اقتصادبازار: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم اختتامیه همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهر خلاق اصفهان، گفت: باشگاه سرمایه‌گذاری باید در اصفهان راه‌اندازی شود و از تمام افراد برای حضور در آن دعوت کرد.

245

علی آقامحمدی برپایی این نشست را برای تعریف سرمایه‌گذاری‌های جدید در شهر اصفهان به فال نیک گرفت، اظهار کرد: شهرداری اصفهان به عنوان حکومت محلی باید به دو صورت شهرداری اصفهان و شهر اصفهان به این شهر نگاه کند و برای این امر باید ظرفیت‌های اصفهان شناسایی و مورد ارزیابی قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه با توجه به ظرفیت‌های موجود استان اصفهان باید 5 درصد سرمایه‌گذاری‌های کشور در این استان انجام شود، بیان کرد: این میزان معادل 45 هزار میلیارد تومان است که در 6 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری تعریف شده شهر اصفهان در برابر این ظرفیت قابل توجه نیست.
وی با تاکید بر اینکه شهر اصفهان به تنهایی باید یک سوم ظرفیت سرمایه‌گذاری این استان را به خود اختصاص دهد، گفت: این میزان معادل 15 هزار میلیارد تومان است که باید سرمایه‌گذاری‌های اساسی برای این امر انجام شود.
آقامحمدی عدم توجه به ظرفیت‌ها را یکی از مشکلات کشور عنوان کرد و افزود: این در حالیست که در ایران بیشتر توجهات در نگاه اول معطوف به پول است و در این راستا نباید فراموش کنیم که پول تنها یک وسیله برای رسیدن به هدف بوده و خود هدف نیست.
وی به ظرفیت‌های گسترده‌ کشور اشاره کرد و گفت: برای نمونه در ایران بیش از 25 هزار مگاوات ظرفیت انرژی خورشیدی داریم که جانمایی و ارائه اینها سرمایه‌گذاری را شکل می‌دهد.
وی با بیان اینکه اگر نگاه شهرداری به شهر اصفهان است و با توجه به حوزه نفوذ این شهر فعالیت‌‌های آن باید گسترده‌تر شود، تاکید کرد: هم‌اکنون محور توسعه اصفهان محور قم-اصفهان و اصفهان- شیراز است و هم‌افزایی اصفهان با این شهرها موجب ایفای خوب نقش مرکزیت آن می‌شود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر ضروت ساماندهی مبلمان دو جاده اصفهان–قم و اصفهان–شیراز، تصریح کرد: این ساماندهی بار جدیدی را بر روی شهر اصفهان پیاده نمی‌کند بلکه در بسیاری از زمینه‌ها از جمله جذب توریست به این شهر کمک می‌کند.
به اعتقاد وی، برای جذب گردشگر در اصفهان باید بسیاری از مراکز از این شهر تخلیه شوند و اینکه اگر قرار است اصفهان را مرکز جذب گردشگری معرفی کنیم باید همه چیز در بعد گردشگری شکل بگیرد.
آقامحمدی گفت: این امر باید با توسعه فعالیت‌های بومی این شهر دنبال شود تا در 400 سال آینده از اصفهان همچون امروز که آثار 400 سال پیش را داریم اثری بر جای بماند.
به گفته وی راه‌اندازی هتل‌های هفت ستاره بومی اصفهان نیست بلکه کاروانسراها در اصفهان بازخورد بهتری خواهد داشت.

270


وی همچنین با اشاره به اینکه در حال‌حاضر قطار اصفهان– اهواز بهترین پروژه سرمایه‌گذاری در حوزه پروژه‌‌های هم افزایی کشور است، بیان کرد: تاکنون سرمایه‌گذاران زیادی برای اجرای این پروژه اعلام آمادگی کرده‌اند که باید در قالب پروژه هم‌افزایی بین اصفهان و اهواز در دستور کار باشد.
آقامحمدی با بیان اینکه تاکنون حدود پنج برنامه برای شهر اصفهان تدوین شده است و اکنون نیز برنامه 1400 در دستور کار قرار گرفته است، گفت: با دید فعلی برای دستیابی به اهداف شایسته و جایگاه واقعی نمی‌توان برنامه پنج ساله داشت بلکه باید با نگاهی به فکر تدوین برنامه 1500 باشیم.
به گفته وی تکرار گذشته به عنوان تخریب گذشته نباید ادامه یابد و ایجاد آینده باید محوری باشد که از اصفهان توقع داریم.
وی با تاکید بر اینکه باشگاه سرمایه‌گذاری باید در اصفهان راه‌اندازی شود، گفت: در این باشگاه باید تمام افراد برای سرمایه‌گذاری دعوت شوند و میزان سرمایه آنها تفاوتی ندارد چرا که با این کار زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری تغییر می‌یابد و این بخش متحول خواهد شد.
رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولیدملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی در این همایش، گفت: مجلس به عنوان دستگاه قانون‌گذاری کشور و همچنین دولت با قاطعیت تمام از سرمایه‌گذاری‌های مختلف کشور به خصوص در مسائل شهری و طرح‌های نیمه‌تمام حمایت می‌کند.

258


به گفته حمیدرضا فولادگر، مطابق سیاست‌های کلی اصل 44 قانون باید تصدگی‌گری دولت کاهش باید و براساس آن نقش مداخله‌گرایانه دولت به نقش سیاست‌گذاری و نظارتی تغییر کند.
وی افزود: شهرداری نیز به عنوان نهاد عمومی غیردولتی می‌تواند بخشی از وظایف خود را واگذار کند و بسترساز حضور بخش خصوصی باشد.
به گفته فولادگر، یکی از شاخص‌های ده‌گانه فضای کسب‌وکار حمایت از سرمایه‌گذار خارجی است و در این خصوص نیز قانونی وجود دارد.
وی با بیان اینکه در بخش حمل‌و‌نقل و انرژی های نو، ماده 12 قانون وجود دارد، گفت: برای نخستین بار در کشور قانونی مدون برای حمایت از سرمایه‌گذاری در انرژی و یا بهینه‌سازی مصرف آن تدوین شد که علاوه بر کاهش هزینه‌ها از سوی دولت، صندوق ارزی ریالی و همچنین تسهیلات بانکی نیز حامی آن هستند و اصل و سود سرمایه‌گذاری بازگردانده می‌شود.
به گفته وی، براساس ماده 12 قانون، اجازه داده شده تا سقف 100 میلیارد دلار و 500 هزار میلیارد تومان پروژه و سرمایه جذب و اجرا شود.
فولادگر با بیان اینکه در بخش محیط زیست، بازیافت و پسماند و همچنین فعالیت‌های دانش‌بنیان نیز هر گونه فعالیت تحقیقاتی که منجر به بهبود محیط زیست شود 50 درصد هزینه آن را دولت تقبل می‌کند، افزود: در بحث فناوری اطلاعات نیز دولت حمایت‌هایی در جذب سرمایه‌گذار دارد.
وی با اشاره به اینکه در بخش تامین مالی به خصوص در طرح‌های شهرداری‌ها و موسسات عمومی غیردولتی دولت مکلف به مشخص شدن بدهی های خود شده است، تصریح کرد: دولت باید تا پایان امسال میزان بدهی خود به شهرداری‌ها را اعلام کند و از طریق تهاتر، صدور اوراق مشارکت یا سکوک و یا اسناد خزانه ملی نسبت به پرداخت آن اقدام کند.

221


قائم مقام سازمان سرمایه‌گذاری خارجی وزارت اقتصاد با اشاره به اینکه واحدهای اقتصادی، بنگاه‌های صنعتی و کارآفرینان اصفهانی نیازمند حمایت هستند، افزود: توصیه می‌شود در دیدار هیات‌های خارجی تنها به بازدید از آثار تاریخی اصفهان بسنده نکنید و جذابیت‌ها و قابلیت‌های اقتصادی این شهر را نیز برای ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری معرفی کنید.
فرج‌الله حسینی به وضعیت سرمایه گذاری خارجی در جهان اشاره کرد و گفت: گزارش 2014 نشان می‌دهد کاهش 16 درصدی جذب سرمایه‌گذار خارجی در دنیا داشتیم در ایران نیز به دلیل تحریم‌ها و مباحث بانکی با کاهش سرمایه‌گذار خارجی مواجه بودیم.
به گفته وی، تلاش بر فراهم شدن بستر لازم برای سرمایه‌گذاران است و پیش‌بینی می‌شود پس از برجام حجم زیادی از سرمایه‌گذاران خارجی به ایران مراجعه کنند.
وی افزود: البته انعقاد تفاهم‌نامه با سرمایه‌گذاران خارجی نیاز به مجوز قانونی دارد چرا که در این صورت سرمایه‌گذاران خارجی تحت پوشش قانون قرار می‌گیرند و بسیاری از امور نقل‌وانتقالات سریع‌تر انجام می‌شود.
قائم مقام سازمان سرمایه‌گذاری خارجی وزارت اقتصاد با اشاره به وضعیت سرمایه‌گذاری در استان اصفهان، گفت: حجم سرمایه‌گذاری مصوب در استان اصفهان 3 درصد سرمایه‌گذاری کشور است و 10 درصد از سرمایه‌گذاری این استان تحت پوشش قانون است.
مشاور و قائم مقام امور سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری اصفهان در این مراسم، با بیان اینکه بسیاری از مباحث سرمایه گذاری ها با اتکا بر فعالیت مدیران قبل شروع شده بود، تصریح کرد: با این وجود این دو روز نقطه عطفی از میزان استقبال سرمایه گذاران بود.
مرتضی حسام‌نژاد با اشاره به اینکه در حوزه دفتر سرمایه‌گذاری چند برنامه برای سرمایه‌گذاری تدوین شد، گفت: یکی از این موارد حوزه خدمات بود که می‌توان برخی از خدمات را با اعتماد کامل به بخش خصوصی واگذار کنیم.
به گفته وی، در حوزه اطلاع‌رسانی نیز نیازمند گسترش ارتباطات برای جذب سرمایه‌گذاران هستیم همچنین باید کیفیت پشتیبانی از سرمایه‌گذاران را بهبود ببخشیم.

92


وی با اشاره به اینکه برای برنامه اصفهان 1400 سه محور توسعه و کلیدی برای اصفهان تعریف شده است، بیان کرد: در کنار دو مقوله محیط زیست و فناوری اطلاعات موضوع مشارکت سرمایه گذاری‌ها نیز از جمله محورهای توسعه شهر اصفهان است.
حسام‌نژاد در خصوص استفاده واژه شهر خلاق در این همایش، گفت: واژه شهر خلاق در این همایش کاربردی و علمی بوده و به گونه‌ای واقع‌بینانه و با شفافیت کامل ارائه شد.
همچنین به گفته دبیر این همایش، با پایان یافتن این مراسم فصل جدید از سرمایه‌گذاری در اصفهان آغاز می‌شود.

149


علیرضا برهانی‌پور گفت: 64 پروژه طی سه ماه بررسی و مطالعه فنی و اقتصادی انتخاب شده بود که در این دو روز به سرمایه‌گذاران معرفی و خوشبختانه استقبال خوبی ار آنها شد.
وی بیان کرد: در پایان این دو روز، 8 تفاهم‎نامه در زمینه‌های مختلف به ارزش 24 هزار میلیارد ریال مابین شهرداری اصفهان و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی امضا شد./