اقتصادبازار: دو تیم سپاهان و ذوب‌آهن که در نیم‌فصل نخست لیگ برتر، شرایط متفاوتی نسبت به یکدیگر را تجربه کردند، حال در اندیشه آن هستند که با آغاز دوباره مسابقات و در شرایطی که تیم‌های مختلف، تغییرات بسیاری در ترکیب خود ایجاد کرده‌اند، به نوعی بتوانند بار دیگر فوتبال اصفهان را به دوران اوج خود بازگردانند.
اگرچه فوتبال نصف‌جهان فصل گذشته دو قهرمانی را تجربه کرد و نشان داد که تیم‌های این استان هنوز که هنوز است، حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند، اما این دو تیم در ابتدای فصل و با توجه به بازیکنان جذب شده، چندان مدعی به شمار نمی‌رفتند. هرچند که با گذشت هفته‌ها و بعد از آنکه عیار تیم‌های مختلف سنجیده شد، ذوب‌آهن در بین تیم‌های مدعی باقی ماند و سپاهان به رده نهم جدول سقوط کرد.
با این حال، با آغاز فصل نقل و انتقالات نیم‌فصل لیگ برتر، شرایط برای تیم‌های اصفهانی به نوعی متفاوت شد و در روزهای پایانی این فصل، ترکیب آنها دستخوش تغییرات بسیاری شد.

ذوب‌آهن:
تیم ذوب‌آهن که در نیم‌فصل نخست عملکرد فوق‌العاده‌ای از خود به نمایش گذاشت، قبل از ورود به نقل و انتقالات نیم‌فصل، نسبت به جذب بازیکن، اقدام کرد و توانست یک مهاجم بسیار با کیفیت به جمع بازیکنان خود اضافه کند. این تیم پس از آن نیز به دنبال رفع نقاط ضعف و البته بهبود مشکلات خود برآمد تا در نهایت به گفته مسئولان باشگاه، همه خواسته‌های سرمربی تیم خود را برآورده کرده باشند. البته مدیران باشگاه اصفهانی اجازه ندادند که بازیکنانی نظیر حسن‌زاده از این تیم جدا شوند و باید دید آیا تا آخرین روز نقل و انتقالات نیز این مسئله ادامه دارد.

بازیکنان ورودی ذوب‌آهن:
مارکو آیوبل:
نخستین خرید تیم ذوب‌آهن اصفهان که به گفته بسیاری یکی از خریدهای خوب این تیم در فصول گذشته به شمار می‌رفته است. این مهاجم در آخرین روزهای نیم‌فصل نخست، به جمع بازیکنان ذوب‌آهن اضافه شد و پیش‌بینی می‌شود با توجه به شرایط خوبی که دارد، در مسابقات امسال به میزان قابل توجهی به کمک سبزپوشان اصفهانی بیاید. مارکو آیوبل در دیدارهای تدارکاتی ذوب‌آهن نیز خوش درخشیده و مقابل سایپا دو گل به ثمر رساند تا نشان دهد برای آغاز مسابقات لیگ برتر انگیزه بسیاری دارد و تلاش می‌کند که در خط هجومی سبزپوشان اصفهانی درخشش ویژه‌ای داشته باشد.

احمد امیر کامدار:
این هافبک میانی که پیش از این در تیم سیاه‌جامگان مشهد به میدان می‌رفت، با نظر گل‌محمدی به این تیم اصفهانی اضافه شد تا ذوب‌آهن به نوعی تلاش کند با استفاده از او، خط میانی تیمش را که یکی از نقاط قوت این تیم به شمار می‌رود، به میزان قابل توجهی بهبود بخشد. البته باید دید یحیی گل‌محمدی که همواره در استفاده از بازیکنان نسبتاً گمنام، تجربه بسیار خوبی دارد، از این بازیکن نیز به خوبی استفاده می‌کند.

وحید محمدزاده:
ذوب‌آهن اگرچه امسال در خط دفاعی با استفاده از بازیکنان جوان خود، توانست عملکرد خوبی به نمایش بگذارد اما به هر حال، مسابقات لیگ قهرمانان آسیا، جام حذفی و البته کوران رقابت‌های لیگ برتر، این تیم اصفهانی را مجبور کرد که نسبت به جذب یک مدافع دیگر اقدام کند. با همین هدف هم وحید محمدزاده، بازیکن سابق تیم سایپا در نیم‌فصل دوم برای سبزپوشان اصفهانی بازی خواهد کرد تا مشکلات احتمالی خط دفاعی این تیم در نیم‌فصل دوم را جبران کرده باشد.

هاشم بیک‌زاده:
مهرداد قنبری که به تازگی فیزیوتراپی خود را آغاز کرده، حالا حالاها نمی‌تواند برای ذوب‌آهن به میدان برود و طبیعی است که برای تیمی مثل ذوب‌آهن که در هفته‌های نخستین لیگ برتر، بازیکنی ارزشمند چون او را از دست می‌دهد، پیدا جایگزین، یکی از مهم‌ترین مسائل به شمار می‌رود.
به هر حال سبزپوشان اصفهانی با استخدام بیک‌زاده در شرایطی که او کل طلبش را برای بازگشت به اصفهان به باشگاه صبا هم بخشید، تلاش می‌کنند که در پست دفاع چپ دیگر با مشکلی دست و پنجه نرم نکنند.

بازیکنان خروجی ذوب‌آهن:
اکبر صادقی:
تنها خروجی تیم ذوب‌آهن اصفهان، اکبر صادقی بود که عنوان می‌شد به دلیل مسائل خانگی از تیم اصفهانی جدا شده است و دیگر این موضوع باز نشد. البته سبزپوشان اصفهانی توانستند در نیم‌فصل، باز هم مسعود حسن‌زاده را جذب کرده و اجازه خروج آن را ندهند.

سپاهان:
پیش‌بینی می‌شد سپاهان که بر خلاف ذوب‌آهن در نیم‌فصل نخست نتوانست عملکرد خوبی به نمایش بگذارد، فصل نقل و انتقالات را با جذب بازیکنان پرشمار و یا حتی باکیفیت‌تر پشت سر بگذارد، هرچند که این اتفاق صورت نگرفت و طلایی‌پوشان در نقل و انتقالات نیم‌فصل، به جذب دو بازیکن اکتفا کردند.
البته سپاهانی‌ها می‌گویند که بازگشت پریرا و پادوانی، که البته مشخص نیست مشکلات مالی آنها با باشگاه اصفهانی ادامه دارد یا خیر، بخش عمده‌ای از مسائل نیم‌فصل نخست این تیم را برطرف خواهد کرد. شاید این تیم تا پایان زمان نقل و انتقالات، بازیکنان دیگری نیز به جمع بازیکنان خود اضافه کند اما عنوان می‌شود که با جدایی شریفی، این تیم در نقل و انتقالات، چندان موفق عمل نکرد.
لوسیانو پریرا:
این مهاجم برزیلی فصل گذشته یکی از بهترین‌های سپاهان به شمار می‌رفت و بدون شک نقش بسیار مهمی در قهرمانی این تیم ایفا کرد و به همین دلیل، در نیم‌فصل نخست و دوران غیبتش در ترکیب، نام او از زبان سرمربیان مختلف و البته مدیران سپاهان بارها به گوش رسید. حالا باید ببینیم که آیا او می‌تواند در ترکیب تیم، درخشش سابق را داشته باشد ؟
لئوناردو پادوانی:
هنوز نتوانسته‌ایم بازی این مدافع برزیلی را در ترکیب سپاهان به چشم ببینیم اما امیدوار هستیم که در مسابقات باقیمانده این تیم در نیم‌فصل دوم و البته بازی‌های آسیایی، شرایط به گونه‌ای شود که فرصت حضور پادوانی در ترکیب این تیم فراهم شود. به هر حال، او و پریرا اگرچه در نقل و انتقالات به تیم اضافه نشدند اما با توجه به اینکه از نیم‌فصل دوم اضافه می‌شوند، نوعی بازیکن جدید به شمار می‌آیند.
سنیاد ایبریچیچ:
ایبریچیچ، بازیکن سابق تیم ملی بوسنی که از دوستان استیماچ به شمار می‌رود، در پست هافبک میانی و هجومی بازی می‌کند و سپاهانی‌ها امیدوار هستند که این بازیکن بتواند به نوعی مهاجمان تیمش را تغذیه کند. استیماچ همواره از این بازیکن که سابقه حضور در لیگ‌های مختلف را دارد، تعریف می‌کند و باید دید آیا او نیمی از کیفیتی که در تیم‌های اروپایی به نمایش می‌گذاشت را در سپاهان خواهد داشت؟
علی هزامی:
بدون شک، نبود احسان حاج‌صفی در ترکیب سپاهان حالا به عنوان یکی از نقاط ضعف اصلی این تیم اصفهانی به شمار می‌رود اما استیماچ امید بسیاری دارد که با استفاده از هزامی که استعداد بسیاری در پست هافبک چپ از خود به نمایش گذاشته، تا حدودی جای حاج‌صفی را پر کند. البته امیدواری به این مسئله هم وجود دارد که جناح چپ سپاهان در نیم‌فصل دوم، دیگر نقطه ضعف این تیم به شمار نرود!

خروجی:
مهدی شریفی:
مهم‌ترین نقطه ضعف سپاهان در نقل و انتقالات نیم‌فصل، در کنار عدم جذب بازیکنان ستاره و البته دوران کم‌فروغ این تیم، جدایی مهدی شریفی، مهاجم جوان این تیم بود که به گفته مسئولان باشگاه، برای گذراندن خدمت سربازی راهی تراکتورسازی تبریز شد. البته خود سپاهانی‌ها بر این باور هستند که او نمی‌توانسته بیش از این در تیم اصفهانی حضور داشته باشد اما انتقادات مطرح شده نسبت به جدایی - هرچند موقت شریفی - همچنان ادامه دارد.
تیم اصفهانی همچنین در صدد جذب حمودی، مسعود حسن‌زاده و سیف‌اللهی نیز برآمد که جذب هر کدام از آنها به دلایلی ناموفق از آب درآمد. بحث جدایی رسول نویدکیا هم از این تیم مطرح است اما فعلاً که این اتفاق صورت جدی به خود نگرفته است.