای کار خط یک در حال انجام است.
وی با اشاره به مباحث مربوط به خط دو قطار شهری اصفهان و عبور آن از میدان امام(ره) اظهار کرد: مطالعات در این محور بسیار حساس و با هماهنگی کامل برای حفظ میراث فرهنگی انجام میشود.
جمالی نژاد اطمینان داد که به هیچ وجه توسعه شهری بدون حفظ میراث فرهنگی را دنبال نخواهد کرد.
جمالی نژاد در ادامه با بیان اینکه امروز با ترافیک افتتاح پروژه ها مواجه هستیم، اضافه کرد: در کنار افزایش سرعت پروژه های زیرساختی از پروژه های محله محور غفلت نکرده ایم.
شهردار اصفهان با تاکید بر اجرای رینگ ریلی مجموعه شهری اصفهان گفت: رینگ ریلی مجموعه شهری اصفهان شامل شهرهای اطراف اصفهان از جمله شاهین شهر، بهارستان، سپاهان شهر، مبارکه و زرین شهر است.
وی ادامه داد: برای حل مشکلات شهر اصفهان باید این رینگ به طور کامل اجرایی شود .
وی با بیان اینکه قطار شهری اصفهان در سه ایستگاه بهارستان، چمران وگلستان در فاز یک خط یک هنوز کامل نیست، افزود: مراحل باقی مانده این ایستگاه ها به سرعت تکمیل خواهند شد.
شهردار اصفهان همچنین با اشاره به انجام تست های آزمایشی لازم برای حرکت واگن ها در ریل ها گفت: استاندارد های لازم قطار شهری اصفهان اخذ و همچنین پیش بینی های لازم برای تامین ایمنی این پروژه انجام شده است.
گره کور تراموا در اصفهان هم باز می شود
شهردار اصفهان از آغاز مطالعات اجرای تراموا در شهر اصفهان در محورهایی همچون میدان امام حسین (ع) تا میدان آزادی و همچنین در محور میدان استقلال تا میدان جمهوری خبر داد و افزود: هزینه اجرای تراموا پایین تر، راه اندازی و اجرای آن به مراتب راحت تر و سرعت آن بیشتر خواهد بود.